سمفونی سرخ!

شاید هواداران فوتبال ایران، در انتظار یک دربی با گل‌های بیشتر بودند اما واضح به نظر می‌رسید که حتی تساوی در این نبرد، هیچ‌کدام از دو طرف را راضی نخواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسید پرسپولیس از آمادگی بیشتری برخوردار است و اساسا فرم بهتری برای این مسابقه دارد. این دربی اساسا موقعیت‌های زیادی نداشت و کیفیت دو تیم در آن کاملا نزدیک به هم به نظر می‌رسید. سرانجام این پرسپولیسی‌ها بودند که یکی از حساس‌ترین دربی‌های تاریخ تهران را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا همچنان یک مدعی جدی برای بردن لیگ برتر باشند.

آریا رهنورد

 

کلین‌شیت کن، مدعی بمان

بین این پرسپولیس و تیم فصل گذشته چه تفاوتی وجود دارد؟ به نظر می‌رسید این تفاوت به خط دفاعی مربوط باشد. قرمزها فصل گذشته هم گل اول بازی با استقلال را در دربی برگشت زدند اما نتوانستند این برتری را تا پایان بازی حفظ کنند. در این جدال اما سرخ‌ها 40 دقیقه از حریف جلو بودند و مشکلی با حفظ برتری‌شان نداشتند. در دربی، گولسیانی به خوبی همه ضربه‌های سر اول را زد، مرتضی پورعلی‌گنجی در دفاع بی‌اشتباه ظاهر شد و علی بیرو هم مثل همیشه روی خط دروازه یک گلر مطمئن بود. اضافه ‌شدن این سه بازیکن به پرسپولیس در این فصل، تاثیر قابل توجهی روی تبدیل شدن این تیم به یک مدعی برای بردن لیگ برتر گذاشته است.

آن تعویض سرنوشت‌ساز

بخش مهمی از تکلیف این بازی، با تعویض یحیی بین دو نیمه مشخص شد. جایی که او تصمیم گرفت عیسی آل‌کثیر را به جای مهدی عبدی به زمین مسابقه بفرستد. بارها این انتقاد به یحیی وارد شده که دیر تعویض می‌کند و برای تعویض احتیاط زیادی به خرج می‌دهد. او اما در دربی از این عادت فاصله گرفت و برای تعویض منتظر نماند. ستاره تعویضی تیم او نیز گل کاشت و تنها چند دقیقه بعد از ورود به زمین، نسخه دفاع استقلال را پیچید. شاید این یکی از بهترین تعویض‌های این سال‌های شهرآورد تهران بود. بازیکنی به زمین آمد تا یکی از مهم‌ترین گل‌های تمام فصل را بزند و به کورس قهرمانی، جهت متفاوتی ببخشد.

شاید خیلی‌ها از ضربه عالی و حرکت تکنیکی عیسی آل‌کثیر حرف بزنند اما پاس مهدی ترابی هم تاثیر زیادی روی رقم خوردن این گل داشت. ترابی در حالی این پاس را داد که همین اواخر مصدوم شده بود و حتی رسیدنش به این بازی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت

بردن بدون پدیده

پرسپولیس در حالی برنده این بازی شد که پدیده این فصلش را از ابتدا در اختیار نداشت. غیبت محمد عمری به خاطر یک مصدومیت جزئی می‌توانست برای این تیم گران تمام شود اما آنها توانستند به این نگرانی غلبه کنند و با استفاده از صادقی و ترابی در کناره‌ها، سرعت و خلاقیت‌شان را از دست ندهند. خیلی از هواداران پرسپولیس نگران غیبت عمری در این جدال بودند. این بازیکن در نیمه دوم به ترکیب اضافه شد و کاملا واضح بود که تحت تاثیر مصدومیت، کارایی همیشگی‌اش را ندارد. عمری روی ضدحمله‌ها نیز کمک خاصی به پرسپولیس نکرد اما به هر حال بخشی از یک برد مهم و فراموش‌نشدنی برای این تیم بود.

مهدی ترابی، استاد لحظه‌ها

شاید خیلی‌ها از ضربه عالی و حرکت تکنیکی عیسی آل‌کثیر حرف بزنند اما پاس مهدی ترابی هم تاثیر زیادی روی رقم خوردن این گل داشت. یک اشتباه ساده و یک جلو آمدن بی‌دلیل از رافا سیلوا کافی بود تا ترابی به خوبی عمق خالی دفاع استقلال را ببیند و آل‌کثیر را صاحب یک فرصت ایده‌آل برای گلزنی کند. ترابی در حالی این پاس را داد که همین اواخر مصدوم شده بود و حتی رسیدنش به این بازی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. او باز هم ثابت کرد که چرا بهترین پاسور پرسپولیس و بهترین پاسور ایرانی لیگ برتر به شمار می‌رود.

دانیال موفق شد

یکی از سخت‌ترین ماموریت‌ها در این جدال بر عهده دانیال اسماعیلی‌فر بود. او همیشه مدافعی است که میل زیادی به نفوذ دارد اما این بار یحیی مدافع تیمش را به عنوان یارگیر مستقیم مهدی قایدی به زمین فرستاد. در جریان بازی، دانیال نفوذ زیادی انجام نداد و بیشتر در دفاع ماند تا جلوی حملات حریف را بگیرد. او خیلی خوب توانست مهدی قایدی را متوقف کند و به سختی به این بازیکن فرصت نفوذ داد. بدون گل یا پاس گل، این یکی از بهترین نمایش‌های اسماعیلی‌فر در لباس پرسپولیس به شمار می‌رفت. بازیکنی که به خوبی توانست مسئولیت‌هایش را در ترکیب سرخ‌ها انجام بدهد.

یحیی، غروری که برگشت

این بازی برای یحیی اهمیت بسیار زیادی داشت. نه فقط به خاطر شرایط جدول بلکه به خاطر همه اتفاقاتی که این مربی در این فصل پشت سر گذاشته است، همین چند وقت قبل بود که فدراسیون فوتبال فهرستی از مربیان احتمالی تیم ملی منتشر کرد. فهرستی که در آن حتی نام دستیار سابق یحیی نیز دیده می‌شد اما به خود یحیی در آن توجهی نشده بود. مردی که حالا در نیم‌فصل دوم لیگ برتر دو نفر از بهترین مربیان خارجی فصل یعنی پاکو خمز و ریکاردو ساپینتو را شکست داده و روزهای درخشانی را روی نیمکت پرسپولیس سپری کرده است. اگر یحیی امسال قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود، درست به اندازه برانکو ایوانکوویچ برای این تیم لیگ به دست آورده است.