آریا رهنورد

شرایط این روزهای باشگاه پرسپولیس، شباهت زیادی به شرایط چند فصل گذشته باشگاه استقلال دارد. تیمی که درگیر بی‌ثباتی مدیریتی، بلاتکلیفی در هیات مدیره، ناکامی در خرید نفرات دلخواه، تجمع‌های اعتراضی و از همه مهم‌تر، جدایی چند ستاره کلیدی شده است. یحیی برای بازسازی تیمش به شکل مطلوب، همچنان به زمان بیشتری نیاز دارد. آن‌چه این روزها به شدت پرسپولیس را آزار می‌دهد، از دست دادن موقعیت‌های ایده‌آل گل‌زنی است. شاید نبرد با پیکان فرصت خوبی برای این تیم باشد تا دوباره به کورس قهرمانی برگردد. برای این کار، آنها باید مقابل دروازه حریف به مراتب فرصت‌طلب‌تر نشان بدهند.

نکته جذاب مسابقه امروز، برخورد دوباره یحیی و مجتبی حسینی است. در اولین سال‌های سرمربیگری یحیی در تیم‌های مختلف، حسینی همواره به عنوان دستیار او را همراهی می‌کرد. حتی در اولین تجربه سرمربیگری گل‌محمدی در پرسپولیس، حسینی همراه او بود

عیسی و عبدی؛ همه به شما نگاه می‌کنند!‌

بیشتر از هر بازیکن دیگری در این مسابقه، عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی در کانون توجه قرار خواهند داشت. چراکه این دو بازیکن در نبردهای گذشته عملکرد موفقی در گل‌زنی نداشته‌اند و موقعیت‌های مطلوب زیادی را از دست داده‌اند. به نظر می‌رسد نیمکت نشینی از رگ گردن به هر دو مهاجم پرسپولیس نزدیک‌تر شده است. حالا که صحبت پیوستن گوچی به این باشگاه هم هست، آنها باید تلاش به مراتب بیشتری برای ماندن در ترکیب اصلی از خودشان نشان بدهند. عبدی در مجموع فصل موفقیت‌آمیزی داشته و در این فصل خوب عمل کرده اما این موضوع به هیچ وجه برای عیسی آل‌کثیر صدق نمی‌کند. بازیکنی که با فرم آرمانی‌اش فاصله‌ای بسیار نجومی دارد. پرسپولیس در نبرد هفته گذشته با هوادار، موقعیت‌های بسیار زیادی خلق کرد اما تک تک توپ‌ها را به راحتی از دست داد. اگر آنها همچنان اصرار به «گل نزدن» داشته باشند، نمی‌توانند نتایج دلخواه‌شان را در رقابت‌های لیگ برتر به دست بیاورند.

حامد؛ جای اشتباه وجود ندارد

حالا که رادو هم ایران را ترک کرده، حامد لک تنها گلر سرخپوشان به شمار می‌رود. بازیکنی که در نبرد با هوادار یک اشتباه فاجعه‌بار داشت و مقدمات از دست رفتن امتیازهای تیمش را فراهم کرد. این اشتباه در بدترین زمان ممکن برای لک رخ داد. چراکه او دوباره به خودش آمده بود و با چند کلین‌شیت متوالی، توانسته بود اعتماد کادر فنی و هوادارها را دوباره به دست بیاورد. حامد در این فصل، اصلا شبیه لک فصل گذشته نبوده و عملکرد دلگرم‌کننده‌ای نداشته است. او برای حفظ جایگاهش در پرسپولیس، باید دوباره همان فرم قبلی را تکرار کند و با همان میزان از تمرکز روبه‌روی رقبا قرار بگیرد. طبیعتا ایستادن درون دروازه پرسپولیس وقتی مدافعانی مثل سیدجلال، شجاع و کنعانی کمی جلوتر ایستاده‌اند، کار ساده‌ای است. حامد باید با مدافعان این فصل پرسپولیس، درخشش واقعی‌اش را به نمایش بگذارد.

ملاقات با دوست قدیمی

نکته جذاب مسابقه امروز، برخورد دوباره یحیی و مجتبی حسینی است. در اولین سال‌های سرمربیگری یحیی در تیم‌های مختلف، حسینی همواره به عنوان دستیار او را همراهی می‌کرد. حتی در اولین تجربه سرمربیگری گل‌محمدی در پرسپولیس، حسینی همراه او بود. این دو نفر بعدها با هم در نفت تهران و ذوب‌آهن هم به موفقیت‌های خوبی رسیدند. این همکاری کمی بعد و در تراکتور هم ادامه پیدا کرد اما سرانجام راه این دو نفر از هم جدا شد. این دو دوست قدیمی حالا در قامت دو رقیب روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. یک طرف یحیی با پرسپولیسی ایستاده که تشنه رسیدن به پیروزی است و طرف دیگر، مجتبی حسینی می‌خواهد پس از چند هفته، تیمش را به مسیر برد برگرداند. این مسابقه برای هر دو مربی، به شدت کلیدی به نظر می‌رسد. چراکه هر نتیجه‌ای به جز برد، شرایط دو تیم را کمی نگران‌کننده خواهد کرد.

راه نجات‌بخشی به نام ارسال

پرسپولیس یحیی همیشه به فوتبال مالکانه علاقه داشته اما روی چمن نه‌چندان هموار دستگردی، هیچ راهی بهتر از ارسال برای رسیدن به گل وجود ندارد. در همین مسابقه قبلی پیکان با استقلال، آبی‌ها دو بار روی ارسال و ضربات سر به گل رسیدند. به نظر می‌رسد این راه مورد توجه پرسپولیس هم قرار خواهد گرفت و همین مساله موجب حضور همزمان عیسی و عبدی در ترکیب می‌شود. چراکه هر دو نفر سرزن‌های بسیار خوبی هستند. البته که پیکانی‌ها هم این بار اصلا دوست ندارند به حریف، موقعیت ارسال بدهند. اشتباهی که بارها در نبرد با استقلال مرتکب شدند.

علیه حواشی

پرسپولیس روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. مطالبات کالدرون هنوز پرداخت نشده، مهره‌های تاجیکی تیم هنوز دور از ترکیب هستند و اوضاع اصلا خوشایند به نظر نمی‌رسد. تنها راهی که برای تغییر دادن این روند مقابل سرخ‌ها وجود دارد، برنده شدن است. این همان نوش‌دارویی است که آرامش را حتی برای مدتی کوتاه به گل‌محمدی و تیمش برمی‌گرداند و شرایط پرسپولیس را تا حدود زیادی سروسامان می‌دهد.

این تیم گل نمی‌زند

دیدار با پیکان، تجربه نگران‌کننده‌ای برای خط دفاعی پرسپولیس نیست. چراکه تیم حسینی در چهار مسابقه گذشته‌اش در لیگ برتر، هیچ گلی نزده و در مجوع در پنج مسابقه از 6 مسابقه اخیر، نتوانسته دروازه رقبا را باز کند. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش پیکان در این جدال سخت، کیفیت کم خط حمله این تیم در لیگ برتر بیست و یکم باشد.