فراتر از یک جام!

اینکه در فاصله فقط پنج هفته به پایان فصل، سه تیم هنوز شانس تقریبا یکسانی برای قهرمانی داشته باشند، تجربه‌ای نیست که همیشه تکرار شود. این یک فصل فوق‌العاده برای فوتبال ایران است. فصلی که شاید یادآور لیگ برتر چهاردهم باشد. لیگی که در آن سه تیم در هفته آخر هنوز شانس بردن جام را داشتند. سپاهان، استقلال و پرسپولیس، تیم‌های شایسته‌ای برای قهرمانی به نظر می‌رسند اما در نهایت فقط یک تیم این جام را لمس خواهد کرد. این پنج هفته آخر برای فوتبال ایران، بی‌نهایت نفس‌گیر و هیجان‌انگیز خواهد بود.

آریا رهنورد

 

سپاهان؛ فرصتی که تمام نشده

باختن در تبریز، اتفاق تلخی برای تیم مورایس بود. تیمی که در نیم‌فصل دوم لیگ حتی یک شکست هم در کارنامه نداشت اما به نظر می‌رسید تحت تاثیر بازی خوب حریف و البته جو ورزشگاه یادگار قرار گرفته است. سپاهان هنوز صدرنشین لیگ برتر است اما این احتمال وجود دارد که حتی در صورت پیروزی در دیدارهای بعدی، صدر را از دست بدهد. چراکه فقط تفاضل گل، این تیم را رده‌ای بالاتر از استقلال قرار داده است. سپاهان به چند دلیل هنوز شانس اصلی بردن جام به شمار می‌رود؛ اول اینکه برنامه دیدارهای پیش روی این تیم چندان دشوار نیست. سپاهان باید بعد از نبرد این هفته با مس رفسنجان، با تیم‌هایی مثل پیکان، ملوان، نفت مسجدسلیمان و مس کرمان مسابقه بدهد. در حقیقت به نظر می‌رسد آخرین بازی دشوار پیش روی این تیم، همین هفته روبه‌روی تیم محمد ربیعی باشد. این در حالی است که دو مدعی دیگر برای قهرمانی لیگ، باید در یک مسابقه مستقیم به مصاف هم بروند. دلیل دیگر هم این است که سپاهان توانسته در جریان دیدارهای رودررو، سرخابی‌ها را شکست بدهد و در صورت مساوی شدن امتیازها در پایان فصل، دست بالاتر را نسبت به این دو حریف خواهد داشت. با این حال این نکته را هم باید در نظر گرفت که شاید شکست روبه‌روی تراکتورسازی، به لحاظ روحی به تیم اصفهانی لطمه بزند. آنها در نیم‌فصل اول لیگ برتر نیز در این چند هفته پایانی خوب نتیجه نگرفتند و از این پنج  بازی فقط هشت امتیاز به دست آوردند. اتفاقی که اگر تکرار شود، شانس این تیم برای قهرمانی لیگ از دست خواهد رفت.

استقلال در این پنج هفته نسبت به پرسپولیس و سپاهان کار دشوارتری دارد اما این تیم در نیم‌فصل دوم لیگ برتر در قیاس با این دو حریف، تیم بهتری بوده و نتایج بهتری نیز گرفته است. در نتیجه شانس قهرمانی این تیم همچنان بسیار زیاد به نظر می‌رسد

استقلال؛ این تیم رام‌نشدنی

تیم ساپینتو در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، یکی از بهترین نسخه‌های تاریخ استقلال در لیگ را ساخته است. تیمی که حتی از استقلال فصل گذشته فرهاد مجیدی نیز بهتر بازی می‌کند و عالی‌تر نشان می‌دهد. استقلال با حفظ این فرم، می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود. این تیم سه بازی بعدی‌اش را نیز در آزادی برگزار می‌کند و این شانس را دارد که حداکثر امتیازها را از این نبردها به دست بیاورد. با این حال برنامه استقلال در دو هفته آخر، کمی سخت‌تر از دو رقیب مستقیم برای قهرمانی به نظر می‌رسد. استقلال در دو دیدار آخر لیگ باید روبه‌روی مس رفسنجان و تراکتور قرار بگیرد. دو حریفی که می‌توانند برای آبی‌ها دردسر درست کنند. امتیاز بسیار بزرگ تیم ساپینتو این است که چهار بازی از پنج دیدار باقی‌مانده این فصل را در استادیوم آزادی پشت سر می‌گذارد. با این حال برنامه نبردهای این تیم کمی سخت‌تر از برنامه دو حریف دیگر خواهد بود. چراکه هوادار و حتی نفت آبادان نیز بعد از ورود عبدا... ویسی، به تیم‌های سرسختی تبدیل شده‌اند. در نتیجه استقلال در این پنج هفته نسبت به پرسپولیس و سپاهان کار دشوارتری دارد اما این تیم در نیم‌فصل دوم لیگ برتر در قیاس با این دو حریف، تیم بهتری بوده و نتایج بهتری نیز گرفته است. در نتیجه شانس قهرمانی این تیم همچنان بسیار زیاد به نظر می‌رسد.

پرسپولیس، همچنان امیدوار

تیم یحیی، فصل عجیبی را پشت سر گذاشته است. تیمی که زمانی شانس اول قهرمانی به شمار می‌رفت و بعد از شکست روبه‌روی سپاهان، کاملا ناامید شده بود، حالا دوباره به رقابت برگشته است. دو برد اخیر، پرسپولیس را در وضعیت مطلوب‌تری قرار داده‌اند. اولین نگرانی بزرگ این تیم اما داشتن 10 بازیکن دواخطاره است. اتفاقی که شاید پرسپولیس را در نبرد این هفته با مس برای جدال حساس با استقلال کاملا فلج کند. اگر پرسپولیس، مس را ببرد و استقلال نیز در دیدار این هفته با هوادار پیروز شود، سرنوشت قهرمانی به دربی گره خواهد خورد. آن‌وقت تساوی دربی به سود سپاهان است و برتری هر کدام از این تیم‌ها، تیم دیگر را از رقابت خارج می‌کند. پرسپولیس بعد از دیدار با استقلال، برای دو هفته بعدی هم از تهران خارج نمی‌شود و مقابل پیکان و گل‌گهر قرار می‌گیرد. فصل برای تیم یحیی روبه‌روی نساجی در قائمشهر تمام خواهد شد. این در حالی است که سپاهان و استقلال فصل را در خانه تمام می‌کنند. تیم یحیی این هفته‌ها تیمی جذاب و فرصت‌طلب نشان داده و همچنان امیدوار است که دوباره بتواند صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر را

پس بگیرد.