سوپرجام با تاخیر

آخرین نبرد از اولین هفته لیگ برتر، امشب در اهواز بین تیم‌هایی انجام می‌شود که رقابت‌شان همیشه جذاب و تماشایی بوده است. قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و قهرمان فصل گذشته جام حذفی، در واقع همان مسابقه لغو شده سوپرجام را با تاخیر در هفته اول برگزار خواهند کرد. آخرین برخورد دو تیم در این استادیوم، به یک تساوی احتیاط‌آمیز ختم شد اما انتظار می‌رود در شروع فصل جدید، هر دو تیم با نمایشی هجومی و دیدنی هواداران فوتبال را هیجان‌زده کنند. بدون شک، این مهم‌ترین مسابقه اولین هفته لیگ برتر بیست و یکم خواهد بود.

آریا رهنورد

فولاد و پرسپولیس این هفته در حالی لیگ برتر را مقابل هم شروع می‌کنند که ترکیب هر دو تیم نسبت به فصل گذشته با تغییراتی روبه‌رو شده است. پرسپولیس نفراتی مثل کنعانی، مغانلو و احمد نوراللهی را از دست داده و چند مهره جدید به جای آنها به خدمت گرفته است. انتظار می‌رود از بین نفرات تازه‌وارد سرخ‌ها، رضا اسدی همانند دیدار با الهلال در مسابقه امروز هم در ترکیب اصلی تیم باشد. چراکه به نظر می‌رسد کمال کامیابی‌نیا هنوز شرایط بازی را به طور کامل به دست نیاورده است. احتمال مهم دیگر درباره ترکیب پرسپولیس، بازگشت مهدی شیری به ترکیب اصلی بعد از نمایش نامطمئن سیامک نعمتی در نبرد با الهلال است. سرخ‌ها در هفته گذشته یک مسابقه سخت و سنگین را در عربستان برگزار کرده‌اند و بدون شک، خسته‌تر از فولاد خواهند بود. با این حال امتیاز مثبت آنها در خصوص این نبرد، هماهنگی بیشترشان نسبت به حریفی است که در پایان فصل گذشته تغییرات گسترده‌ای داشته است. بعد از قهرمانی فولادی‌ها در رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران، سعید آذری از جمع مدیران باشگاه جدا شد و دوران کاری جواد نکونام هم در اهواز به پایان رسید. جدایی این ترکیب موفق، برای هواداران فولاد به شدت نگران‌کننده‌ شد. ماجرا زمانی ترسناک‌تر به نظر رسید که ستاره‌های این باشگاه در تابستان یک به یک در تیررس باشگاه‌های دیگر قرار گرفتند. محسن فروزان که فصل موفقی را در فولاد سپری کرده بود، به گل گهر سیرجان پیوست، زبیر نیک‌نفس و عارف آقاسی راهی استقلال شدند و فرشاد احمدزاده هم به سپاهان ملحق شد. در حقیقت فولاد در همین پنجره تابستانی پنج مهره اصلی‌اش را از دست داد. در همین پنجره، شیمبا در آستانه پیوستن به استقلال بود و آبشک هم تا یک قدمی ملحق شدن به پرسپولیس پیش رفت. قرارداد این دو بازیکن اما سرانجام تمدید شد. رویارویی آبشک با قرمزها بعد از آن مذاکره بی‌سرانجام، در جدال امروز دیدنی خواهد بود.

این اولین مسابقه رسمی عبدا... ویسی بعد از بازگشت به فولاد خوزستان در قامت سرمربی است و او به خوبی می‌داند که برای نفوذ دوباره به قلب هوادارها، هیچ راهی بهتر از شکست دادن پرسپولیس وجود ندارد. پنجره نقل و انتقالات باشگاه به تازگی باز شده و فولاد هنوز نتوانسته نفرات مدنظرش را جذب کند اما به نظر می‌رسد این تیم با داشتن مهره‌هایی مثل شیمبا، پاتوسی و ساسان انصاری، همچنان در فاز هجومی تیم خطرناکی باشد و تهدیدهایی برای دروازه پرسپولیس به وجود بیاورد. در مقابل یحیی گل‌محمدی دو ماموریت بسیار مهم در این مسابقه خواهد داشت. او از یک جهت، باید بتواند که تیمش را به لحاظ روحی ریکاوری کند و اثرات شکست دردناک در عربستان را در پرسپولیس از بین ببرد. حفظ روحیه و اعتماد به نفس تیم در چنین شرایطی، اصلا ساده نخواهد بود. علاوه بر این، او باید انگیزه نفرات تیمش را هم برای یک موفقیت دیگر در فوتبال ایران به اوج برساند. قرمزها در پنج سال اخیر، همواره قهرمان لیگ برتر شدند و حفظ عطش چنین تیمی برای تکرار موفقیت‌های قبلی، ماموریت بزرگی است. اگر نفرات باشگاه احساس کنند که از بردن لیگ اشباع شده‌اند، شرایط پرسپولیس در بیست و یکمین فصل فوتبال ایران گره خواهد خورد. در نگاه اول، پرسپولیس پرستاره‌تر از فولاد به نظر می‌رسد اما فولادی‌ها به لحاظ بدنی با شرایط بهتری مقابل این حریف قرار خواهند گرفت. بخشی از نگرانی‌های یحیی برای این نبرد هم به خستگی مهره‌های ملی‌پوش برمی‌گردد. نفراتی مثل سرلک، ترابی و امیری در جدال با الهلال، به شدت خسته و دور از فرم به نظر می‌رسیدند. اگر این خستگی همچنان در ساق‌های این نفرات باقی مانده، بهتر است آنها این جدال حساس و فیزیکی را از روی نیمکت شروع کنند.

در نگاه اول، پرسپولیس پرستاره‌تر از فولاد به نظر می‌رسد اما فولادی‌ها به لحاظ بدنی با شرایط بهتری مقابل این حریف قرار خواهند گرفت. بخشی از نگرانی‌های یحیی برای این نبرد هم به خستگی مهره‌های ملی‌پوش برمی‌گردد

 در چند جدال اخیر دو تیم در این استادیوم، مربیان متفاوتی روی نیمکت هر دو باشگاه قرار گرفته‌اند. در لیگ برتر هجدهم، فولادی‌های میزبان با هدایت افشین قطبی، تنها شکست فصل برانکو و تیمش را در این استادیوم رقم زدند. در لیگ برتر نوزدهم تیم کالدرون با پنالتی مهدی ترابی، موفق شد تیم نکونام را شکست بدهد. در لیگ بیستم، یحیی و شاگردها در اهواز با تیم نکو به تساوی رسیدند و حالا در شروع لیگ بیست و یکم، تیم یحیی روبه‌روی فولاد ویسی قرار می‌گیرد. یک مسابقه تماشایی که البته می‌توانست با حضور تماشاگرها، نبرد کامل‌تری باشد.