آریا رهنورد

همه دیدارهای این هفته لیگ برتر، قابلیت تبدیل شدن به یک بازی جذاب را دارند اما سه مسابقه در این هفته، از بیشترین میزان توجه برخوردار خواهند شد. سه مسابقه که مستقیما در مسیر قهرمانی رقابت‌های این فصل لیگ برتر نقش خواهند داشت. تیم‌های اول و دوم جدول، امروز بیرون از خانه به زمین می‌روند و تیم سوم در استادیوم خانگی بازی می‌کند. این سخت‌ترین بازی باقی‌مانده سپاهان در جدول لیگ است و به همین خاطر استقلال و پرسپولیس چشم امید ویژه‌ای به دیدارهای این هفته دارند. باید صبر کرد و دید که سرنوشت این هفته نفس‌گیر لیگ برتر چه می‌شود.

تراکتور-سپاهان؛ لطفا پلک نزنید!

به لحاظ زمان برگزاری، این آخرین بازی هفته بیست و پنجم لیگ برتر است اما به لحاظ حساسیت، این مسابقه پیش از همه نبردهای دیگر قرار می‌گیرد. شاید بخش مهمی از معادله‌های قهرمانی این فصل، در همین مسابقه روشن شد. اگر سپاهان در زمین تراکتور برنده باشد، تقریبا برای رقبا دست‌نیافتنی خواهد شد. لغزش این تیم اما سرخابی‌ها را به رفتن روی سکوی قهرمانی امیدوار خواهد کرد. البته سپاهان تحت هیچ شرایطی این هفته صدرنشینی لیگ را از دست نمی‌دهد اما این احتمال وجود دارد که شرایط این تیم در کورس قهرمانی کمی به خطر بیفتد. بازی رفت این دو تیم، یکی از جذاب‌ترین نبردهای این دوره لیگ بود و 6 گل هم داشت. آن روزها البته قربان بردی‌اف روی نیمکت تراکتور دیده می‌شد و حالا این اولین دوئل بین خمز و مورایس در لیگ برتر بیست و دوم به حساب می‌آید. یک بازی تماما تاکتیکی بین دو مربی که هر دو به فوتبال هجومی علاقه بسیار زیادی دارند و معمولا در لاک دفاعی فرو نمی‌روند. تراکتور در پنج جدال قبلی با سپاهان، سه بار شکست خورده و هرگز برنده نبوده است. آنها با یک برد پرگل روبه‌روی نفت مسجدسلیمان در هفته گذشته، روحیه خوبی برای این بازی به دست آورده‌اند اما حریف آنها نیز تیمی است که هر سه دیدار اخیرش در لیگ برتر را برده و در این فصل بهتر از هر تیم دیگری امتیاز جمع کرده است. تراکتور با مهره‌های گلزنی مثل رضا اسدی و محمد عباس‌زاده، خط دفاعی سپاهان را تهدید می‌کند اما نقطه قوت کلیدی تیم مورایس نیز به کناره‌های این تیم برمی‌گردد. آنها خیلی خوب از کناره‌های زمین موقعیت می‌سازند و دفاع حریف را تهدید می‌کنند. هنوز کاملا مشخص نشده که این بازی در کدام استادیوم برگزار خواهد شد اما به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات چمن ورزشگاه یادگار، خمس رضایت بدهد تا دیدار تیمش در این استادیوم مقابل هواداران پرشور تراکتور برگزار شود. هوادارانی که بدون تردید می‌توانند نقش برگ برنده را برای تیم‌شان در این مسابقه بازی کنند. با بازگشت علی‌نژاد، سپاهان با ترکیب کاملی روبه‌روی تراکتور قرار می‌گیرد. خمس نیز دوباره اجازه داده تا ریکاردو آلوز به جلسه‌های تمرینی تیم برگردد. به جز میلاد کر که به تازگی محروم شده، همه ستاره‌های دیگر تراکتور برای بزرگ‌ترین نبرد این هفته از لیگ برتر در دسترس خواهند بود.

در این سال‌ها کم‌تر تیمی به اندازه آلومینیوم از استقلال امتیاز گرفته است. از دیدار برگشت لیگ برتر بیستم تا امروز، استقلال هرگز نتوانسته این حریف را شکست بدهد. هر چهار دیدار اخیر دو تیم با تساوی به پایان رسیده است

آلومینیوم-استقلال؛

سلام من به تو  یار قدیمی!

در این سال‌ها کم‌تر تیمی به اندازه آلومینیوم از استقلال امتیاز گرفته است. از دیدار برگشت لیگ برتر بیستم تا امروز، استقلال هرگز نتوانسته این حریف را شکست بدهد. هر چهار دیدار اخیر دو تیم با تساوی به پایان رسیده و این چهار دیدار مجموعا دو گل را به همراه داشته است. به نظر می‌رسد اراکی‌ها خیلی خوب دفاع کردن روبه‌روی استقلال را بلد هستند. به جز این، آنها سلاطین تساوی در لیگ نیز به شمار می‌روند. 6 نبرد از هفت بازی اخیر آلومینیوم در فوتبال ایران با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. تیم رحمتی برای مدت‌ها روی دور تساوی حرکت کرده و فعلا از این روند فاصله نگرفته است. در مقابل استقلالی‌ها، در پنج دیدار اخیرشان در لیگ برتر چهار برد و یک تساوی به دست آورده‌اند. سه برد متوالی روبه‌روی گل گهر، فولاد و ذوب در سه بازی سخت، از استقلال یک مدعی جدی برای قهرمانی لیگ ساخته است. جالب اینکه این نتایج در سخت‌ترین و پرحاشیه‌ترین روزهای ممکن برای باشگاه به دست آمده‌اند. استقلال این اواخر حاشیه‌های بسیار زیادی داشته و با خبر تلخ حذف احتمالی از آسیا نیز مواجه شده اما ساپینتو اجازه نداده تمرکز تیم به هم بریزد و ذهنیت پیروزی بازیکنان استقلال از دست برود. آبی‌ها در بازی امروز، با چند چهره آشنا برخورد می‌کنند. از مهدی رحمتی که برای سال‌ها دروازه‌بان اصلی و کاپیتان تیم بوده تا محسن پورحمیدی که سابقه عضویت در استقلال را داشته و با درخشش در این فصل به تیم ملی نیز دعوت شده است. میلاد فخرالدینی، اسماعیل شریفات، سجاد آقایی و محمدرضا آزادی نیز سابقه حضور در استقلال را دارند. با توجه به نبرد سخت این هفته سپاهان، استقلال امید زیادی دارد تا امتیازهایش را در جدول به این تیم برساند. برای این کار اما آنها باید به هر قیمتی آلومینیوم را در اراک شکست بدهند. تیمی که این فصل روبه‌روی مدعیان قهرمانی لیگ عالی ظاهر شده و خوب هم نتیجه گرفته است. نگرانی ساپینتو برای این بازی، به خط هافبک برمی‌گردد. این مربی نمی‌تواند به دلیل محرومیت روزبه چشمی و مهدی مهدی‌پور از این دو بازیکن در ترکیب اصلی استفاده کند. او باز هم به سراغ سعید مهری می‌رود اما این احتمال وجود دارد که آرش رضاوند نیز به این مسابقه نرسد. اتفاقی که شاید موجب حضور ثابت زبیر نیک‌نفس در این بازی بزرگ برای آبی‌های پایتخت شود.

پرسپولیس-ملوان؛ در غیاب کاپیتان‌ها

اگر استقلالی‌ها این هفته روبه‌روی تیم یکی از بازیکنان سابق‌شان به میدان می‌روند، پرسپولیسی‌ها نیز چنین شرایطی دارند. آنها باید مقابل مازیار زارع و تیمش قرار بگیرند. چهره‌ای که چند سال برای قرمزها بازی کرد و دورانی پرفراز و نشیب را در این تیم پشت سر گذاشت. اتفاقا اولین تجربه مربیگری یحیی برای پرسپولیس نیز روبه‌روی همین ملوان در استادیوم آزادی رقم خورد. آن روز مازیار در ترکیب اصلی ملوان دیده می‌شد و پرسپولیس توانست شکست سنگینی را به این حریف تحمیل کند. دیدار رفت دو تیم در این فصل از لیگ برتر، یک مسابقه بسیار نزدیک بود. جایی که لوکادیا با یک ضربه دقیق، آخرین گلش را برای قرمزها در فوتبال ایران زد و مازیار زارع با عصبانیت بسیار زیادی نسبت به داور، زمین مسابقه را ترک کرد.

اگر سپاهان در زمین تراکتور برنده باشد، تقریبا برای رقبا دست‌نیافتنی خواهد شد. البته سپاهان تحت هیچ شرایطی این هفته صدرنشینی لیگ را از دست نمی‌دهد اما این احتمال وجود دارد که شرایط این تیم در کورس قهرمانی کمی به خطر بیفتد

کیفیت ملوان بعد از آن نبرد، به مراتب بهتر شد و این تیم حالا دیگر یکی از گزینه‌های سقوط به رقابت‌های لیگ یک نیست. پرسپولیس اما در بالای جدول برای قهرمانی می‌جنگد و به خوبی می‌داند که در این مسیر نباید هیچ امتیازی را از دست بدهد. هر دو تیم در تجربه آخر حضور در این ورزشگاه بازنده شده‌اند. پرسپولیس به سپاهان باخته و ملوان در این فصل دو بار در استادیوم آزادی روبه‌روی استقلال شکست خورده است. نکته جالب در مورد ترکیب دو تیم در این نبرد، غیبت دو کاپیتان است. کمال کامیابی‌نیا از پرسپولیس و صادق بارانی از ملوان، این مسابقه را از دست داده‌اند و بخشی از فهرست تیم‌شان برای این نبرد نیستند. یحیی در این فصل گزینه‌های هجومی بسیار زیادی را برای پرسپولیس امتحان کرد و سرانجام به این نتیجه رسید که دوباره به مهدی عبدی برگردد. عبدی نیز با گرفتن یک پنالتی اخراج در نبرد با مس رفسنجان، نشان داد که چقدر آماده است و چه انگیزه‌ای برای درخشش دوباره در جمع قرمزها دارد.

به احتمال زیاد او در مسابقه امروز نیز در ترکیب اولیه پرسپولیس دیده خواهد شد. قرمزها در حضور تماشاگران‌شان در این بازی شرکت می‌کنند و بعد از برد خوب هفته گذشته، انتظار می‌رود استقبال خوبی نیز از این بازی به عمل بیاید. آنها به دنبال پیروزی در این نبرد هستند تا در صورت لغزش تیم‌های رقیب، بتوانند راه‌شان را به طرف صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر هموار کنند. ملوان ‌در چند دیدار اخیرش در لیگ برتر برنده نبوده و قصد دارد به این روند پایان بدهد. هرچند که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین اولویت آنها برای جدال امروز، تنها کسب امتیاز از این استادیوم باشد. آنها در دیدار رفت با بدشانسی شکست خوردند و حالا در جست‌وجوی راهی برای جبران آن شکست    هستند.