آریا طاری

پنجره نقل و انتقالات و هیاهوی آن، حالا فضای فوتبال ایران را به تسخیر خودش درآورده است. لیگ برتر به پایان رسیده و تیم ملی نیز تحرک چندانی ندارد تا همه اخبار به جابه‌جایی بازیکن‌ها گره بخورد. تا امروز پرسپولیس تنها تیم لیگ برتر به شمار می‌رود که به صورت رسمی از دو خرید رونمایی کرده است. آنها خیلی زود فعالیت نقل و انتقالاتی را کلید زده‌اند اما در چند باشگاه دیگر نیز توافق‌هایی برای جذب بازیکن صورت گرفته و حتی قراردادهای داخلی نیز امضا شده است. این روزها نام‌های زیادی در اطراف تیم‌های مختلف به گوش می‌رسند. در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا این نام‌ها را مرور کنیم.

سعید صادقی

بدون هیچ شک و تردیدی، سعید صادقی یکی از آماده‌ترین مهره‌های لیگ برتر بیست و یکم بوده است. او در فصل گذشته رکورد بیشترین پاس گل در یک دوره لیگ برتر را شکست تا مورد توجه چند باشگاه بزرگ قر ار بگیرد. صادقی که قبلا هم مورد توجه باشگاه استقلال بود، حالا در یک قدمی پیوستن به این تیم است و احتمالا فصل جدید را به جای سیرجان، در تهران شروع خواهد کرد.

علی کریمی

جدایی علی کریمی یک خلاء پرنشدنی در خط میانی استقلال به وجود آورد. این خلاء که تا امروز پر نشده و شاید با حضور دوباره این بازیکن پر شود. مصدومیت طولانی در فصل گذشته، شرایط سختی برای کریمی ساخت و بعید نیست او با حضور دوباره در فوتبال ایران، به دنبال بازگشت به فرم آرمانی باشد. او این روزها کاملا به استقلال نزدیک شده است.

سیدجلال حسینی

هیچ‌کس نمی‌داند بین او و یحیی دقیقا چه اتفاقی رخ داده اما به نظر می‌رسد که جدایی، سرنوشت سیدجلال برای فصل تازه باشد. پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر همین حالا نیز از تیم‌های صنعتی و ثروتمند فوتبال ایران پیشنهاد دریافت کرده است. علاوه بر این، خیلی‌ها احتمال می‌دهند که حسینی برای سپری کردن آخرین فصل دوران فوتبالش، به ملوان برگردد و برای این باشگاه به میدان برود. به هر حال هنوز چیزی به صورت رسمی اعلام نشده اما جذب پورعلی‌گنجی و تلاش برای خرید گولسیانی، نشان می‌دهد که یحیی سیدجلال را به عنوان یک مهره ثابت در تیمش نمی‌بیند. بعید است حسینی یک فصل دیگر نیمکت‌نشینی را در پرسپولیس تحمل کند. دوران حضور این سوپراستار در جمع قرمزها را باید تمام‌شده بدانیم. هرچند که دوران حضور او در فوتبال باشگاهی ایران، هنوز تمام‌شده نیست.

امید نورافکن

مدافع چپ سپاهان فصل خوبی را در این تیم پشت سر گذاشت و مورد توجه چند باشگاه دیگر هم قرار گرفت. امید این اواخر و به خصوص بعد از روی کار آمدن اسکوچیچ، پای ثابت اردوهای تیم ملی نیز بوده است. نورافکن در سپاهان در پست مدافع میانی هم به میدان رفته و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است. او هم در تیررس قرمزها قرار دارد اما هنوز یک سال از قراردادش با سپاهان باقی مانده و بعید است که سپاهانی‌‌ها حاضر به جدایی این ستاره شوند. چراکه همین حالا نیز نفرات زیادی از این باشگاه جدا شده‌اند و این باشگاه دیگر علاقه‌ای به از دست دادن یک ستاره دیگر ندارد. نورافکن احتمالا در لیگ بیست و دوم نیز بخشی از ترکیب این باشگاه خواهد بود و به همکاری با سپاهان ادامه خواهد داد.

کاوه رضایی

ستاره سابق خط حمله آبی‌ها، فاصله چندانی با بازگشت دوباره به این تیم ندارد. بعد از جدایی قطعی رودی ژستد از استقلال، آبی‌ها به دنبال یک مهاجم تمام‌کننده هستند و کاوه گزینه بسیار خوبی برای آنها به شمار می‌آید. رضایی دورانی پرنوسان را در فوتبال بلژیک سپری کرده و فصل گذشته در این لیگ چندان موفق ظاهر نشده است. بعید نیست او در فصل منتهی به جام جهانی دوباره به ایران برگردد و با درخشش در لیگ برتر، شانسش را برای قرار گرفتن در فهرست نهایی اسکوچیچ محک بزند. کاوه قبلا یکی از وزنه‌های مهم ترکیب استقلال بوده و دوست دارد دوباره به چنین جایگاهی در فوتبال ایران برسد. او می‌تواند یکی از بمب‌های استقلال در پنجره نقل و انتقالاتی باشد.

کریم انصاری‌فرد

اگر بازگشت کاوه به استقلال کاملا محتمل است، حضور دوباره انصاری‌فرد در پرسپولیس چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. نام او در اطراف باشگاه مطرح شده اما ظاهرا نه خود کریم تمایل چندانی به ترک یونان و بازگشت دوباره به لیگ برتر دارد و نه پرسپولیسی‌ها حاضر هستند همه موانع پرشمار را از سر راه این انتقال جنجالی بردارند. در نتیجه فصل تازه برای کریم احتمالا در همان یونان دنبال خواهد شد. او فصل گذشته در آ.ا.ک آتن فوق‌العاده ظاهر نشد اما باشگاه تمایلی به پایان دادن به قرارداد این ستاره از خودش نشان نداده است.

پیام نیازمند

گلر سابق سپاهان با انگیزه‌های زیادی راهی فوتبال اروپا شد اما فرصت چندانی برای نشان دادن استعدادهایش به دست نیاورد و حتی برای مدتی از تیم ملی هم کنار رفت. بعید است پیام فعلا شرایط فیکس شدن در ماریتیمو را داشته باشد. به همین خاطر او احتمالا به صورت قرضی و برای مدت یک سال به فوتبال ایران برمی‌گردد. با توجه به شرایط دروازه سپاهان، استقلال و پرسپولیس، تنها یک گزینه جدی برای پیام وجود دارد و آن، رفتن به باشگاه فولاد است. باشگاهی که ظاهرا به شکل جدی شرایط این دروازه‌بان را تعقیب می‌کند و قصد دارد او را در پنجره نقل و انتقالات به خدمت بگیرد.

مهرداد محمدی

مصدومیت شدید موجب شد مهرداد بیشتر هفته‌های فصل گذشته را از دست بدهد و از فهرست تیمش نیز خارج شود. حالا دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان خواهان جذب او در تابستان هستند. سپاهان تیم سابق مهرداد و پرسپولیس، تیم محبوب این بازیکن بوده‌اند. محمدی بعد از یک دوره حضور در لیگ پرتغال و سپس حضور نه‌چندان موفق در امارات، حالا در آستانه بازگشت دوباره به لیگ برتر ایران است. اتفاقی که شاید شانس او را برای حضور در رقابت‌های جام جهانی نیز افزایش بدهد.

رامین رضاییان

در بازگشت به پرسپولیس، انتظار داشت که به قهرمان هواداران باشگاه تبدیل شود اما همه چیز مطابق میل رامین پیش نرفت. رضاییان نه آنقدر درخشیده که یک پیشنهاد بسیار نجومی از لیگ‌های عربی داشته باشد، نه در تیم ملی بوده تا اروپایی‌ها برای جذبش اقدام کنند و نه آنقدر بازیکن متوسطی است که تیم‌های لیگ برتر برای خریدش سر و دست نشکنند! به همین خاطر باید انتظار داشته باشیم تا او را در یک تیم لیگ برتری ببینیم. پرسپولیسی‌ها با خرید دانیال اسماعیلی‌فر، عملا این سیگنال را به رامین داده‌اند که دیگر او را نمی‌خواهند. سپاهانی‌ها نیز بعد از جدایی دانیال، به دنبال یک مدافع راست هستند و احتمالا به سراغ رضاییان خواهند رفت. اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد، مدافع راست سابق تیم ملی و یکی از بهترین پاسورهای  فصل گذشته لیگ برتر را در لباس طلایی خواهیم دید.

محمد نادری

رفتن به فوتبال ترکیه شاید به لحاظ مالی برای محمد نادری تصمیم بدی نبود اما به لحاظ فوتبالی منجر به پیشرفت این ستاره نشد. گفته می‌شود چند پیشنهاد اروپایی دارد و اگر با این تیم‌ها به توافق نرسد، راهی استقلال خواهد شد. البته آبی‌ها در سمت چپ جعفر سلمانی را هم دارند اما درست مثل حضور حردانی و وریا در سمت راست، در این نقطه از زمین نیز رقابت بیشتر به کیفیت بالاتر تیم منجر خواهد شد.

سروش رفیعی

همزمان با بازگشت علی کریمی، سروش رفیعی هم در آستانه بازگشت به تیم محبوبش قرار دارد. سروش یک بار با تصمیم خودش و یک بار با تصمیم سرمربی، پرسپولیس را ترک کرد. او حالا شاید برای سومین بار پیراهن قرمزها را بپوشد. قرارداد این ستاره با سپاهان تمام شده و او تصمیمش را در بازگشت از اردوی تیم ملی نهایی می‌کند.

سجاد شهباززاده

خیلی‌ها انتظار نداشتند که سجاد چنین دوران موفقی را در سپاهان پشت سر بگذارد اما او در این مدت به یکی از بهترین گل‌زن‌های تاریخ باشگاه در لیگ برتر تبدیل شد. سجاد حالا از پرسپولیس پیشنهاد جدی دارد و بعید به نظر می‌رسد مانع چندانی در مسیر امضای این قرارداد وجود داشته باشد.

گادوین منشا

بهترین گل‌زن فصل گذشته لیگ برتر نیز مورد توجه تیم‌های زیادی قرار گرفته است. مسی‌ها البته برای حفظ منشا تلاش می‌کنند اما سپاهان به شکل جدی شرایط این بازیکن را زیر نظر دارد تا او را برای فصل جدید به خدمت بگیرد. پیشنهادی که احتمالا با پاسخ مثبت منشا روبه‌رو خواهد شد.

سعید عزت‌اللهی

هم پرسپولیس و هم استقلال به دنبال جذب این ستاره هستند اما بعید است که این اتفاق رخ دهد. چراکه سعید دوست دارد همچنان فوتبالش را بیرون از ایران دنبال کند. او البته از الغرافه جدا شده و فصل را در تیم دیگری ادامه خواهد داد.