شروع قطر در جام جهانی، تجربه تلخی برای همه هواداران این تیم شد. قطر در این مسابقه اصلا خوب نبود و به هیچ وجه انتظارها را برآورده نکرد. با توجه به نتیجه ایران در اولین مسابقه‌اش در جام، به نظر می‌رسد آسیایی‌ها شروعی فاجعه‌بار در جام جهانی داشته‌اند. آن هم در شرایطی که برای اولین بار 6 تیم آسیایی در جام جهانی حضور دارند و تعداد آسیایی‌ها در این جام حتی از تعداد تیم‌های حاضر در آمریکای جنوبی بیشتر است.

فعلا همه چیز برای قطر سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. کشوری که سال‌ها تلاش کرده تا میزبان جام جهانی شود اما در عمل، در اولین بازی‌اش دو گل دریافت کرده است. اتفاقی که برای قطر رخ داده، افتضاح به نظر می‌رسد. چراکه این تیم هم به سختی شکست خورده و هم هوادارانش در جریان مسابقه تصمیم به ترک استادیوم گرفتند تا نشان بدهند که فوتبال برای‌شان یک ضرورت نیست.

به زور نمی‌توان هیچ کشوری را به طرف فوتبال سوق داد. قطر هم تلاش زیادی کرده تا فوتبالی شود اما این اتفاق رخ نداده است. حتی میزبانی قطر هم در جریان این تورنمنت اصلا فوق‌العاده نبوده و شور و حال چندانی در این کشور دیده نمی‌شود.

در حقیقت شرایط قطر فعلا اصلا درخشان نیست و نگرانی‌های زیادی در مورد میزبانی این کشور در این جام به وجود آمده است. قطری‌ها قصد داشتند باشکوه‌ترین دوره جام را برگزار کنند اما عملکردشان بسیار ناامیدکننده بوده است. با این روند اصلا نمی‌توانیم به سرنوشت قطر امیدوار باشیم. قطری‌ها در چند روز گذشته تصمیم‌هایی را گرفتند که اروپایی‌ها را بسیار عصبانی کرد.

 با این حال آنها از حمایت قاطع رئیس فیفا برخوردار بودند و اینفانتینو در یک مصاحبه بسیار تند، به منتقدان قطری‌ها تاخت. با این وجود این انتقادها نه‌تنها متوقف نشدند، بلکه حتی بیشتر هم شدند. با این میزبانی، بعید به نظر می‌رسد که دیگر فیفا میزبانی را به یک کشور کوچک بدهد. چراکه جمعیت ورودی به قطر در طول جام تقریبا به اندازه نصف جمعیت خود این کشور بوده است.

در نتیجه مشکلات ترافیکی نیز به اوج خودش رسیده و شرایط برای رسدین به استادیوم‌ها دشوار شده است. طبیعی است اگر این میزبانی در روزهای اول با مشکل روبه‌رو شود اما همه چیز در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

قطر هنوز این شانس را دارد که همه چیز را تغییر بدهد و خاطره بهتری از خودش به جا بگذارد. با این حال تا اینجا حتی برگزاری دیدار افتتاحیه نیز از سوی این کشور اصلا قابل قبول نبوده و هیجانی را به وجود نیاورده است.

قطر به لحاظ فوتبالی نیز چیزی برای گفتن نداشته و شاید دومین میزبان تاریخ جام جهانی شود که در همان مرحله اول از تورنمنت کنار می‌رود. قطر در شرایط ناامیدکننده‌ای به سر می‌برد و بدون تغییر این روند، هیچ شانسی برای این کشور نیست که سال‌ها با آب و تاب از این میزبانی صحبت کند و حتی به آن افتخار کند. فعلا این یک آزمون موفقیت‌آمیز برای این کشور نیست. چه به لحاظ فوتبالی و چه از نظر کیفیت و نظم میزبانی.