نورچشمی‌های تیم کی‌روش

تیم ملی ایران در جام‌جهانی فراتر از حد انتظار ظاهر شده و توانسته مقابل تیم‌های بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشد. در این میان نمایش چند ستاره تیم ملی بیشتر از سایرین به چشم آمده و باعث شده آنها مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار بگیرند. همین داستان بهانه‌ای شد تا نگاهی به خاص‌ترین بازیکنان تیم کی‌روش در دو‌ بازی ابتدایی داشته باشیم، بازیکنانی که برخلاف پیش‌بینی‌ها جزو بهترین‌ها بوده‌اند. علیرضا بیرانوند هم یکی دیگر از خوب‌های ایران در روسیه بوده است. عملکرد او در ماه‌های پایانی فصل خیلی‌ها را بابت خط دروازه تیم ملی نگران کرده بود اما او این روزها همه‌جوره جواب اعتماد کی‌روش را داده است

مجید حسینی

پس از مصدومیت روزبه چشمی، خیلی‌ها منتظر بودند تا پژمان منتظری باتجربه جای این بازیکن را در ترکیب اصلی بگیرد اما با تصمیم کی‌روش، مجید حسینی جوان مقابل اسپانیا در ترکیب اصلی قرار گرفت. این مدافع 22‌ ساله در روز تولدش، سومین بازی ملی‌ خود را مقابل اسپانیا انجام داد و توانست عنوان یکی از بهترین بازیکنان زمین را به خود اختصاص دهد. عملکرد حسینی در مصاف با اسپانیا به حدی درخشان بود که سایت معتبر «بلیچر ریپورت»، نام او را در بین چهار بازیکن برتر روز هفتم جام‌جهانی قرار داد. باتوجه به همین موضوع او مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و هیچ بعید نیست پس از جام‌جهانی به جمع لژیونر‌های فوتبال ایران اضافه شود. حالا مشخص شده چرا شفر به حسینی لقب بهترین مدافع آسیا را داده و چرا کی‌روش خیلی راحت قید بازیکن باتجربه‌ای مثل سیدجلال حسینی را زده است!

مهدی طارمی

مصدومیت در آخرین بازی تدارکاتی تیم ملی پیش از شروع جام‌جهانی باعث شد تا مهدی طارمی شانس حضور در ترکیب اصلی تیم ملی ایران مقابل مراکش را از دست بدهد. او در اولین بازی ایران به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت و نتوانست مهره موثری برای تیم کی‌روش باشد. خیلی‌ها انتظار داشتند طارمی در مصاف با اسپانیا هم نیمکت‌نشین باشد اما او به ترکیب اصلی برگشت و توانست یکی از بهترین بازی‌هایش را در معتبرترین تورنمنت فوتبالی جهان به نمایش بگذارد. طارمی مقابل اسپانیا بیشتر وظایف دفاعی داشت اما در فاز هجومی هم به کمک تیم آمد و چیزی نمانده بود با یک ‌ضربه سر، دروازه دخه‌آ را باز کند. با این نمایش هیچ بعید نیست طارمی که در سال‌های اخیر رویای بازی در فوتبال اروپا را داشته، بالاخره به آرزویش برسد و فصل آینده فوتبال قطر را به مقصد این قاره ترک کند. طارمی در سن 25‌سالگی شانس رسیدن به فوتبال اروپا را خواهد داشت.

سعید عزت‌اللهی

پس از خداحافظی نکونام از تیم ملی و فاصله گرفتن آندرانیک تیموریان از روزهای خوبش، سعید عزت‌اللهی به هافبک دفاعی فیکس تیم ملی تبدیل شد. در روزهایی که بازیکنانی مثل امید ابراهیمی و کمال کامیابی‌نیا در استقلال و پرسپولیس درخششی فوق‌العاده داشتند، کی‌روش اصرار به حضور فیکس عزت‌اللهی داشت و همه جوره پای او ایستاد. با این وجود سعید پیش از جام‌جهانی هیچ‌وقت در حد یک‌ ستاره برای تیم ملی بازی نکرد و حتی عملکردش در عرصه باشگاهی باعث شد تا فشار زیادی از سوی کارشناسان به او وارد شود. محرومیت از حضور در بازی اول جام‌جهانی، شرایط را سخت‌تر هم کرد اما نمایش او در مصاف با اسپانیا ثابت کرد چرا کی‌روش تا این حد به هافبک 21‌ ساله تیمش اعتماد دارد. او در دومین بازی ایران به ترکیب اصلی برگشت و یکی از بهترین بازی‌هایش را به نمایش گذاشت. او هم یکی از بازیکنانی بود که نامش به تیم منتخب روز هفتم جام از نگاه بلیچر ریپورت راه پیدا کرد. عزت‌اللهی در حال‌حاضر پیراهن باشگاه روستوف روسیه را بر تن دارد اما هیچ بعید نیست پس از جام سر از تیم و لیگی بهتر در اروپا در بیاورد.

وحید امیری

زمانی که فهرست 24‌ نفره تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی اعلام شد، خیلی‌ها از وحید امیری و علی قلی‌زاده به عنوان نفر مازاد نام می‌بردند. با توجه به سن‌ و ‌سال قلی‌زاده، پیش‌بینی می‌شد کی‌روش نام این بازیکن را در فهرست نهایی قرار دهد و قید وحید امیری با 30‌ سال سن را بزند. البته تمام این پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد و امیری نه‌تنها نامش در فهرست نهایی قرار گرفت بلکه در هر دو بازی اول به عنوان بازیکن فیکس به زمین رفت. جالب اینکه امیری یکی از بهترین بازیکن‌های تیم ملی در بازی با مراکش و اسپانیا بود و این روزها به خاطر لایی زدن به مدافع بارسلونا، شهرتی جهانی پیدا کرده است. شاید اگر امیری سن‌ و ‌سال کمتری داشت، یکی از گزینه‌های انتقال به فوتبال اروپا به حساب می‌آمد اما با 30‌ سال سن این موضوع کمی بعید به نظر می‌رسد. بد نیست در این مطلب اشاره‌ای هم به امید ابراهیمی داشته باشیم که شرایطی مشابه امیری دارد و با 30‌ سال سن یکی از ستاره‌های تیم کی‌روش در روسیه بوده است. او که به نظر می‌رسید تنها در بازی اول جای عزت‌اللهی را در ترکیب بگیرد، با عملکردی درخشان در بازی نخست، مقابل اس‍پانیا هم فیکس شد و ثابت کرد چرا شفر به او لقب فرمانده را داده است. ابراهیمی هم با توجه به سنش شانس کمی برای لژیونر شدن دارد.