آریا رهنورد

لیگ بیست و دوم، پایان جذابی داشت و این هفته‌های آخر هم بازی‌ها حسابی پرگل شدند. هر چقدر که تیم‌ها از احتیاط فاصله گرفتند، شرایط بهتر شد و لیگ هم سروشکل ایده‌آل‌تری پیدا کرد. طبیعتا بیشتر بازیکنان در فهرست بهترین نفرات این فصل، به پنج تیم بالای جدول تعلق دارند. نفراتی که نقش مهمی در رقم خوردن یک فصل موفقیت‌آمیز برای تیم‌شان داشته‌اند و به لحاظ فردی نیز توانسته‌اند روزهای درخشانی را در بیست و دومین دوره از رقابت‌های لیگ برتر ایران سپری کنند.

علیرضا    بیرانوند

هجده کلین‌شیت در 29 تجربه ایستادن روی خط دروازه قرمزها در این فصل، آمار محشری برای بیرو به حساب می‌آید. سنگربانی که در این فصل نمایش‌های بسیار خوبی داشت. البته که نباید آمار کلین‌شیت را یک آمار فردی دانست اما در همه لیگ‌های معتبر دنیا، بهترین گلر فصل بر همین اساس انتخاب می‌شود. بیرو فصل درخشانی را در پرسپولیس سپری کرد و یکی از ستون‌های قهرمانی این تیم در لیگ برتر بیست و دوم بود. او با بازگشتش به جمع قرمزها، آرامش را دوباره به خط دروازه این تیم هدیه داد.

رامین    رضاییان

هفت گل و هفت پاس گل، رکورد رویایی رامین رضاییان در این فصل با لباس سپاهان بود. بازیکنی که نشان داد سرمربی تیم بی‌جهت پیراهن شماره 9 را برایش در نظر نگرفته است. رامین زیر نظر مورایس، یکی از بهترین فصل‌های باشگاهی‌اش را پشت سر گذاشت. سانترهای دیدنی، شوت‌های مهارنشدنی و ضربه‌های ایستگاهی عالی رامین، ظرفیت هجومی سپاهان را به اوج رساند. او در شروع فصل پنالتی‌زن اول تیم هم بود اما این نقش را به شهریار مغانلو تقدیم کرد. شاید اگر رضاییان تا پایان لیگ پنالتی‌های سپاهان را می‌زد، حتی می‌توانست یکی از شانس‌های آقای گلی در این فصل نیز باشد. موضوعی که برای یک مدافع کناری، فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسد.

گئورگی    گولسیانی

آخرین تصویر پرسپولیسی‌ها از گولسیانی در این فصل، تکل محشر او در مسابقه با نساجی بود که جلوی گل خوردن تیم را گرفت. به جرات می‌توان گفت این مدافع گرجستانی، یکی از بهترین خریدهای این چند فصل اخیر فوتبال ایران بوده است. بازیکنی که از سپاهان راهی پرسپولیس شد و در اولین فصل حضور در این تیم، بالاخره اولین قهرمانی‌اش را در فوتبال باشگاهی ایران به دست آورد. مدافع میانی قرمزها که پنالتی‌زن شماره یک این تیم هم بود، در این فصل لحظه‌های درخشان زیادی را تجربه کرد. دبل او در دربی پایتخت روبه‌روی استقلال، نشان داد که گولسیانی روی هوا چقدر می‌تواند برای تیم‌های رقیب دردسرساز باشد. بدون شک او بهترین مدافع میانی این فصل فوتبال ایران به حساب می‌آمد.

شاهین   توکلی

تا یک هفته قبل از پایان رقابت‌های لیگ برتر ایران، مس رفسنجان بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار داشت. تعداد گل‌های خورده این تیم برای مدت بسیار زیادی یک رقمی بود. حتی با وجود لغزش در هفته‌های پایانی نیز، مس در این فصل به لحاظ دفاعی بسیار خوب ظاهر شد. در بین مهره‌های تیم ربیعی در قلب دفاع، شاهین توکلی فصل بسیار خوبی را سپری کرد و یکی از مهره‌های بی‌اشتباه و دقیق مس در خط دفاعی این تیم به شمار می‌رفت. این فصل برای شاهین پایان خوبی نداشت اما نمی‌توان عملکرد بسیار خوب او در لیگ برتر بیست و دوم را نادیده گرفت.

وحید    امیری

در هفته‌های پایانی فصل با تصمیم یحیی به خط حمله برگشت اما عملکرد وحید در پست دفاع چپ نیز بی‌نقص بود. مرد تمام‌نشدنی پرسپولیسی‌ها، یک فصل دیگر را هم با همان انرژی همیشگی در این تیم پشت سر گذاشت. بازیکنی که در هر پستی می‌درخشید و مثل همیشه با دوندگی مثال‌زدنی‌اش، چشم‌ها را خیره می‌کرد. معمولا مدافعان کناری وقتی از 30 سالگی عبور می‌کنند، به پست‌های جلوتر زمین می‌روند تا مجبور به دوندگی مداوم در زمین نباشند اما برای وحید امیری، اتفاقی کاملا معکوس رخ داده است. او یک بازیکن هجومی بوده که در پست دفاع کناری به بازی گرفته شده و دوندگی‌اش نیز در زمین مسابقه مثال‌زدنی به نظر می‌رسد.

هجده کلین‌شیت در 29 تجربه ایستادن روی خط دروازه قرمزها در این فصل، آمار محشری برای بیرو به حساب می‌آید. بیرو فصل درخشانی را در پرسپولیس سپری کرد و یکی از ستون‌های قهرمانی این تیم در لیگ برتر بیست و دوم بود

امید       نورافکن

مورایس خیلی زود متوجه قابلیت‌های امید شد و او را از خط دفاعی به خط میانی برد. نورافکن در این فصل حتی در پست وینگر هم بازی کرد و به نوعی آچارفرانسه مرد پرتغالی بود. امید لیگ بیست و دوم را به بهترین شکل ممکن پشت سر گذاشت. البته که از دست رفتن قهرمانی، یک اتفاق تلخ برای این بازیکن محسوب می‌شد اما او به خوبی توانست با چند نمایش ایده‌آل، به لحاظ فردی یکی از بهترین‌های این دوره لیگ برتر لقب بگیرد. امید پیشرفت قابل توجهی در این فصل داشت و حالا دیگر بعید است هیچ‌کس بتواند او را خارج از فهرست تیم ملی قرار بدهد.

میلاد      سرلک

تاثیر میلاد سرلک روی بازی پرسپولیس، چیزی فراتر از آن شوت تماشایی هفته آخر روبه‌روی نساجی بود. میلاد مثل همیشه عالی ظاهر شد و با تخریب بازی تیم حریف، نقش مهمی در رسیدن مالکیت توپ به قرمزها داشت. هافبک محبوب یحیی باز هم توانست با این تیم رقابت‌های لیگ برتر را فتح کند. جالب اینکه هافبک‌های کناری او در زمین بارها و بارها عوض شدند. کمال کامیابی‌نیا، سینا اسدبیگی و سروش رفیعی هر کدام برای مدتی در این بخش از زمین دیده شدند اما میلاد سرلک، مرد تغییرناپذیر خط میانی قرمزها بود و یک فصل عالی را با این تیم پشت سر گذاشت.

ریکاردو    آلوز

سیزده پاس گل در یک فصل، آماری نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد. ریکاردو آلوز یکی از بهترین‌های این فصل لیگ برتر بود. بازیکنی که می‌توانست از معمولی‌ترین توپ‌ها و ساده‌ترین موقعیت‌ها، یک گل حتمی برای تیمش بسازد. ریکاردو فوتبالیست بسیار مدرنی برای تراکتور بود و باشگاه نیز از اولین فرصت برای تمدید قرارداد او استفاده کرد. آلوز از همین حالا یکی از مهره‌های مهم فصل بعدی لیگ برتر ایران نیز هست. بازیکنی که می‌تواند نقش محوری‌اش را در تیم خمز حفظ کند و با پاس‌های تک‌ضرب و سانترهای عالی، روزهای درخشانی در ترکیب قرمزهای تبریز داشته باشد. ریکاردو با این 13 پاس، با رکورد محمدرضا خلعتبری در یک فصل از لیگ برتر برابر شد.

عنوان آقای گلی این فصل لیگ برتر، به ستاره خط حمله سپاهان رسید. بازیکنی که فصل را خوب شروع نکرد اما فوق‌العاده ادامه داد. شهریار مغانلو به تازگی به تیم ملی هم دعوت شده و حالا این آقای گل، جایگاهش را در این تیم نیز مستحکم‌تر خواهد کرد

مهدی    قائدی

در 17 هفته اول فصل، فقط یک گل زد و همه را در نگرانی فرو برد اما در 13 بازی بعدی، 11 گل زد تا نفر دوم فهرست بهترین گلزنان این فصل فوتبال ایران باشد. مهدی در این فصل، دو نیمه کاملا متفاوت داشت. یک نیمه ناامیدکننده و یک نیمه استثنایی. اگر قائدی بتواند این فرم را حفظ کند، بدون شک به مرور زمان جای ثابتی در تیم ملی پیدا خواهد کرد. استقلالی‌ها به شدت نگران جدایی احتمالی این سوپراستار هستند. چراکه قرارداد قائدی با آبی‌ها در پایان رقابت‌های این فصل به پایان می‌رسد و او باید دوباره به لیگ امارات برگردد.

مهدی   ترابی

اگر نمایش‌های درخشان مهدی ترابی در حساس‌ترین مقطع فصل نبود، پرسپولیس هم نمی‌توانست روی سکوی اول لیگ قرار بگیرد. مهدی به خصوص از دربی برگشت به بعد، جان تازه‌ای گرفت و با پاس‌ها و گل‌های شاهکارش، پرسپولیس را در مسیر موفقیت قرار داد. پاس گل این ستاره به عیسی آل‌کثیر در دربی، شروعی برای روند رویایی تازه قرمزها بود. مهدی در بازی بعدی نیز دروازه پیکان را باز کرد و سپس در مسابقه گل گهر با یک هت‌تریک تماشایی، بهترین بازی فصل را پشت سر گذاشت. ترابی به خاطر همین چند هفته درخشان و البته به خاطر تبدیل شدن به دومین پاسور برتر فصل، شایسته قرار گرفتن در این فهرست خواهد بود.

شهریار     مغانلو

آقای گل این فصل لیگ برتر، عنوانی بود که به ستاره خط حمله سپاهان رسید. بازیکنی که فصل را خوب شروع نکرد اما فوق‌العاده ادامه داد. شهریار روی زمین و هوا، یکی از بهترین‌های لیگ بیست و دوم بود. بازیکنی که به مرور زمان در تیم مورایس جا افتاد و به یک مهاجم تنومند و کارآمد برای این تیم شد. شهریار به تازگی به تیم ملی هم دعوت شده و حالا این آقای گل، جایگاهش را در این تیم نیز مستحکم‌تر خواهد کرد.