آریا رهنورد

پرسپولیس این هفته به هدفش برای شکست دادن نفت مسجدسلیمان رسید اما نمایش این تیم در این مسابقه، اصلا ایده‌آل نبود. قرمزها خیلی زود روی دو ضربه کرنر کاملا مشابه، به گل رسیدند اما نتوانستند بازی را به خوبی کنترل کنند و حتی در دقایق پایانی با اضطراب زیادی روبه‌رو شدند. پرسپولیس حالا یکی از دو مدعی جدی قهرمانی لیگ برتر به شمار می‌رود اما در فرم فعلی، بعید به نظر می‌رسد که شانس زیادی برای قهرمانی آنها وجود داشته باشد. پرسپولیس به چند دلیل، در شرایط فعلی مدعی شماره یک قهرمانی به حساب نمی‌آید.

این رقیب سمج

اگر به جدول رده‌بندی لیگ برتر نگاه کنیم، پرسپولیس تا همین حالا هم عالی نتیجه گرفته است. تیمی که فقط دو بار شکست خورده و میانگینی بیشتر از دو امتیاز به ازای هر بازی دارد. این آمار درخشان به نظر می‌رسد اما آنها رقیب سمجی دارند که در 22 هفته این فصل لیگ برتر، حتی یک بار هم زمین را به عنوان تیم بازنده ترک نکرده است. استقلال به لحاظ کیفیت بازی، تیم بهتری از پرسپولیس بوده است. قرمزها فقط در یک صورت می‌توانند این معادله را به هم بزنند و آن شکست دادن استقلال در مسابقه رودرروی انتهای این هفته خواهد بود. با هر نتیجه دیگری در دربی، استقلال حداقل 6 امتیاز بیشتر از پرسپولیس خواهد داشت و در فاصله هفت هفته به پایان فصل، جبران چنین فاصله‌ای شدنی به نظر نمی‌رسد.

گلری که وجود ندارد

پرسپولیس این فصل به شدت از خط دروازه لطمه خورده است. بعد از اشتباه هفته گذشته حامد لک، او به نیمکت برگشت و احمد گوهری به جای او در ترکیب اصلی قرار گرفت. گوهری اما در اولین و تنها موقعیت جدی نفت مسجدسلیمان، به سادگی تسلیم شد و نشان داد که اصلا گلر مطمئنی نیست. حالا چیز زیادی تا دربی باقی نمانده و پرسپولیسی‌ها نمی‌دانند که کدام گلر نامطمئن را درون دروازه قرار بدهند. به نظر می‌رسد هواداران باشگاه ترجیح می‌دهند هیچکدام از این دو نفر روی خط دروازه قرار نگیرند و یکی از بازیکنان درون دروازه تیم بایستد! قهرمانی لیگ با این دو دروازه‌بان نامطمئن، بیش از حد سخت به نظر می‌رسد. هیچ تیمی بدون داشتن یک گلر درجه یک، فرصتی برای قهرمانی لیگ برتر نخواهد داشت. کیفیت خط دروازه سرخ‌ها در این فصل، یادآور زمانی است که سوشا مکانی درون دروازه این تیم می‌ایستاد.

دفاع بی‌ثبات

یحیی در این فصل بارها ترکیب تدافعی تیمش را تغییر داده و هنوز صاحب دفاع مطمئنی نشده است. بعد از فرجی-سیدجلال، فرجی-نعمتی، سیدجلال-نعمتی و هنانوف-سیدجلال، این بار نوبت به زوج هنانوف و نعمتی رسید و این دو نفر هم اصلا روز خوبی را مقابل نفت سپری نکردند. پرسپولیس برای رسیدن به قهرمانی لیگ، باید به مراتب بهتر از این دفاع کند. این تیم اما عقب زمین، تیم بسیار آسیب‌پذیری به نظر می‌رسد. تیمی که نمی‌تواند جریان بازی را به سود خودش حفظ کند و با چند حمله ساده، آماده فروپاشی به نظر می‌رسد.

یک مشکل کلیدی

مشکل مهم بعدی پرسپولیسی‌ها، معضل بزرگ این تیم در انتقال بازی است. ضعفی که از زمان جدایی احمد نوراللهی هرگز برطرف نشده و بعید است که در ادامه این فصل هم برطرف شود. قرمزها نمی‌توانند رابطه خوبی بین خط میانی و خط حمله برقرار کنند و به همین خاطر است که برای گل‌زنی باید امیدوار به درخشش فردی بازیکن‌ها و یا کارهای ایستگاهی باشند. این مشکل دیگری است که یحیی باید آن را برای فصل بعد برطرف کند تا دوباره به جدی‌ترین مدعی قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران تبدیل شود.

افت سوپراستارها

باید پذیرفت که چند ستاره کلیدی پرسپولیس در این فصل، در حد انتظار ظاهر نشده‌اند. مهدی ترابی یکی از این نفرات است که نتوانسته انتظارها را برآورده کند. همه تصور می‌کردند مهدی عبدی نیز در این فصل یکی از شانس‌های آقای گلی باشد اما عبدی حالا در این مقطع حساس، نیمکت‌نشین شده است. حتی وحید امیری هم در بالاترین استانداردهای خودش برای سرخ‌ها بازی نکرده و رامین رضاییان هم نتوانسته آن ستاره‌ای باشد که هواداران پرسپولیس انتظارش را دارند. عملکرد متوسط و معمولی این سوپراستارها، پرسپولیس را کمی عقب نگه داشته و بین این تیم و تیم صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر، فاصله ایجاد کرده است.

تیغی که برنده نیست

پرسپولیس در خط حمله، در این فصل عملکرد بدی نداشته اما در بازی‌های حساس و گره خورده، چشم امیدش برای گل‌زنی به هافبک‌ها دوخته می‌شود. اینکه مهاجمان پرسپولیس حتی نمی‌توانند به نفت مسجدسلیمان گل بزنند، در نوع خودش نگران‌کننده است. این مساله‌ای است که باید هرچه زودتر برطرف شود. تیغ قرمزها در بازی‌های سخت به اندازه کافی برنده نیست و با این روند، نمی‌توان به قهرمانی این تیم در لیگ برتر امید داشت. پرسپولیس باید بپذیرد که تا اینجا «دومین» تیم برتر رقابت‌های لیگ برتر بوده و اولین‌ها را به استقلال واگذار کرده است.