سونامی خاموش!

درخشش فرزان عاشورزاده در سال قبل از المپیک ریو باعث شد تا او لقب سونامی را بگیرد و با این عنوان در جهان شناخته بشود. فرزان آن روزها آنقدر در اوج بود که همه مدال طلای المپیک را در گردنش می‌دیدند اما شکست ناباورانه‌اش در ریودوژانیرو مقدمه‌ای بود بر یک دوران سرد و کسل‌کننده که سونامی را در خودش غرق کرد. فرزان در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم نتوانست قدرتش را به رقیب تحمیل کند و با ایستادن روی سکوی سوم بار دیگر صدای منتقدان را درآورد. با این حال او سعی کرد خودش را جمع و جور کند و هر بار با بیان اینکه فاصله‌ای تا دوران اوجش ندارد، امید هوادارانش را به دیدن یک انفجار بزرگ از او روی شیا‌پ‌چانگ زنده نگه داشت. اما شکست فرزان در مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات آزاد کشوری که حکم انتخابی تیم ملی را داشت، آن هم مقابل حریفی کم نام‌ و نشان که بازنده مسابقات دیگرش بود، تردیدها درباره سونامی که مدت‌هاست خاموش است را زیاد کرد. هرچند کادر فنی تیم ملی معتقد است فرزان در این مسابقات در وزن تخصصی خود بازی نکرد و در وزن سوم به میدان رفت، اما نباید فراموش کرد عاشورزاده واقعا از شرایط خوبی برخوردار نیست. این شکست کار را برای کادر فنی بسیار سخت کرده است. چراکه طبق قانون تنها کسانی که عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست بیاورند یا نظر کادر فنی را جلب کنند، به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند. اردویی که برای مسابقات قهرمانی جهان خواهد بود و با نگاه شایسته‌سالاری باید گفت شانس فرزان برای جهانی شدن به حداقل رسیده است. 

فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی درباره فرزان گفته که اگر او حداقل در مراحل بالاتر حذف می‌شد دست‌شان بازتر بود. حال باید دید در نهایت کادر فنی چه تصمیمی درباره سونامی خاموش تکواندو می‌‌گیرد. اما طبق تصمیمی که عسکری درباره ابوالفضل یعقوبی گرفته باید انتظار یک تصمیم منطقی را داشت. یعقوبی بدون اطلاع کادر فنی در این مسابقات شرکت نکرد تا با این غیبت از حالا از ترکیب تیم بیرون بماند.

    


برادر جای مربی...

کیانوش بعد از جار و جنجالی که برای جا ماندنش از مسابقات قطرکاپ به راه انداخت، این روزها خود را آماده می‌کند تا نخستین مسابقه‌ گزینشی المپیک را پشت سر بگذارد. او برای شرکت در مسابقات تایلند 18 بهمن راهی این کشور می‌شود. نکته این اعزام اما همراهی برادر کیانوش به عنوان مربی است. کیانوش چند سالی می‌شود که روی حضور در اردوی تیم ملی و کار زیر نظر سرمربی خط قرمز کشیده اما گویا این بار در پیدا کردن مربی ناکام مانده که برادرش را به عنوان مربی با خود به تایلند می‌برد. کوروش رستمی در مسابقات جهانی 2017 هم نقش مربی کیانوش را داشت. مسابقاتی که در آن قهرمان المپیک ریو اوت کرد تا ناکام بزرگ جهانی نام بگیرد. در هر حال رقابت دسته ۹۶ کیلوگرم، ۲۰ بهمن برگزار می‌شود. رستمی به جز مسابقات تایلند، باید در پنج مسابقه دیگر هم شرکت کند و به نظر می‌رسد دومین مسابقه‌ای که شرکت کند، جام فجر است.

    


شهرام هوای تیم ملی را کرده

شهرام محمودی که دو سالی است تصمیم گرفته از بازی‌های ملی کنار برود حالا برای بازگشت چراغ سبز نشان داده است. والیبالیست تیم خاتم اردکان که در بازی آخرشان برابر پیام مشهد حسابی جنجال به پا کرد، در جریان برنامه ۵+۱ به عنوان بهترین پشت‌خط‌زن تاریخ والیبال با رای مردم معرفی شد. او بعد از تشکر بابت این انتخاب درباره احتمال بازگشتش به تیم ملی گفت:«امیدوارم نیازی به حضور من نباشد. با این حال اگر واقعا احساس کنم که تیم ملی به من احتیاج دارد، برمی‌گردم. اول از همه باید دید که نظر کادر فنی در این رابطه چیست.»