آریا رهنورد

جدایی احسان حاج‌صفی از باشگاه تراکتور به مقصد سپاهان، شروع زنجیروار جدایی سه ستاره پرتجربه و گرانقیمت از تیم تبریزی است. مهره‌هایی که در قامت کاپیتان‌های تیم ملی راهی این باشگاه شدند اما در فوتبال تبریز، موفقیت خاصی را تجربه نکردند. حرکت احسان، اشکان و مسعود به طرف درهای خروجی باشگاه، بدون تردید به معنای پایان یک دوره خاص در باشگاه تراکتور است. دورانی که هواداران این تیم تصور می‌کردند قرار است به قهرمانی لیگ برتر یا یک موفقیت بزرگ در آسیا منجر شود اما حالا هیچ‌کدام از این سه نفر به عنوان یک «قهرمان بزرگ» از این تیم جدا نخواهند شد.

در شروع این فصل از فوتبال ایران، باشگاه تراکتور به هر دری زد تا جلوی جدایی احسان حاج‌صفی را بگیرد و مانع از انتقال این بازیکن به یک باشگاه خارجی شود. فقط چند ماه بعد اما احسان تصمیم گرفت با ترک تراکتور به تیم سابقش در فوتبال ایران برگردد و دوباره پیراهن باشگاه سپاهان را بپوشد. احسان در این سال‌ها مثل یک «ستاره» تما‌م‌عیار در تراکتور درخشید. بدون شک عملکرد او در باشگاه از اشکان و مسعود ایده‌آل‌تر بود اما در مجموع خروجی این عملکرد مطلوب، چیزی نبود که هواداران باشگاه می‌خواستند. احسان که از شروع لیگ برتر هجدهم به تراکتور پیوسته بود، 69 مسابقه در لباس تیم تبریزی انجام داد و هفت گل و 9 پاس گل را به نام خودش ثبت کرد. آماری که برای یکی از بهترین ستاره‌های فوتبال ایران با سابقه حضور در دو جام جهانی، چندان درخشان به نظر نمی‌رسد. پیوستن او به سپاهان اما می‌تواند یک اتفاق کلیدی در جنگ قهرمانی این فصل لیگ برتر باشد. تیم محرم با داشتن مهره‌ای مثل حاج‌صفی، از شانس بیشتری برای موفقیت در این فصل برخوردار خواهد بود. به نظر می‌رسد بازوبند کاپیتانی طلایی‌ها نیز به احسان تعلق خواهد گرفت. بلافاصله بعد از جدایی حاج‌صفی، زمزمه‌های خروج اشکان دژاگه و مسعود شجاعی از این باشگاه نیز به گوش می‌رسد. «اشه» از همان روزهای اول حضور در فوتبال باشگاهی ایران، تاکید داشت که برای تفریح به ایران سفر نکرده و رویاهای بلندپروازانه‌ای در باشگاه تراکتور دارد. او به لحاظ فنی یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود و به ویژه در اولین روزهای حضور در تراکتور، فوق‌العاده بوده اما در چند مقطع خاص هم، باشگاه از او کمی ناامید شد. بزرگ‌ترین ناامیدی تراکتوری‌های از دژاگه وقتی رقم خورد که او پس از ماجراهای کرونا، مدت‌ها از سفر به ایران و حضور در جلسه‌های تمرینی تیمش سر باز زد. اشکان در این چند سال همواره مورد توجه استقلال بوده و بعید نیست به زودی با این باشگاه قرارداد امضا کند. بر اساس شنیده‌ها، خروجی مهم بعدی تراکتور مسعود شجاعی خواهد بود. بازیکنی که در این سال‌ها از بیشترین میزان نفوذ و اقتدار در این باشگاه برخوردار بوده است. جایگاه مسعود در این باشگاه آنقدر خاص بوده که حتی مربیان به ندرت جسارت لازم را برای تعویض کردنش داشته‌اند. جالب اینکه شجاعی تا همین چند هفته قبل با حفط سمت به عنوان کاپیتان، سرمربی باشگاه هم بود اما حالا در آستانه جدایی از این تیم قرار دارد.

شجاعی، دژاگه و حاج‌صفی، بمب‌های باشگاه تراکتور پیش از شروع لیگ برتر هجدهم بودند. با در اختیار داشتن این ستاره‌های بزرگ، باشگاه مدعی شماره یک قهرمانی لیگ به شمار می‌رفت اما در پنج هفته اول فصل، فقط یک پیروزی به دست آورد. آنها به مرور زمان اوج گرفتند و با پنج پیروزی متوالی در نیم‌فصل دوم، رسما به یک تیم مدعی در لیگ تبدیل شدند اما باختن به سپیدرود در رشت و حواشی عجیبی که برای محسن فروزان به وجود آمد، سرنوشت این تیم را تغییر داد. تراکتور در نهایت فصل را در رده پنجم جدول حتی دورتر از سهمیه آسیا به پایان رساند. آنها در جام حذفی نیز مغلوب صنعت نفت شدند و خیلی زود از این تورنمنت کنار رفتند. آنها در آسیا هم عملکرد قابل قبولی نداشتند و در همان دور گروهی حذف شدند. در لیگ نوزدهم هم اوضاع برای تیم تبریزی امیدوارکننده‌تر نبود. دست آنها این بار هم از قهرمانی لیگ برتر کوتاه ماند و این تیم در جدول نهایی فصل، فاصله بسیار زیادی با صدر جدول داشت. شاگردان ساکت الهامی البته در نهایت فاتح جام حذفی شدند اما این موفقیت برای باشگاهی با این حجم از هزینه و ستاره، اصلا قابل قبول نبود.

داستان سه تفنگدار در فوتبال تبریز بدون یک شلیک اساسی و کلیدی در حال خاتمه یافتن است. زنوزی روی این مهره‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده بود اما دو سال و نیم بعد، به نتایج دلخواهش از این خریدها نرسید تا در تبریز، هیچ‌کس نگران شنیدن اخبار جدایی این ستاره‌ها نباشد. تراکتور در دوران تازه، به فوتبالیست‌های جوان‌تر، تازه‌نفس‌تر و پرانگیزه‌تری نیاز دارد. نفراتی که بتوانند با دوندگی و جاه‌طلبی بیشتر، آرزوی دیرینه هواداران این تیم برای قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران را به حقیقت تبدیل کنند.