مکث عیسی آل‌کثیر قبل از باز کردن دروازه استقلال، آخرین اتفاق مهم دربی در این فصل نبود. دو تیم حالا دوباره در یک نبرد دیگر با هم روبه‌رو می‌شوند تا این فصل، فصلی با سه شهرآورد باشد. شهرآورد سوم، سرنوشت آخرین جام را نیز مشخص خواهد کرد. برخوردهای دو تیم در جام حذفی، همیشه جذاب و نفس‌گیر بود‌ه‌اند. در سال‌های گذشته، استقلال عملکرد بهتری در این تورنمنت روبه‌روی پرسپولیس داشته اما قرمزها هم در اولین برخوردهای حذفی با استقلال، تیم موفق‌تری بودند. به بهانه بازی بزرگ روز چهارشنبه، بد نیست که عملکرد دو تیم در شهرآوردهای حذفی پیشین را مرور کنیم.

 آریا طاری

 

کابوسی برای قلعه‌نویی

اولین برخورد تاریخ استقلال و پرسپولیس در جام حذفی، به اواخر دهه 60 مربوط می‌شود. سال 67 دو تیم در یک‌چهارم نهایی این تورنمنت با هم روبه‌رو شدند. این مسابقه در طول 90 دقیقه و همچنین وقت‌های اضافه، هیچ گلی به همراه نداشت و سرنوشت آن به ضربه‌های پنالتی کشیده شد. مجتبی محرمی اولین پنالتی قرمزها را تبدیل به گل کرد و جعفر مختاری‌فر نیز پاسخ این پنالتی را با یک پنالتی خوب دیگر داد. در حالی که پرسپولیس سومین پنالتی‌اش را هم از خط دروازه حریف عبور داده بود، امیر قلعه‌نویی ضربه‌اش را از دست داد. پنالتی چهارم استقلال را نیز شکورزاده خراب کرد تا پیروزی این نبرد به قرمزها اختصاص پیدا کند. این بازی یکی از خاطرات تلخ ژنرال در لباس آبی را ساخت.

گل قهرمانی افشین

برخورد دوم دو تیم در جام حذفی، سال 78 در آخرین مسابقه تورنمنت اتفاق افتاد. نبردی که هنوز هم از آن به عنوان یکی از حساس‌ترین برخوردهای تاریخ دو باشگاه یاد می‌شود. مسابقه‌ای که تماشاگران بسیار زیادی داشت و سرنوشت قهرمانی در یک جام را مشخص می‌کرد. آن روز آبی‌ها جام را از دست دادند. اولین گل بازی را مهدی هاشمی‌نسب زد و سهراب بختیاری‌زاده کار را به تساوی کشاند. در پنج دقیقه پایانی بازی اما افشین پیروانی با یک ضربه سر دروازه استقلال را باز کرد و پیروزی بزرگی را به تیمش هدیه داد. هنوز هم این مهم‌ترین لحظه پیروانی در دوران فوتبال باشگاهی است. جالب اینکه بعد از این مسابقه، این دو تیم دیگر در فینال حذفی با هم روبه‌رو نشدند و حالا بعد از سال‌ها این اتفاق

رخ می‌دهد.

توفان آبی

سال‌های زیادی طول کشید تا دو تیم دوباره در جام حذفی با هم برخورد کنند. این بار تیم پرویز مظلومی در یک‌چهارم نهایی مقابل تیم حمید استیلی قرار گرفت. پرسپولیسی‌ها نیز به شدت به زمان برگزاری بازی اعتراض داشتند. بازی در طول 90 دقیقه به تساوی بدون گل کشیده شد اما توفان استقلال در وقت اضافه از راه رسید و گل‌های مجتبی جباری و اسماعیل شریفات، استقلال را صاحب پیروزی فراموش‌نشدنی سه بر صفر کرد. بعد از گلزنی اسماعیل، فرهاد مجیدی بازوبند کاپیتانی تیم را نیز به این بازیکن داد تا شب تلخ قرمزها را تکمیل کند. این بازی، حکم برکناری حمید استیلی از پرسپولیس را نیز امضا کرد و به دوران کوتاه حضور این مربی در باشگاه به عنوان نفر اول نیمکت پایان داد.

شاهکار اوساگونا

برخورد بعدی دو تیم در جام حذفی، سال 99 در نیمه‌نهایی اتفاق افتاد. جایی که قایدی خیلی زود استقلال را جلو انداخت اما پرسپولیس با گل‌های بشار رسن و علی علیپور در یک قدمی کسب پیروزی بود. در آخرین ثانیه‌ها اما محمد دانشگر گل تساوی را زد تا سرنوشت بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. این همان مسابقه‌ای بود که کریستین اوساگونا، ضربه پنالتی‌اش را به آسمان فرستاد تا یکی از عوامل بسیار مهم شکست قرمزها لقب بگیرد. استقلال با شکست دادن پرسپولیس در نیمه‌نهایی، راهی فینال حذفی شد تا برابر تراکتور به زمین برود اما اوضاع در آن مسابقه برای آبی‌ها خوب پیش نرفت و آنها در نهایت جام قهرمانی را از دست دادند.

برد بزرگ فرهاد

آخرین برخورد دو تیم در جام حذفی پیش از این هفته، سال 1400 به قضاوت علیرضا ففانی شکل گرفت. تیم‌های یحیی و فرهاد باز هم در یک‌چهارم با هم روبه‌رو شدند و باز هم به مچ‌اندازی در جام حذفی ادامه دادند. این بازی برخلاف انتظار، اصلا بازی جذابی نبود و در طول 120 دقیقه نیز حتی یک گل هم نداشت. سرنوشت این بازی نیز به پنالتی‌ها کشیده شد. اتفاقی که اصلا بعید نیست برای دیدار این هفته دو تیم نیز رخ بدهد. در آن مسابقه هر دو تیم سه ضربه پنالتی اول‌شان را به گل تبدیل کردند. از پرسپولیس عیسی آل‌کثیر یک ضربه را از دست داد و از استقلال نیز مهدی قایدی موفق به گلزنی نشد اما پنالتی مهدی عبدی هم از دست رفت و تیم یحیی بازی را واگذار کرد. استقلال در آن فصل نیز به فینال جام حذفی رسید و این بار با شکست روبه‌روی فولاد، قهرمانی را از دست داد. معمولا بردن پرسپولیس در جام حذفی، سرانجام خوبی برای آبی‌ها نداشته است!