بنزی که پیکان شد!‌

کم‌تر از یک هفته بعد از تقابل با استقلال در بازگشت دوباره به لیگ برتر، پرسپولیسی‌ها امروز در استادیوم آزادی میزبان پیکان خواهند بود. این تیم برای حفظ صدرنشینی به کنار زدن پیکان نیاز دارد و در صورت برد این بازی، با هر نتیجه دیگری در این هفته در صدر جدول باقی خواهد ماند. پرسپولیس رقبای سرسختی مثل گل گهر و استقلال در مسیر قهرمانی دارد و برای باقی ماندن در صدر جدول، نباید هیچ لغزشی را تجربه کند. همین بازی‌های به ظاهر ساده، برای این تیم در ادامه لیگ بسیار کلیدی خواهند بود.

آریا رهنورد

 

    

داستان پرسپولیس لیگ بیست و دوم و مهاجمانش داستان عجیبی بوده است. این تیم فصل را با مهدی عبدی در نوک خط حمله شروع کرد و مهدی در همان دو بازی اول آنقدر موقعیت از دست داد که برای مدت بسیار زیادی از چشم یحیی افتاد. گل‌محمدی اصرار بسیار زیادی داشت که تیمش به هر قیمتی مهاجم خارجی جذب کند. باشگاه در همان مقطع دیاباته را به او پیشنهاد داد اما یحیی باور داشت که دیاباته نباید گزینه اصلی باشگاه باشد. قرمزها با چند مهاجم برزیلی هم مذاکره کردند و سرانجام یورگن لوکادیا را به خدمت گرفتند. یورگن به سرعت پرسپولیس را در فاز هجومی ارتقا داد و خیلی زود درخشش در ترکیب این تیم را شروع کرد. بدون گل‌های او، پرسپولیس تیمی متوسط نشان می‌داد اما به کمک گلزنی این ستاره، همه چیز عوض شد و قرمزها در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر جای گرفتند. قرمزها بدون نمایش‌های استثنایی یورگن حتی برای کنار زدن نفت مسجدسلیمان نیز با مشکل روبه‌رو بودند. با این حال لوکادیا شرایط را تغییر داد و همه چیز را به سود تیمش کرد. پرسپولیس شیخ دیاباته را نیز به خدمت گرفت تا صاحب مخوف‌ترین خط حمله لیگ برتر شود. درست در حالی که هواداران این تیم مشغول برنامه‌ریزی برای تماشای همزمان این دو نفر در دربی بودند، لوکادیا از ایران رفت و دیاباته نیز مصدوم شد تا سرخ‌ها شهرآورد را با گلزنی یک مدافع سپری کنند. نمایش عالی گولسیانی نباید این تیم را فریب بدهد. آنها به شکل واضحی در خط حمله تضعیف شده‌اند و حالا کار سختی برای ادامه فصل با این داشته‌های هجومی دارند. انگار این خوشبختی چیزی شبیه لباس سیندرلا بوده و به سرعت محو شده است. حالا دیگر خبری از ورد جادویی لوکادیا برای باز کردن دروازه نیست و پرسپولیس برای رسیدن به هر گل، باید زجر بکشد.

بردن پیکان نمی‌تواند یک چالش بیش از حد دشوار برای پرسپولیس باشد. چراکه قرمزها در هر پنج دیدار اخیر روبه‌روی این حریف برنده شده‌اند. با این حال پیکان این فصل روبه‌روی تیم‌های بزرگ نمایش خوبی داشته و اساسا وقت رفتن به دفاع، تیمی نفوذناپذیر به نظر می‌رسد

از دست دادن لوکادیا و فسخ یک‌طرفه قرارداد این بازیکن، همه چیز را تغییر داد و حتی سیستم بازی تیم یحیی را نیز عوض کرد. او با روش چهار-سه-سه در شهرآورد حاضر شد. روشی که از سروش رفیعی یک قربانی برای قرمزها ساخت. در این روش کامیابی‌نیا، سرلک و ترابی سه هافبک میانی تیم بودند، وحید امیری به سمت چپ خط حمله رفت و سعید صادقی نیز در سمت راست خط حمله تیم به بازی گرفته شد. جالب اینکه پرسپولیس عملا با یک شماره 9 کاذب یعنی امید عالیشاه بازی کرد. بازیکنی که همیشه چهره موثری برای پرسپولیس بوده اما هیچ‌وقت یک گلزن تمام‌عیار نبوده و اساسا در نزدیکی دروازه حریف، کارایی کمی داشته است. این تیم به احتمال زیاد با همین ترکیب روبه‌روی پیکان قرار می‌گیرد. چراکه شیخ دیاباته همچنان مصدوم است و نمی‌تواند پرسپولیس را تا دو هفته دیگر نیز همراهی کند. بردن پیکان نمی‌تواند یک چالش بیش از حد دشوار برای پرسپولیس باشد. چراکه قرمزها در هر پنج دیدار اخیر روبه‌روی این حریف برنده شده‌اند. با این حال پیکان این فصل روبه‌روی تیم‌های بزرگ نمایش خوبی داشته و اساسا وقت رفتن به دفاع، تیمی نفوذناپذیر به نظر می‌رسد.

آن‌چه در ادامه این فصل اتفاق می‌افتد، عیار یحیی را در قامت یک مربی سختکوش نشان می‌دهد. او این اواخر از همیشه محبوب‌تر شده اما هنوز از نقطه نظر فنی با نقدهایی روبه‌رو می‌شود. باید پذیرفت که او از بنز پیاده شده و با این خط حمله، حالا باید به پیکان‌سواری عادت کند. با این حال نباید فراموش کرد که او هنوز ستاره‌های زیادی در ترکیب تیمش دارد و همچنان از هافبک‌های بسیار خوبی برخوردار است. مگر اوضاع تیم‌های دیگر در خط حمله چقدر تعریف دارد؟ قلعه‌نویی با درخشش مرتضی تبریزی بازی‌ها را می‌برد، تراکتور روی عباس‌زاده حساب می‌کند و استقلال ممکن است هر لحظه قایدی و محبی را به خاطر مشکلات مالی از دست بدهد. در نتیجه این برای یحیی اصلا یک جنگ نابرابر نیست. با داشتن لوکادیا قهرمانی لیگ یک موفقیت بزرگ و دست‌نیافتنی نبود اما اگر این اتفاق در وضعیت فعلی رخ بدهد، یک دستاورد بسیار بزرگ برای یحیی رقم خواهد خورد. فعلا تمرکز او به نبرد همین هفته با پیکان دوخته شده اما بدون شک خود این مربی نیز با همه وجود به استقبال این چالش می‌رود. او می‌تواند از پرسپولیس با همین نفرات فعلی نیز یک قهرمان برای فوتبال ایران بسازد.