آریا رهنورد

چرا پرسپولیس به احتمال فراوان قهرمان لیگ برتر نمی‌شود؟ پاسخ این سوال را باید در اختلاف امتیازی این تیم با جدی‌ترین رقیبش جست‌وجو کرد. اما سوال بزرگ‌تر اینجاست که اصلا چرا این اختلاف امتیازی به وجود آمده است؟ جواب این سوال را باید در خود پرسپولیس پیدا کرد. تیمی که این فصل اصلا شبیه قهرمان‌ها نبود و مشکلات بسیار زیادی داشت. تیمی که به دلایل متفاوت، دست خودش را از جام قهرمانی کوتاه کرد. در این گزارش، قرار است به مرور دلایلی بپردازیم که پرسپولیس را از ششمین قهرمانی متوالی‌اش در لیگ برتر دور نگه داشته‌اند.

بدون گلر نمی‌شود

باید پذیرفت که تا امروز هیچ تیمی در لیگ برتر ایران بدون داشتن یک گلر فوق‌العاده به قهرمانی دست پیدا نکرده است. در همین چند سال گذشته، دخسوس اصلی‌ترین عامل قهرمانی شگفت‌انگیز استقلال خوزستان بود و بعد از او، علیرضا بیرانوند درون دروازه پرسپولیس به یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت این باشگاه تبدیل شد. حامد لک اما در این فصل بارها لغزش را تجربه کرد و در مجموع امتیازهای زیادی را از پرسپولیس گرفت. حامد حتی در نبرد همین هفته با ذوب‌آهن نیز روی گل اول هیچ واکنشی به ضربه حریف نشان نداد و به ساده‌ترین شکل ممکن تسلیم شد. هیچ تیمی با یک سنگربان نامطمئن جام نمی‌گیرد و به همین خاطر است که پرسپولیس یحیی باید آماده تمام کردن این فصل بدون جام باشد. تیمی که حتی در بازی سوپرجام هم شکست خورده تا بعد از پنج فصل متوالی، برای اولین بار یک فصل را بدون جام سپری کند.

ثبات گمشده در دفاع

زوج شجاع و کنعانی برای چند فصل در کنار ستاره‌ای به اسم جلال حسینی، عملکرد درخشانی در پرسپولیس داشتند. یحیی اما از شروع این فصل هرگز ترکیب دفاعی مدنظرش را پیدا نکرد. سیدجلال در کنار علی نعمتی و یا فرشاد فرجی، زوج فرجی و نعمتی و همچنان زوج هر کدام از این بازیکن‌ها با علیرضا ابراهیمی یا وحدت هنانوف، جواب نداد. به نظر می‌رسید مدافعان پرسپولیس اصلا زمانی برای هماهنگ شدن با هم ندارند. چراکه با اولین اشتباه، ترکیب دفاعی این تیم تغییر می‌کرد. حتی تا همین حالا که فقط چهار هفته به پایان فصل باقی مانده، هیچکس نمی‌داند ترکیب دفاعی ثابت پرسپولیس چه ترکیبی است. نبود انسجام کافی در خط دفاعی یکی از اصلی‌ترین دلایل دور ماندن یحیی و تیمش از جام قهرمانی بوده است.

پاسخ اشتباه به سوال درست

همه می‌دانستند که پرسپولیس بعد از جدایی چند ستاره در این فصل، نیاز به ترمیم شدن و جذب نفرات جدید دارد. باشگاه این نیاز را به خوبی درک کرد اما اصلا پاسخ خوبی برای آن نداشت. اینگونه بود که چند مدافع کاملا متوسط به جای ستاره‌های جداشده به تیم ملحق شدند و در خط هافبک هم بازیکن ناکارآمدی مثل رضا اسدی، پیراهن شماره هشت احمد نوراللهی را به تن کرد. حتی در خط حمله نیز نفراتی مثل پاکدل و تمیروف، در قواره‌های درخشیدن در باشگاهی مثل پرسپولیس نبودند. قرمزها در پنجره‌های نقل و انتقالات خودشان را به تیم متوسطی تبدیل کردند و این متوسط بودن از خط دروازه شروع شد و به خط حمله این تیم هم رسید.

همه می‌دانستند که پرسپولیس بعد از جدایی چند ستاره در این فصل، نیاز به ترمیم شدن و جذب نفرات جدید دارد. باشگاه این نیاز را به خوبی درک کرد اما اصلا پاسخ خوبی برای آن نداشت

مردی که آرام نیست

نقش خود یحیی را هم در دور ماندن پرسپولیسی‌ها از جام نباید نادیده گرفت. مردی که زمانش را به جای تلاش برای ارتقای تیم، به اعتراض علیه داورها اختصاص داد و مدام با کنایه زدن به تیم رقیب، فضای توجیه را برای بازیکنانش فراهم کرد. حتی برخوردهای انضباطی او با بازیکنانش هم اصلا نتیجه‌بخش نبود. برخوردهایی که به خصوص درباره ستاره‌های جوان‌تری مثل مهدی عبدی، بیش از حد خصمانه به نظر می‌رسیدند و پشتوانه منطقی نداشتند. به هر حال یحیی در این فصل، اصلا آن مربی همیشگی نبود، هیچوقت آرامش نداشت و انگار خودش را از قبل باخته بود.

یک حریف بهتر

این نکته را هم باید قبول کرد که پرسپولیس در این فصل، یک حریف بسیار خوب در مسیر قهرمانی لیگ برتر داشت. استقلال از جهات مختلف، تیم بهتری بود و سزاوار ایستادن در صدر به نظر می‎رسید. شاید اگر مثل چند فصل گذشته پرسپولیس حریف فوق‌العاده‌ای نداشت، باز هم دست یحیی به جام می‌رسید اما فرهاد و تیمش توانستند عملکردی فراتر از حد انتظار داشته باشند. پرسپولیس همین حالا هم اصلا بد نتیجه نگرفته اما عملکرد استقلال، به مراتب بهتر از این تیم بوده است.

امتیازهای بر باد رفته

قرمزها در این فصل امتیازهای ساده‌ای را از دست دادند. تیمی که می‌خواهد قهرمان لیگ برتر شود، باید حداقل در یک مسابقه حریفی مثل هوادار را شکست بدهد. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود، باید حداقل شهرخودرو مشهد را ببرد. تیمی که به همین سادگی امتیاز از دست می‌دهد، شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت. به نظر می‌رسد بعد از پنج قهرمانی پیاپی، انگیزه سرخ‌ها برای رسیدن به موفقیت کاهش پیدا کرده بود و این مساله موجب از دست رفتن امتیاز در بازی‌های معمولی شد.