شهریار و رستم!

بیست و هشتم مهرماه بود که یورگن لوکادیا، ششمین گل این فصلش را برای پرسپولیس زد. او به خوبی از پاس دانیال اسماعیلی‌فر استفاده کرد و با یک ضربه دقیق، توپ را به تور دروازه ملوان رساند. یورگن آن روزها آقای گل بی‌رقیب لیگ برتر بود و چندین ماه طول کشید تا این صدرنشینی را از دست بدهد. صدرنشینی او در جدول البته چند شریک هم پیدا کرده بود. آماری که لوکادیا در هفته دهم لیگ برتر به دست آورده بود، سرانجام در هفته بیستم با سبقت دو مهاجم لیگ برتری روبه‌رو شد.

آریا رهنورد

 

    

گل زودهنگام نساجی در همان ثانیه‌های اول مسابقه، یک شوک بزرگ برای مس بود اما تیم فرزاد حسین‌خانی در میانه‌های نیمه اول با گلزنی عارف رستمی به بازی برگشت. عارف در ادامه روند ایده‌آلش در این فصل، بازی را به تساوی کشاند و مس در نیمه دوم موفق به شکست دادن حریف شد. این هفتمین گل عارف رستمی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر بود. او اولین بازیکنی لقب گرفت که از مرز 6 گل یورگن لوکادیا عبور می‌کند. عارف دو هفته قبل در دقایق پایانی با یک ضربه ایستگاهی دیدنی دروازه استقلال را باز کرد، هفته گذشته گل دقیقه 98 بازی با گل گهر را به ثمر رساند تا یک امتیاز مهم را برای مس جمع کرده باشد و این هفته نیز موفق شد گل تساوی را در دیدار با نساجی به ثمر برساند. رستمی دو سال قبل، آقای گل لیگ یک شد و به کمک این موفقیت، به رقابت‌های لیگ برتر رسید. او زیر نظر مهدی تارتار برای ذوب به میدان رفت و در همان شروع فصل چند گل حساس لحظه آخری برای تیمش زد اما به مرور زمان جایگاهش را در ذوب از دست داد و کم‌تر مورد استفاده قرار گرفت. اتفاقی که موجب شد آقای گل سابق لیگ یک، راهی مس کرمان شود. رستمی اساسا یک مهاجم مرکزی نیست و ترجیح می‌دهد در نقش مهاجم سایه به بازی گرفته شود اما غیبت شروین بزرگ به دلیل مصدومیت، این بازیکن را به نوک خط حمله برده و او حالا این وظیفه را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

در فرم خوب این هفته‌های شهریار و عارف، شکی وجود ندارد اما آمار آنها به عنوان آقای گل‌های این فصل اصلا آمار قابل دفاعی نیست. اینکه 20 هفته از لیگ برتر سپری شده و بهترین گلزنان لیگ نهایتا هفت گل به ثمر رسانده‌اند، نگران‌کننده به نظر می‌رسد

ساعاتی بعد از رسیدن عارف به هفتمین گل لیگ برتری، بازیکن دیگری هم توانست این عدد را مقابل تعداد گل‌های زده این فصلش قرار بدهد. شهریار مغانلو با یک ضربه سر فوق‌العاده، دروازه ذوب آهن را باز کرد. جالب اینکه او هم درست مثل عارف، گل تساوی را زد و تیمش دقایقی بعد، برنده مسابقه شد. این دو نفر یک وجه اشتراک مهم دیگر هم دارند. هر دو زمانی آقای گل رقابت‌های لیگ یک شده‌اند و هر دو در شروع این فصل درخشش چندانی نداشتند. در اولین ماه‌های لیگ حتی صحبت از جدایی شهریار از سپاهان نیز مطرح بود اما این بازیکن به خودش آمد و به بهترین فرم دوران فوتبالش رسید. ضربه سر شهریار روبه‌روی ذوب آهن در دربی اصفهان، از هر شوتی محکم‌تر به نظر می‌آمد. او حالا یکی از شانس‌های مسلم آقای گلی در فوتبال ایران است و برای رسیدن به این موفقیت بزرگ، دست به هر کاری می‌زند. بازی زیر نظر یک مربی مثل مورایس نیز به این بازیکن کمک کرده تا به تدریج در سطحی ایده‌آل قرار بگیرد. شهریار یکی از برگ‌های برنده سپاهان در این فصل بوده است. بازیکنی که هم روی زمین و هم روی هوا، بسیار آماده به نظر می‌رسد و این هفته‌ها، به هیچ دفاعی فرصت نفس‌کشیدن نمی‌دهد.

در فرم خوب این هفته‌های شهریار و عارف، شکی وجود ندارد اما آمار آنها به عنوان آقای گل‌های این فصل اصلا آمار قابل دفاعی نیست. اینکه 20 هفته از لیگ برتر سپری شده و بهترین گلزنان لیگ نهایتا هفت گل به ثمر رسانده‌اند، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. ضعیف‌ترین آمار گلزنی لیگ برتر تا امروز به دومین فصل لیگ مربوط می‌شود. جایی که ادموند بزیک در طول یک فصل تنها 13 گل به ثمر رساند. با این وجود آن روزها لیگ برتر 14 تیمی بود و بازیکنان در مجموع در 26 بازی به میدان می‌رفتند. با این وضعیت گلزنی در لیگ برتر حتی ممکن است مهاجمان لیگ نتوانند به آمار 13 گل هم برسند و شاید حتی تعداد گل‌ها در لیگ برتر دورقمی نیز نشود. البته مهاجم‌ها، تنها مقصران این اتفاق نیستند. این آمار فاجعه‌بار به ضعف بازیسازی و خلق موقعیت در فوتبال ایران نیز برمی‌گردد. علاوه بر این، در لیگ برتر بسیاری از تیم‌ها بعد از زدن یک گل، کاملا عقب می‌کشند و دیگر هیچ تمایلی به حملات بیشتر از خودشان نشان نمی‌دهند. این یکی از دلایل دیگری است که موجب می‌شود آمار گلزنی در رقابت‌های این فصل اصلا قابل دفاع نباشد. به هر حال این آمار در نوع خودش ناامیدکننده به نظر می‌رسد. تنها 10 مسابقه به پایان فصل باقی مانده و باید دید دو شانس اصلی آقای گلی در این 10 مسابقه چه کاری برای بهتر کردن آمار گلزنی‌شان انجام خواهند داد.