خوب، بد، اخراج!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لیگ برتر بیستم، باز شدن درهای لیگ به سوی مربیانی بود که پیش از این سابقه سرمربیگری در سطح اول فوتبال ایران را نداشتند. هشت نفر از چهره‌هایی که این فصل مشغول مربیگری در لیگ برتر بوده‌اند، پیش از این هرگز یک فصل را به عنوان سرمربی در لیگ برتر آغاز نکرده بودند. کارنامه این مربیان تا پایان هفته دوازدهم، تفاوت‌های چشمگیری با هم دارد اما در مجموع می‌توان برای آنها نمره قبولی را در نظر گرفت.

آریا رهنورد

   

وحید بیاتلو

سابقه کاری بیاتلو در لیگ یک، او را به یک گزینه هیجان‌انگیز برای نیمکت ماشین‌سازی تبدیل می‌کرد. جوان‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر اما نتوانست از پس این مسئولیت به خوبی بربیاید و نشان داد که هنوز برای کار کردن در لیگ برتر آماده نیست. بیاتلو تنها چند هفته پس از شروع فصل، از هدایت تیم تبریزی برکنار شد. هرچند که بحران ماشین‌سازی حتی بدون حضور او نیز به پایان نرسید. از دوران کوتاه کاری این مربی در لیگ برتر، چند مصاحبه تند و تیز علیه رییس ایفمارک و چند اعتراض شدید به عملکرد داوران به جا مانده است.

تبدیل کردن سپاهان بحران‌زده اواخر فصل گذشته به این تیم سرحال، کار بزرگ محرم بوده است. او دوباره طلایی‌ها را به فهرست تیم‌های مدعی قهرمانی لیگ برتر برگردانده و این کار را در حالی انجام داده که با مجموعه‌ای از مصاحبه‌های مثبت، حواشی سپاهان را به حداقل رسانده است

رحمان رضایی

اگر قرار به برکناری یک مربی دیگر در بین «لیگ اولی‌ها» باشد، رحمان رضایی نزدیک‌ترین گزینه محسوب می‌شود. چراکه رحمان و تیمش از شروع لیگ در هیچ مسابقه‌ای برنده نبوده‌اند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که این فصل هیچ تیمی به اندازه ذوب‌آهن از اشتباه‌های داوری ضربه نخورده است. رحمان پیش از این گزینه هدایت چند تیم لیگ برتری بود و مدتی هم در شاهین بوشهر کار کرد اما این بار به صورت رسمی از شروع فصل هدایت یک تیم در این لیگ را بر عهده گرفت. تیمی که تا امروز خوب نتیجه نگرفته و انتظار مدیرانش را برآورده نکرده است. با این حال اگر اشتباه‌های داوری نبودند، ذوب در این جایگاه از جدول رده‌بندی دیده نمی‌شد و وضعیت به مراتب مطلوب‌تری داشت.

وحید فاضلی

دستیار سابق فکری در نساجی، کارش را در قائمشهر با امیدواری‌های زیادی شروع کرد اما نساجی‌چی‌ها در این فصل، هیچ شباهتی به آن تیم درخشان نیم‌فصل دوم لیگ برتر نوزدهم نداشتند. فاضلی از همان شروع فصل مورد انتقاد هوادارها بود و هر چقدر که زمان بیشتری سپری شد، این انتقادها هم شدت گرفتند. این مربی در نهایت چاره‌ای به جز ترک نیمکت باشگاه پیش روی خود ندید. او حالا قرار است در مسئولیت تازه به مشهد برود و در شهرخودرو، دستیار سیدمهدی رحمتی شود. فاضلی امیدوار است کابوس‌های دوران سرمربیگری در دوران دستیاری برای او اتفاق نیفتند.

سیدمهدی رحمتی

فاصله بین دوران بازی و دوران مربیگری رحمتی، فقط چند روز بود. جالب اینکه این ستاره هنوز هم به صورت رسمی از دنیای بازی جدا نشده اما در پایان فصل گذشته، یک چالش بزرگ دیگر در زندگی او کلید خورده است. شروع رحمتی در قامت سرمربی، فعلا چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد. همان تیمی که با یحیی سهمیه آسیا می‌گرفت و مدعی قهرمانی لیگ بود، حالا به رده‌های پایین جدول رده‌بندی تبعید شده و فصل درخشانی را سپری نکرده است. شهرخودرو در این فصل به راحتی روبه‌روی پرسپولیس و استقلال تسلیم شده و در مجموع عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته است. با این حال رحمتی به عنوان یک مربی، هنوز اول راه است و همچنان می‌تواند این روند را تغییر بدهد.

محمد ربیعی

اگر مدیران مس رفسنجان هم مثل مدیران بسیاری از باشگاه‌های دیگر لیگ برتر فکر می‌کردند، ربیعی باید به خاطر همان چند نمایش ضعیف اولیه برکنار می‌شد اما این مربی با وجود تجربه سه شکست در چهار هفته ابتدایی لیگ برتر، روی نیمکت مس دوام آورد و یک تیم خوب ساخت. تیمی که حالا در 6 دیدار گذشته‌اش چهار بار برنده بوده و این اواخر توانسته تیم‌هایی مثل نساجی و پیکان را شکست بدهد و از فولاد هم امتیاز بگیرد. ربیعی شاید ناشناخته‌ترین مربی این فصل لیگ برتر باشد اما در همین مدت امتحانش را به خوبی پس داده است. چهره‌ای که قبلا در لیگ‌های پایین‌تر دست به کارهای بزرگی زده بود.

مسعود شجاعی

تراکتور که در پنج هفته اول لیگ با منصوریان فقط یک بار برنده شده بود، در پنج مسابقه اول مسعود شجاعی سه پیروزی دشت کرد. رسیدن به چهار برد و یک تساوی در هفت مسابقه، آمار بسیار خوبی برای مسعود به شمار می‌رود. چهره‌ای که پیش از این هرگز سابقه مربیگری نداشته است. باخت سنگین به استقلال، نقطه سیاه کارنامه شجاعی بوده اما به طور کلی او در این سمت تازه، فراتر از حد انتظار نشان داده است.

محرم نویدکیا

تبدیل کردن سپاهان بحران‌زده اواخر فصل گذشته به این تیم سرحال، کار بزرگ محرم بوده است. او دوباره طلایی‌ها را به فهرست تیم‌های مدعی قهرمانی لیگ برتر برگردانده و این کار را در حالی انجام داده که با مجموعه‌ای از مصاحبه‌های مثبت، حواشی سپاهان را به حداقل رسانده است. محرم در این فصل یکی از بهترین مربیان لیگ برتر بوده و از تجربه دوران بازی به خوبی در دوران مربیگری استفاده کرده است.

محمود فکری

او سابقه کار کردن در لیگ برتر را با نساجی داشته اما در لیگ بیستم برای اولین بار از شروع یک فصل مشغول مربیگری بوده است. فکری شروع خوبی در استقلال داشته و نشان داده که سال‌ها انتظار برای رسیدن به لیگ برتر از لیگ‌های پایین‌تر، بیهوده نبوده است. با این وجود در باشگاهی مثل استقلال آنقدر انتظارها از یک مربی  بالا به نظر می‌رسد که فکری هنوز باید روزهای پراسترس زیادی را تا پایان فصل پشت سر بگذارد.