هیجان در اوج، هراس در قعر!

لیگ برتر ایران امروز، بیست و هفتمین هفته‌اش را آغاز خواهد کرد. روزی که در آن، هر سه تیم صدرنشین به مصاف رقبا می‌روند و در پایین جدول هم، ماشین‌سازی آخرین شانس‌ها را برای بقا در لیگ امتحان می‌کند. لیگ حالا به نفس‌گیرترین روزهای ممکن نزدیک شده و با هیجانی مثال زدنی دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد در این فصل تعیین تیم قهرمان و شاید دومین تیم سقوط کننده، به آخرین مسابقه‌ها در آخرین هفته موکول شود. فصلی که در آن، هیجان حتی تا هفته پایانی متوقف نخواهد شد.

آریا رهنورد

سایپا-استقلال؛  فراز و فرهاد به هم رسیدند

استقلال هفته گذشته به خوبی از فرصت لغزش سپاهان و پرسپولیس استفاده کرد و توانست خودش را به این تیم‌ها نزدیک‌تر کند. حالا آبی‌ها 6 امتیاز با تیم دوم جدول فاصله دارند و با توجه به اینکه باید یک مسابقه مستقیم را هم برابر سپاهان پشت سر بگذارند، از شانس خوبی برای تصاحب رده دوم جدول برخوردار هستند. استقلال با کمی جاه‌طلبی، حتی می‌تواند به قهرمانی هم فکر کند اما احتمال زیادی برای این اتفاق وجود نخواهد داشت. حریف امروز استقلال، تیمی است که این سه امتیاز برایش از مرگ و زندگی هم مهم‌تر به نظر می‌رسد. سایپا هم‌امتیاز با ذوب، در رده ماقبل پایانی جدول دیده می‌شود و برای بقا در لیگ، باید در چند هفته پایانی فرم متفاوتی را به نمایش بگذارد. برخورد دوباره فراز و فرهاد مدتی پس از حضور مشترک‌شان روی نیمکت استقلال، در این مسابقه جالب توجه خواهد بود.

حریف امروز استقلال، تیمی است که این سه امتیاز برایش از مرگ و زندگی هم مهم‌تر به نظر می‌رسد. سایپا هم‌امتیاز با ذوب، در رده ماقبل پایانی جدول دیده می‌شود و برای بقا در لیگ، باید در چند هفته پایانی فرم متفاوتی را به نمایش بگذارد

 تراکتور-گل گهر؛ در انتظار سهمیه

رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان، مهم‌ترین هدف تیم امیر قلعه‌نویی در ادامه فصل به شمار می‌رود. آنها برای رسیدن به آسیا، رقابت نزدیکی با شهرخودرو مشهد دارند. گل گهر حتی اگر در رده چهارم جدول لیگ بایستد نیز به احتمال بسیار زیاد آسیایی خواهد شد. تراکتور با وجود قرار گرفتن در رده نهم جدول، فقط و فقط دو امتیاز با تیم ژنرال فاصله دارد. اگر آنها در این نبرد به برتری برسند، فرصت خوبی برای رقم زدن یک جهش بزرگ در جدول و رسیدن به سهمیه آسیا خواهند داشت. این نبرد، برخورد دو مربی به شدت پرتجربه در لیگ برتر است. فیروز کریمی و امیر قلعه‌نویی از سال‌ها قبل با تیم‌های مختلفی در این لیگ حاضر شده‌اند.

سپاهان-صنعت نفت؛  مسیر صدر از برزیل می‌گذرد!

پس از تساوی جنجالی هفته قبل با پیکان با یک گل بحث‌برانگیز، محرم نویدکیا امیدوار است تیمش دوباره به مسیر پیروزی برگردد. سپاهان در هیچ‌کدام از دو نبرد اخیرش در لیگ برتر به سه امتیاز نرسیده و حالا برای رسیدن به صدر، باید تیم برزیلی لیگ را در اصفهان شکست بدهد. اگر سپاهان برنده این نبرد باشد و پرسپولیس در مسابقه همزمان به تساوی برسد، محرم و تیمش در فاصله سه هفته به پایان فصل به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر برمی‌گردند. رقابت بین این دو تیم در هفته‌های پایانی، به شدت نفس‌گیر خواهد بود. مسابقه رفت سپاهان و صنعت، با برتری دو بر یک تیم نویدکیا به پایان رسیده بود. جالب اینکه نفتی‌ها در نیم فصل دوم، در «12 بازی» پیاپی حتی یک برد هم دشت نکردند اما توانسته‌اند از سه دیدار اخیرشان در لیگ برتر، هفت امتیاز تصاحب کنند.

پرسپولیس-آلومینیوم اراک؛ نبرد مربی‌های سرخابی

برخورد با علیمنصور در هفته‌های پایانی لیگ برتر، اصلا خاطره خوبی را برای پرسپولیسی‌ها تداعی نمی‌کند. آنها در هفته‌های پایانی لیگ برتر پانزدهم، روبه‌روی همین مربی و تیمش شکست خوردند و در نهایت در هفته نهایی، فرصت قهرمانی را از دست دادند. پرسپولیس یحیی همچنان در بالاترین رده جدول دیده می‌شود و برای کسب پنجمین قهرمانی پیاپی تلاش می‌کند. آنها در نیم‌فصل دوم، به جز چهار مساوی، همه دیدارهای دیگر را با برد پشت سر گذاشته‌اند. تیم گل‌محمدی در این فصل فقط یک بار شکست خورده و آن شکست، برابر همین آلومینیوم اراک اتفاق افتاده است. در نیم‌فصل اول لیگ و در شرایطی که هنوز رسول خطیبی روی نیمکت اراکی‌ها دیده می‌شد، آنها توانستند در خانه، پرسپولیس را شکست بدهند. پرسپولیسی که هیچ‌کدام از مدافعان میانی تخصصی‌اش را برای آن جدال در اختیار نداشت. آلومینیوم یکی از تیم‌های غافلگیرکننده این فصل بوده اما فعلا حال و روز خوبی ندارد. آنها در سه نبرد اخیرشان در لیگ برتر، دو تساوی و یک شکست را تجربه کرده‌اند و از فرم ایده‌آل فاصله گرفته‌اند.

فولاد - ماشین‌سازی؛ تلاش برای آسیا و بقا  

درست وقتی همه در انتظار قطعی شدن سقوط ماشین‌سازی بودند، این تیم یک پیروزی پرگل را جشن گرفت و همه را شگفت‌زده کرد. ماشین در این فصل به جز سه هفته، در همه هفته‌های دیگر در منطقه سقوط قرار داشته است. تیم تبریزی این دو هفته با فولاد و پرسپولیس روبه‌رو می‌شود و حتی اگر یک امتیاز هم از دست بدهد، تقریبا شانسی برای بقا در لیگ برتر نخواهد داشت. حریف امروز ماشین، هنوز برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان شانس دارد. فولاد در سه بازی اخیر برنده نبوده و می‌خواهد این روند را تغییر بدهد.