بی‌روح و پرامتیاز!

در روز شکست ناباورانه گل گهر، پرسپولیس در آزادی برنده شد تا صدر جدول را از سیرجانی‌ها پس بگیرد. حالا این تیم در پایان هفته نهم، به میانگین دو امتیاز به ازای هر بازی رسیده است. یحیی در حالی که به دلیل مسائل اخیر، دل و دماغ مربیگری ندارد و با یک ظاهر کاملا متفاوت در لیگ ظاهر شده، فعلا تیمش را به طرف یک برد مهم هدایت کرده است. آنها این هفته تیمی را شکست دادند که در هشت مسابقه قبلی‌اش در لیگ برتر، حتی یک بار نیز زمین را به عنوان تیم بازنده ترک نکرده بود.

آریا   رهنورد

 

پنالتی‌زن درست

پرسپولیس درست مثل آخرین میزبانی‌اش در آزادی روبه‌روی تراکتور، در این نبرد هم صاحب یک ضربه پنالتی شد. این بار اما به جای مهدی ترابی، یورگن لوکادیا پشت توپ قرار گرفت و با یک ضربه دقیق خلاف جهت دروازه‌بان توپ را به تور دروازه مس رفسنجان چسباند. این دومین پنالتی فصل لوکادیا بود که باز هم موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسید. حالا دیگر شکی نیست که او در ادامه فصل، پنالتی‌زن شماره یک باشگاه خواهد بود. یورگن با این ضربه، به دو هفته گل‌نزنی در ترکیب پرسپولیس نیز پایان داد و با پنج گل زده، در صدر جدول گلزنان قرار گرفت. دو گل آخر او برای تیم یحیی البته از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده‌اند.

خط دفاعی و دروازه پرسپولیس اگرچه در این نبرد چندان تحت فشار قرار نگرفت اما باز هم موفق بود و یک کلین‌شیت دیگر را تجربه کرد. این تیم در سه هفته اخیر، فقط یک گل دریافت کرده است

یک کابوس همیشگی

مس رفسنجان از زمان صعود به لیگ برتر، همیشه روبه‌روی پرسپولیس ناکام بوده است. آنها در پنج تقابل با قرمزها، چهار شکست و یک مساوی را پشت سر گذاشته‌اند و از این حیث اصلا شرایط خوبی روبه‌روی این حریف نداشته‌اند. این بدترین رکورد آنها برابر همه رقبای لیگ برتری است. کابوس همیشگی ربیعی این بار هم در آزادی تکرار شد و او دوباره روبه‌روی سرخ‌ها بازنده بود. کسب تنها یک امتیاز از 15 امتیاز ممکن برابر پرسپولیس، یک فاجعه بزرگ برای نارنجی‌ها به شمار می‌رود. فاجعه‌ای که حالا دوباره در استادیوم آزادی تکرار شده است. مس در این نبرد نیز یک مسابقه بسیار کم‌رمق را پشت سر گذاشت. تلخی ماجرا اما زمانی بیشتر شد که او و تیمش برای اولین بار در این فصل شکست خوردند. اتفاقی که در هشت هفته اخیر برای این تیم رخ نداده بود. مس البته در این فصل فقط دو بار برنده شده که با این مهره‌ها، آمار افتضاحی به نظر می‌رسد.

6 از 9

خط دفاعی و دروازه پرسپولیس اگرچه در این نبرد چندان تحت فشار قرار نگرفت اما باز هم موفق بود و یک کلین‌شیت دیگر را تجربه کرد. این تیم در سه هفته اخیر، فقط یک گل دریافت کرده است. به جز هوادار، نفت مسجدسلیمان و تراکتور، هیچ تیمی نتوانسته در این فصل به پرسپولیس گل بزند. تیم یحیی در هیچ نبردی نیز بیشتر از یک گل دریافت نکرده است. 6 کلین شیت در 9 مسابقه، آنها را به یک مدعی جدی برای بردن لیگ برتر تبدیل می‌کند. وجه اشتراک تیم‌های قهرمان، معمولا کیفیت دفاعی است و تیم یحیی در این فصل با زوج مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی در قلب دفاع و همچنین بیرو روی خط دروازه، به خوبی این کیفیت را به نمایش گذاشته است. دانیال اسماعیلی‌فر نیز در سمت راست خط دفاعی، در کارهای تدافعی عالی بوده و در جدال با مس، وحید امیری بعد از مدت‌ها در سمت چپ دفاع به ترکیب اصلی قرمزها برگشته است. گل زدن به این تیم در لیگ بیست و دوم، یک ماموریت بسیار دشوار خواهد بود.

عصای دست یا بلای جان؟

در شروع فصل، یحیی گل‌محمدی به شدت به دنبال گادوین منشا بود اما در نهایت نتوانست این بازیکن را جذب کند. او حتی به خاطر از دست دادن منشا به مدیران باشگاه خرده گرفت و از آنها انتقاد کرد. حالا اما لوکادیا پنج گل در این فصل به ثمر رسانده و سهم منشا فقط یک گل بوده است. گادوین بدترین فصل حضورش در فوتبال ایران را پشت سر گذاشته و حالا دیگر به یک مهره نیمکت‌نشین در مس بدل شده است. خیلی‌ها توقع داشتند زوج منشا و شیمبا در این فصل آتش‌بازی به راه بیندازند و همه خطوط دفاعی را آزار بدهند اما این دو نفر عملا به دو کبریت بی‌خطر در لیگ تبدیل شده‌اند. بازیکنانی که قرار بود عصای دست ربیعی باشند اما بلای جان این مربی شده‌اند و عامل اصلی بحران این فصل مس هستند.

بازگشت موفقیت‌آمیز

پرسپولیس در جدال مس، آرایش‌اش را تغییر داد و مثل هفته‌های اول با سه هافبک مرکزی و یک مهاجم بازی کرد. روشی که البته منجر به یک بازی جذاب نشد اما برد را برای این تیم به ارمغان آورد. نکته جالب این بازی، درخشش دوباره سروش رفیعی بود که کمی جلوتر از کمال و اسدبیگی بازی می‌کرد. غیبت میلاد سرلک نیز در ترکیب این تیم چندان احساس نشد. این یک برد کلیدی برای قرمزها بود که صدرنشینی این تیم را در لیگ برتر حفظ کرد.