راند چهارم

فصل فوتبال ایران تقریبا برای همه تیم‌ها به پایان رسیده اما چهار باشگاه، همچنان بخشی از هیجان رقابت‌های فوتبال در ایران هستند. چهار باشگاهی که باید در رقابت‌های جام حذفی مسابقه بدهند. تماشایی‌ترین دیدار مرحله نیمه نهایی این جام، بین استقلال و گل‌گهر برگزار خواهد شد. استقلال در این فصل با دو سرمربی متفاوت روبه‌روی تیم سیرجانی قرار گرفته و هر دو بار به پیروزی رسیده اما نباید فراموش کرد که هر دو نبرد، به شدت نزدیک و حساس بوده‌اند. برنده این مسابقه، راهی آخرین مسابقه این فصل فوتبال ایران خواهد شد.

آریا طاری

تیم امیر قلعه‌نویی در مسیر رسیدن به نیمه نهایی جام حذفی، تنها با یک حریف لیگ برتری روبه‌رو شده است. این البته هرگز به معنای ساده بودن مسیر این تیم در جام حذفی نیست. آنها در اولین مسابقه، مس کرمان را با نتیجه دو بر یک شکست دادند، سپس روبه‌روی پارس جنوبی جم قرار گرفتند و توانستند سه بار دروازه این حریف را باز کنند. جدال این تیم با آلومینیوم اراک در یک چهارم نهایی، سخت‌ترین مسابقه گل گهر در جام حذفی بود. مسابقه‌ای که تیم منصوریان در آن به گل اول دست پیدا کرد اما سیرجانی‌ها با یک بازگشت جذاب، نتیجه را به سود خودشان تغییر دادند. حالا گل گهر یکی از چهار تیم باقی مانده در جدول جام حذفی است. تیم فرهاد مجیدی اما از مسیر کاملا دشوارتری به این مرحله رسیده است. آنها در اولین قدم در جام حذفی روبه‌روی پیکان قرار گرفتند و موفق شدند این تیم را شکست بدهند. حریف بعدی استقلالی‌ها، ذوب آهن بود که در استادیوم آزادی مقابل این حریف شکست خورد و نتوانست استقلال را از جام حذفی کنار بزند. تیم فرهاد برای رسیدن به نیمه نهایی، پرسپولیس را به قربانی بعدی‌اش تبدیل کرد و در پنالتی‌ها، رقیب سنتی‌اش را هم شکست داد. بین این دو تیم آبی‌پوش، یک شباهت عجیب وجود دارد. هر دو تیم تا اینجا در جام حذفی، تک تک دیدارها را در شهر خودشان پشت سر گذاشته‌اند. استقلال هر سه بار در تهران به مصاف رقبا رفته و گل گهر هم هر سه مسابقه‌اش را در سیرجان برگزار کرده است. در این مرحله، تیم قلعه‌نویی برای اولین بار خارج از ورزشگاه خانگی به میدان می‌رود اما استقلال می‌تواند با برگزاری چهار نبرد در تهران به دیدار نهایی راه پیدا کند. این اولین تجربه رسیدن گل گهر به نیمه نهایی جام حذفی است اما استقلال بارها و بارها تجربه قرار گرفتن در چنین مراحلی را داشته است. آبی‌های پایتخت با هفت قهرمانی و پنج نایب‌قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی به حساب می‌آیند.

 

این «چهارمین» برخورد فرهاد و امیر از زمان شروع کار مجیدی در قامت یک سرمربی است. جالب اینکه او برنده هر سه دوئل قبلی با استاد سابقش شده و تا امروز هیچ مربی دیگری را به اندازه امیر نبرده است

 

بین استقلال و گل گهر در جدول نهایی لیگ برتر، 12 امتیاز اختلاف وجود دارد. استقلال در این فصل 16 پیروزی به دست آورده و سهم گل گهری‌ها در لیگ برتر 13 برد بوده است. قدرت هجومی دو تیم اما کاملا نزدیک به هم به نظر می‌رسد. استقلالی‌ها در این فصل 36 بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند و گل گهر توانسته 33 گل در این فصل به ثمر برساند. به لحاظ تدافعی اما شرایط دو تیم کاملا متفاوت است. در حقیقت جدی‌ترین تفاوت استقلال و گل گهر، به کیفیت خط دفاعی مربوط می‌شود. جایی که تیم فرهاد در این فصل فقط 19 گل دریافت کرده اما سیرجانی‌ها شاهد عبور 32 توپ از خط دروازه بوده‌اند. استقلال در هر دو دیدار رفت و برگشت لیگ برتر بیستم، موفق به شکست تیم سیرجانی شد اما هر دو برد برای این باشگاه، بسیار سخت به دست آمد. آنها مسابقه رفت را با درخشش خیره‌کننده رشید مظاهری در لحظات پایانی بردند و در نبرد برگشت، نمایش بسیار خوبی ارائه کردند و به شدت به عملکرد داور معترض بودند. حالا این فقط طرفداران دو تیم نیستند که به سرنوشت مسابقه حساس امشب اهمیت می‌دهند. تراکتوری‌ها به هر قیمتی خواهان پیروزی استقلال در این جدال هستند. چراکه اگر تیم فرهاد بتواند قهرمانی جام حذفی را به دست بیاورد، تراکتور سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را تصاحب می‌کند. برای گل گهر اما تنها یک راه برای رسیدن به آسیا وجود دارد و آن، قهرمانی در این تورنمنت است. رسیدن به یک جام آن هم در دومین فصل صعود به رقابت‌های لیگ برتر، خودش یک موفقیت جذاب برای این باشگاه خواهد بود. باشگاهی که فصل را دو پله پایین‌تر از استقلال در رده پنچم جدول به پایان رسانده است.

این «چهارمین» برخورد فرهاد و امیر از زمان شروع کار مجیدی در قامت یک سرمربی است. جالب اینکه او برنده هر سه دوئل قبلی با استاد سابقش شده و تا امروز هیچ مربی دیگری را به اندازه امیر نبرده است. فرهاد در فصل گذشته، دو بار به سپاهان غلبه کرد و در این فصل هم یک بار گل گهر را شکست داد. انگیزه انتقامی امیر برای این نبرد، فوق‌العاده زیاد به نظر می‌رسد اما مجیدی و پسرها به هیچ وجه نمی‌خواهند که فرصت بردن یک جام ارزشمند را  از دست بدهند.