آقای گـل مخفی!

اینکه بهترین گلزنان این فصل فوتبال ایران بعد از سپری شدن ۱۷ هفته فقط ۶ گل زده دارند، شرم‌آور به نظر می‌رسد اما در این زمینه هیچ گناهی متوجه هافبک گلزن تراکتور نیست. بازیکنی که در این فصل فراتر از حد انتظار ظاهر شده، با هر دو مربی خارجی تیم رابطه خوبی برقرار کرده و یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر ایران بوده است. رضا اسدی بهترین فرم دوران فوتبالش در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد. این درست همان اتفاقی است که به واسطه کار کردن با مربیان بزرگ برای فوتبالیست‌های پرانگیزه رخ می‌دهد.

آریا طاری

 

    

به ثمر رساندن 6 گل در این فصل از لیگ برتر، رضا اسدی را به همراه دو بازیکن دیگر در صدر جدول گلزنان لیگ قرار داده است. این ماجرا با توجه به پست بازی او کمی عجیب به نظر می‌رسد. چراکه تا امروز هرگز یک هافبک میانی، آقای گل رقابت‌های لیگ برتر ایران نشده است. صدرنشینی اسدی البته نشانه‌ای برای ضعف عجیب مهاجم‌ها در گلزنی در لیگ برتر ایران نیز هست. با این وجود کاری که او این فصل در تراکتور انجام داده، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. رضا مهره موردعلاقه بردی‌اف در تراکتور بود و زیر نظر مربی روس، چند گل حساس لحظه‌آخری برای قرمزها زد. در تیم پاکو خمز اما آزادی عمل او کمی بیشتر هم شد. چراکه این تیم اساسا فوتبال را تهاجمی‌تر از تراکتور بردی‌اف بازی می‌کرد. خمز باور داشت که رضا می‌تواند چیزی بیشتر از یک هافبک میانی برای تیمش باشد. چراکه قد و قامت خوبی دارد و اساسا یک بازیکن چارچوب‎شناس به شمار می‌رود. او در نبرد با استقلال در لیگ برتر، اسدی را به دروازه حریف نزدیک کرد و خیلی زود از این تصمیم نتیجه گرفت. حالا دیگر اسدی در تراکتور تنها یک هافبک میانی نبود. او وظیفه داشت به دروازه حریف نزدیک شود و در گلزنی به تیمش کمک کند. این ماجرا در نبرد با ذوب، خودش را به بهترین شکل ممکن نشان داد. چراکه اسدی روی سه صحنه متفاوت، موفق به گلزنی برای قرمزهای تبریز شد و عملا خط دفاعی حریف را نابود کرد. او هم روی زمین و هم روی هوا، تهدیدی برای رقبای تراکتورسازی در لیگ برتر بیست و دوم است. بازیکن گلزنی که مدام در حوالی محوطه جریمه حریف دیده می‌شود و همیشه آماده است تا یک ضربه کاری به خط دفاعی تیم روبه‌رو بزند.

اسدی در پرسپولیس، دور از دروازه رقبا بازی می‌کرد و این مساله، موجب می‌شد که عملکرد خوبی در این تیم نداشته باشد. او در زمان جدایی از پرسپولیس، شبیه بازنده‌ها بود اما به سرعت در تراکتور احیا شد

قدرت گلزنی رضا اسدی، کشفی نیست که تنها مربوط به امروز باشد. او در پرسپولیس نیز یک ستاره گلزن بود. بازیکنی که در اولین بازی رسمی‌اش با لباس این تیم، دروازه فولاد را باز کرد. رضا اسدی با استفاده از ضربه‌های سر، چند گل برای پرسپولیس به ثمر رساند. با این حال او برخلاف بسیاری از هافبک‌های بلندقامت، بازی با پای خوبی هم دارد و روی زمین نیز خطرناک به نظر می‌رسد. با این حال این بازیکن در مجموع فصل کابوس‌واری را در پرسپولیس پشت سر گذاشت. چراکه یحیی تا پایان فصل هرگز نتوانست پست ایده‌آل بازی او را پیدا کند. اسدی در پرسپولیس، دور از دروازه رقبا بازی می‌کرد و این مساله، موجب می‌شد که عملکرد خوبی در این تیم نداشته باشد. او در زمان جدایی از پرسپولیس، شبیه بازنده‌ها بود اما به سرعت در تراکتور احیا شد. خرید این بازیکن، یک ریسک بزرگ برای تیم تبریزی به حساب می‌آمد اما آنها خیلی زود نتیجه کاملا مثبتی از این ریسک گرفتند. رضا حالا حتی این پتانسیل را از خودش نشان داده که به عنوان یک مهاجم برای تراکتور به میدان برود. شاید بد نیست او همین حالا به تغییر پست فکر کند و قابلیت‌های گلزنی‌اش را در حمله به نمایش بگذارد. این هنر یک مربی مثل خمز است که خوب می‌داند بهترین پست بازی برای هر بازیکن کجاست. درست شبیه کاری که استراماچونی با یافتن پست ایده‌آل بازی مهدی قایدی کرد. اهمیت داشتن یک مربی بزرگ با سابقه حضور در لیگی مثل لالیگا، در چنین مواقعی مشخص می‌شود. وقتی که بازیکنان به لحاظ فردی، در بهترین فرم قرار می‌گیرند و بهترین جایگاه برای رفتن به زمین را نیز پیدا می‌کنند. تحول اسدی بدون بردی‌اف و خمز ممکن نبود. شاید او با ادامه روند قبلی حتی در معرض طرد شدن از لیگ برتر قرار می‌گرفت اما این هافبک بلندقامت، حالا یکی از بهترین‌های لیگ برتر ایران به شمار می‌رود.

شاید هیچ‌کس به اندازه رضا اسدی، دوست ندارد شایعه پیوستن خمز به تیم ملی ایران به حقیقت تبدیل شود. چراکه او خیلی خوب کار کردن با این مربی اسپانیایی را بلد است. رضا البته بعد از درخشش در شروع فصل، با اسکوچیچ و کی‌روش نیز به اردو رفت اما در نهایت شانس حضور در جام جهانی را از دست داد. شاید درخشیدن در این فصل از لیگ، همه چیز را برای او متفاوت کند. رضا پتانسیل ملحق شدن به تیم ملی و حتی فیکس شدن در این تیم را دارد. به شرطی که مربیان این تیم نیز مثل مربیان تراکتور، فضای کافی و آزادی مطلوب را در زمین

در اختیارش بگذارند.