و ناگهان وزیر!

برای مدت نسبتا زیادی وزیر ورزش نه فقط در اطراف استقلال و پرسپولیس، که اصلا در اطراف فوتبال آفتابی نمی‌شد. هواداران فوتبال در ایران نیز حرفی از سجادی نمی‌شنیدند و اثری از او نمی‌دیدند. درست از زمانی که صحبت از احتمال تغییر وزیر ورزش و یا کاهش چشمگیر اختیارات او در مدیریت سرخابی‌ها شده، ناگهان همه چیز تغییر کرده و سجادی تقریبا همه جا دیده می‌شود. این فعالیت ناگهانی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. چراکه نشان می‌دهد برای شخص وزیر، حفظ صندلی‌اش مهم‌تر از نجات استقلال و پرسپولیس از بحران‌های بزرگ و کوچک خواهد بود.

آریا طاری

 

استقلال و آسیا، ادامه تناقض‌گویی

سجادی در اظهارنظر تازه‌ای مدعی شده که استقلالی‌ها هنوز از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشده‌اند و همچنان کورسوی امیدی برای بازگشت این تیم به آسیا وجود دارد. این در حالی است که شخص رئیس فدراسیون تاکید دارد که این حذف کاملا قطعی شده و در خردادماه به صورت رسمی ابلاغ خواهد شد. چطور باید با این تناقض‌گویی کنار آمد؟ آیا امیدواری دادن وزیر به هواداران استقلال، در نهایت موجب ناراحتی بزرگ‌تری برای این هوادارها نخواهد شد؟ وزیر چه اصراری دارد که با حقیقت روبه‌رو نشود و همچنان به آبی‌ها رویا بفروشد؟ حقیقت آن است که استقلال به اندازه کافی زمان داشته تا بدهی استراماچونی را بدهد و این پرونده را ببندد اما این اتفاق رخ نداده و باشگاه در زمان موعود نتوانسته با مربی ایتالیایی تسویه‌حساب کند. در نتیجه به احتمال 99 درصد این تیم از لیگ قهرمانان آسیا کنار خواهد رفت. آن یک درصد باقی‌مانده هم اصلا آنقدر جدی نیست که در مصاحبه شخصی مثل وزیر ورزش به آن استناد شود. پس چه اصراری وجود دارد که مدام چیزی خلاف این به استقلالی‌ها گفته شود؟ اگر مشخص شود که حذف آبی‌ها از قبل کاملا قطعی شده بود، آیا شخص سجادی به خاطر امیدی که به هواداران باشگاه داده از آنها عذرخواهی خواهد کرد؟

بازسازی آزادی، مثل وی.ای.آر؟

جالب اینجاست که بعد از این همه مدت، وزیر ورزش تازه به یاد آورده که باید به وضعیت وخیم ورزشگاه آزادی رسیدگی کند. ورزشگاهی که میزان خرابی‌اش حتی سوژه بازیکنان تیم ملی روسیه در جریان نبرد دوستانه با تیم ملی ایران شده بود. آزادی دیگر حتی استاندارد نوری مدنظر ای.اف.سی را هم ندارد. بماند که سکوهای طبقه دوم در دسترس نیستند و بخشی از سکوهای طبقه اول نیز تخریب شده‌اند تا مورد بازسازی قرار بگیرند. یعنی ظرفیت این ورزشگاه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و آزادی فعلا دیگر یک استادیوم 80 هزار نفری به شمار نمی‌رود. با این وجود سجادی وعده داده که شرایط آزادی «به زودی» درست خواهد شد. این به زودی هم شاید از جنس همان وعده‌ای باشد که برای وی.ای.آر داده شده بود. 6 ماه قبل وزیر ورزش و جوانان در استودیوی خبر تلویزیون، اعلام کرد که کمک‌داور ویدئویی ظرف سه ماه به فوتبال ایران می‌رسد. تا امروز اما نه‌تنها خبری از وی.ای.آر نشده، بلکه حتی گفته می‌شد احتمال دارد این تکنولوژی به رقابت‌های فصل آینده لیگ برتر هم نرسد. پس هواداران فوتبال ایران حق دارند که وعده‌هایی شبیه به این را چندان جدی نگیرند و روی این زمان حساب زیادی باز نکنند.

سجادی در اظهارنظر تازه‌ای مدعی شده که استقلالی‌ها هنوز از لیگ قهرمانان آسیا حذف نشده‌اند و همچنان کورسوی امیدی برای بازگشت این تیم به آسیا وجود دارد. آیا امیدواری دادن وزیر به هواداران استقلال، در نهایت موجب ناراحتی بزرگ‌تری برای این هوادارها نخواهد شد؟

آن عکس شاهکار

عکس جالبی که این روزها از ملاقات مدیران باشگاه استقلال با وزیر ورزش منتشر شده، خودش به تنهایی گویای همه چیز است. وزیر در این عکس، در حال تلفن زدن دیده می‌شود. ظاهرا عکاس‌ها هم قرار بوده دقیقا همین قاب را شکار کنند. این عکس خلاصه کاملی از شرایط این روزهای فوتبال ایران است. یک طرف، وزیری که تازه یادش افتاده باید پیگیر بحران مالی استقلال باشد و یک طرف دیگر، مدیرانی که دست به سینه روبه‌روی سجادی نشسته‌اند و امیدوارند با گرفتن وام بانکی، فعلا روی مشکلات سرپوش بگذارند. سجادی باید خیلی زودتر از این‌ها به فکر استقلال می‌افتاد. وقتی که آجورلو با هزینه‌های سرسام‌آور تیم را به طرف بحران هدایت می‌کرد، وزارت هیچ نوع نظارتی روی این مدیر نداشت. در آن مقطع آبی‌ها به یک مدیر توانمند نیاز داشتند اما علی فتح‌الله‌‌زاده از راه رسید و این انتخاب تکراری، همه چیز را به باد داد. حتی در این مقطع نیز نظارتی وجود نداشت تا پول استراماچونی هرچه زودتر پرداخت شود. به نظر می‌رسد حالا دیگر برای کمک به آبی‌ها خیلی دیر شده باشد. شاید این کمک به کار استقلال بیاید، اما هواداران باشگاه دیگر این قهرمان‌بازی‌ها را قبول نخواهند کرد.

محبوبیت از دست رفته

سجادی در قامت یک مدیر با سابقه حضور مستقیم و مستمر در دنیای ورزش، در شروع دوران کاری‌اش از اعتماد گسترده‌ای در بین اهالی فوتبال برخوردار بود، اما پس از آن دیگر همه چیز تغییر کرد. او حالا با بدبینی‌های زیادی روبه‌رو شده و مشکلات حل نشده پرسپولیس و استقلال هم کار را خراب‌تر کرده‌اند. درست از زمانی که صحبت از تغییر وزیر یا کاهش اختیارات او شده، سجادی دوباره فعالیت را از سر گرفته اما این ماهی، دیگر وقت گرفته شدن از آب، چندان تازه به نظر نمی‌رسد!