جلیقه نجات

در شروع فصل، استقلال تیم مطمئنی نشان داده است. همین که آنها برای اولین بار بعد از لیگ برتر پانزدهم فصل را با دو برد متوالی شروع کرده‌اند، برای هواداران این باشگاه به شدت امیدوارکننده به نظر می‌رسد. درخشش اولین خرید خارجی این فصل‌ آنها همزمان با خبر ورود احتمالی دومین خارجی به تهران، نشان می‌دهد که خواسته‌های نقل و انتقالاتی فرهاد مجیدی کاملا برآورده شده است. برد مهم استقلالی‌ها در فولادشهر، چند نکته کلیدی داشت. نکاتی که نشان می‌دادند باید استقلال را در قامت یک مدعی جدی برای قهرمانی این فصل در نظر گرفت.

آریا طاری

شاید خیلی از هواداران استقلال در تابستان و بعد از فسخ یک‌طرفه قرارداد رشید مظاهری، خواهان پایان همکاری باشگاه با این بازیکن بودند اما فرهاد مجیدی و مدیران استقلال، سنجیده‌تر تصمیم گرفتند و رشید را برای فصل جدید حفظ کردند. اهمیت این اتفاق با مصدومیت زودهنگام سیدحسین حسینی مشخص شد. اگر رشید نبود، آبی‌ها در همین هفته دوم فصل به دردسر می‌افتادند اما ورود او به زمین و حضورش مقابل تیم سابق، شرایط امنی برای دروازه استقلال به وجود آورد و دومین کلین‌شیت پیاپی فصل این باشگاه را هم رقم زد. رشید البته در این مسابقه چندان به دردسر نیفتاد و شرایط سختی را تجربه نکرد اما ایستادن او روی خط دروازه، نگرانی‌ها را به حداقل رساند. رقابت بین رشید و سیدحسین، می‌تواند کیفیت هر دوی آنها را به شکل قابل توجهی بالا ببرد.

درخشش دکتر و رفقا

یکی از جدی‌ترین موقعیت‌های ذوب در این مسابقه، با تکل عالی و بی‌نقص سیاوش یزدانی رفع شد. سیاوش که فرهاد مجیدی و سایر آبی‌ها «دکتر» صدایش می‌زنند، این اواخر ملی‌پوش هم شده و اعتماد به نفس بسیار زیادی به دست آورده است. بدون شک این تکل، یکی از بهترین عملکردهای دفاعی او در لباس استقلال بوده است. در کنار دکتر، نفراتی مثل مرادمند و دانشگر هم در این مسابقه بسیار آماده نشان دادند. به این خط دفاعی استقلال مهره‌هایی مثل روزبه چشمی و عارف آقاسی هم ملحق خواهند شد. شروع لیگ با بسته نگه داشتن 180 دقیقه‌ای، یک تجربه بسیار ایده‌آل برای استقلالی‌ها به شمار می‌رود. آنها با حفظ این کیفیت دفاعی، در مسیر یک موفقیت بزرگ قرار خواهند گرفت. چراکه وجه اشتراک همه قهرمان‌های قبلی لیگ برتر، داشتن یک دفاع مستحکم و دریافت کم‌ترین گل‌های ممکن بوده است.

شروع لیگ با بسته نگه داشتن 180 دقیقه‌ای، یک تجربه بسیار ایده‌آل برای استقلالی‌ها به شمار می‌رود. آنها با حفظ این کیفیت دفاعی، در مسیر یک موفقیت بزرگ قرار خواهند گرفت. چراکه وجه اشتراک همه قهرمان‌های قبلی لیگ برتر، داشتن یک دفاع مستحکم و دریافت کم‌ترین گل‌های ممکن بوده است

تیم ضدحمله‌ها

سرعت در خط حمله این فصل استقلال به شکل قابل توجهی بالا رفته است. نفراتی مثل ارسلان مطهری یا امیرحسین حسین‌زاده، مهره‌های بسیار سریعی هستند و بلافاصله بعد از دریافت توپ، با سرعت زیادی به سمت دروازه حریف هجوم می‌برند. حتی هافبک‌های این تیم مثل آرش رضاوند هم سرعت خوبی در انتقال توپ نشان داده‌اند. الگوی ساختن ضدحمله‌ها در استقلال فرهاد در لیگ بیست و یکم، تا حدودی شبیه پرسپولیس کالدرون است. تیمی که به محض خنثی‌کردن موقعیت گل حریف، با نفرات زیاد به حمله می‌رفت و در کم‌ترین زمان، یک موقعیت گل جدی می‌ساخت. این خصوصیت می‌تواند از استقلال یک تیم بسیار خطرناک بسازد. تیمی که دوندگی قابل توجهی دارد و نفراتش همواره آماده ملحق شدن به حمله هستند. در جریان مسابقه با ذوب هم استقلال چند بار این کار را به شکل ایده‌آلی انجام داد و چند موقعیت بسیار خوب روی دروازه حریف خلق کرد. آنها در این جدال اصلا برای تساوی بازی نکردند و از همان دقایق ابتدایی با جدیت به دنبال کسب پیروزی بودند.

جعفر، فراتر از انتظار

نمایش‌های جعفر سلمانی در تیم ملی آنقدر ناامیدکننده بود که استقلالی‌ها برای خرید این بازیکن اصلا هیجان‌زده نشده‌اند. رها شدن از پست غیرتخصصی دفاع راست اما آزادی عمل به مراتب بیشتری به این بازیکن داده است. سلمانی در اولین هفته لیگ بیشتر از هر بازیکن دیگری اقدام به شوت‌زنی کرد و بعد از زدن گل سه امتیازی دیدار اول، یکی از بهترین مهره‌های تیمش در مسابقه دوم بود. او در یک قدمی گل‌زنی به ذوب هم قرار داشت اما در نهایت موفق نشد دومین گلش در لباس تیم جدید را به ثمر برساند. با این حال جالب اینجاست که هر سه گل استقلال در این فصل را خریدهای جدید باشگاه وارد دروازه رقبا کرده‌اند.

ستاره‌ای به نام یامگا

عملکرد کوین یامگا در اولین مسابقه با پیراهن استقلال، فوق‌العاده بود. او هر دو گل تیمش در این مسابقه را به ثمر رساند و نشان داد که هم روی استارت‌های سرعتی، هم در زمان تصاحب توپ پشت دروازه، هم در جنگندگی و هم در تمام‌کنندگی، می‌تواند بازیکن ایده‌آلی برای استقلال باشد. یامگا در دوران فوتبالش، با شکست‌های زیادی روبه‌رو شده و تجربه‌های ناموفق متعددی داشته است. او این اواخر در فوتبال دانمارک حتی به سمت راست خط دفاعی رانده شده بود اما شاید پیوستن به استقلال همه چیز را در مورد این فوتبالیست فرانسوی متحول کند. کوین یکی از بهترین شروع‌های ممکن را در بین همه خارجی‌های تاریخ استقلال در این باشگاه داشته و فرهاد امیدوار است که این فوتبالیست، این فرم را در ادامه فصل هم حفظ کند.