تیم ملی ایران هم بالاخره همانند بسیاری از تیم‌های حاضر در جام جهانی، با مصدومیت ستاره‌های کلیدی‌اش روبه‌رو شد. تا امروز فقط اللهیار صیادمنش از تیم ملی، جام جهانی را به خاطر مصدومیت از دست داده بود اما این موضوع به مدت‌ها قبل برمی‌گشت و اصلا معلوم نبود که به صورت حتمی اللهیار در لیست نهایی کی‌روش باشد. امید اما بازیکن مهمی برای ایران بود و بدون شک غیبتش در این تیم احساس خواهد شد. در مورد ابراهیمی، چند نکته جالب وجود دارد. از چهره‌هایی که قبلا جام را به خاطر مصدومیت از دست داده‌اند تا جایگزین‌هایی که برای این بازیکن در تیم ملی وجود دارد.

آریا طاری

 

تیم ملی بدون مسن‌تر مرد

امید ابراهیمی در 35 سالگی، می‌توانست مسن‌ترین بازیکن ایران در جام جهانی قطر باشد. رکوردی که البته در تاریخ جام جهانی به علی دایی 37 ساله اختصاص دارد. تیم ملی با غیبت امید یکی از بازیکنان پرتجربه‌اش در جام را از دست می‌دهد. بازیکنی که روبه‌روی مراکش با آن تکل معروف حسابی در قلب هواداران ایران جا باز کرده بود. او در دوران حضور استقلال با لقب فرمانده شناحته می‌شد و حالا خبری از این فرمانده در اردوی تیم ملی نیست. این خبر از همان ابتدا کی‌روش را نگران کرد و به یک معضل بزرگ برای او تبدیل شد. با این وجود تیم ملی نباید در این حادثه متوقف شود. چراکه ایران بازیکنان بسیارخوبی دارد که می‌توانند گره بازی‌های بزرگ را برای تیم ملی باز کنند. این شاید شبیه یک معضل به نظر برسد اما بدون شک در درازمدت تیم ملی را آزار نخواهد داد.

به یاد شاهرودی

قبل از امید ابراهیمی هم بازیکنان زیادی بودند که مصدومیت، رویای حضورشان در جام جهانی را دستخوش تغییر کرد. یکی از این نفرات رضا شاهرودی بود که قبل از جام جهانی 98 فرانسه آسیب دید. او البته به همراه تیم به فرانسه سفر کرد اما نتوانست تیم ملی را در جریان مسابقه‌ها همراهی کند. قبل از جام جهانی 2006 نیز این علیرضا نیکبخت بود که مصدوم شد. او اساسا عادت داشت که تورنمنت‌های ملی را به دلایل مختلفی از دست بدهد. البته قبل از آن جام علی کریمی نیز آسیب دید و همین موضوع موجب شد در جریان مسابقه‌ها اصلا عملکرد خوبی نداشته باشد. قبل از جام جهانی 2014 هاشم بیک‌زاده آسیب دید. هاشم البته در نهایت حتی زودتر از خود نیمار به جام جهانی رسید اما جایگاه ثابتش را در تیم ملی از دست داد و دیگر نتوانست مامور مهار مستقیم مسی باشد. اشکان دژاگه نیز قبل از جام جهانی 2018 با آسیب دیدگی روبه‌رو شد و در هر سه مسابقه تیم ملی روی نیمکت نشست. حالا امید به حدی مصدوم شده که حتی نمی‌تواند تیم ملی را در قطر همراهی کند. او فرصت حضور در دومین جام جهانی زندگی‌اش را از دست می‌دهد. ابراهیمی حتی این استعداد را داشت که در سه دوره در جام جهانی باشد اما به هر حال دوران فوتبال فرمانده با یک دوره حضور در جام جهانی به پایان خواهد رسید.

آیا بازیکن جدیدی دعوت می‌شود؟

دعوت بازیکن جدید به تیم ملی تقریبا محال است. حتی از بین بازیکنان حاضر در اردوی ارزیابی که از اردو خارج شدند و به تعطیلات رفتند نیز کسی راهی تیم ملی نخواهد شد. چراکه بازیکنی مثل روزبه چشمی به عنوان هافبک به تیم ملی دعوت شده و امید نورافکن نیز به همراه حاج‌صفی قابلیت بازی در این بخش از زمین را دارند. در نتیجه مشکل چندانی برای این موضوع وجود ندارد. خط خوردن اجباری امید اما یک حقیقت را روشن می‌کند. اینکه حالا به جز دو دروازه‌بان، فقط یک بازیکن دیگر از تیم ملی خط می‌خورد. این بازیکن اما چطور انتخاب خواهد شد؟ به نظر می‌رسد کی‌روش انتخاب‌های محدودی برای این کار دارد. او احتمالا باید خیلی زود تصمیم نهایی‌اش را بگیرد و از بین سامان فلاح، میلاد محمدی و علی کریمی که در اردوی قطر به تیم ملحق می‌شوند، یک نفر را از تیم کنار بگذارد. همین حالا هم 90 درصد تیم‌های حاضر در جام جهانی و تمام تیم‌های حاضر در گروه ایران فهرست نهایی‌شان را منتشر کرده‌اند و ظاهرا کی‌روش دوست دارد یکی از آخرین مربیانی باشد که دست به این کار می‌زند.

جایگزین امید کیست؟

شانس زیادی وجود داشت که امید ابراهیمی در تیم ملی در کنار سعید عزت‌اللهی بخشی از ترکیب اصلی باشد. با این وجود حالا دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و کی‌‌روش باید جایگزین امید را در ترکیب اصلی پیدا کند. این جایگزین اما چه کسی خواهد بود؟ به نظر می‌رسد شانس اصلی برای رقم خوردن این اتفاق احمد نوراللهی باشد. بازیکنی که در دور مقدماتی نیز به صورت ثابت برای تیم ملی به میدان می‌رفت و نقش مهمی در این تیم داشت. احمد به تازگی از مصدومیت رها شده و از آمادگی لازم برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی برخوردار است. او با قرار گرفتن در کنار سعید، کمربند میانی تیم ملی را محکم خواهد کرد.