22 در 22 !

دیگر چیزی به شروع جام جهانی قطر باقی نمانده است. تورنمنتی که فردا در اوج هیجان و جذابیت شروع خواهد شد. قطر و اکوادور اولین بازی جام را برگزار خواهند کرد. این دوره از جام، جذابیت‌های خاص خودش را دارد. تورنمنتی که برای آخرین بار با حضور ۳۲ تیم برگزار خواهد شد. به همین دلیل هم هست که این یک تورنمنت بسیار خاص و متفاوت به نظر می‌رسد. رقابتی سرشار از هیجان که هواداران فوتبال را از سراسر دنیا کنار هم جمع خواهد کرد. البته نباید توقع داشت جام جهانی پاییزی، شور و حال همیشگی را داشته باشد اما به هر حال نمی‌توان از هیجان و جذابیت آن به سادگی عبور کرد.

آریا طاری

 

یک: این اولین دوره جام جهانی در خاورمیانه و اولین دوره جام جهانی در غرب آسیا به شمار می‌رود. علاوه بر این، قطر اولین کشور عرب‌زبان تاریخ نیز هست که میزبان یک دوره از جام جهانی می‌شود. قطری‌ها برای این میزبانی اولین‌های زیادی را تجربه کرده‌اند و به همین خاطر این تجربه برای آنها بسیار کلیدی خواهد بود. تجربه‌ای که آنها را وارد دوران تازه‌ای خواهد کرد.

6: حضور 6 تیم آسیایی یک رکورد مهم برای جام جهانی به شمار می‌رود. تا امروز هرگز در یک دوره از جام 6 تیم آسیایی در جام جهانی حضور نداشتند. قطر میزبان اولین کشور آسیایی بود که خودش را به جام جهانی رساند، سپس نوبت به ایران رسید که به جام صعود کند. کره جنوبی هم از همین گروه مستقیما به جام جهانی رفت. در گروه دیگر، ژاپن و عربستان به جام رسیدند و استرالیا نیز از پلی‌آف راهی جام جهانی شد. 6 تیم در این جام، آسیایی‌ترین جام جهانی تاریخ را می‌سازند.

7: از بین تیم‌های حاضر در این دوره جام جهانی، هفت تیم تا امروز موفق به بردن این جام شده‌اند. برزیل، آلمان، آرژانتین، فرانسه، اروگوئه، اسپانیا و انگلیس تیم‌هایی هستند که در این جام حضور دارند و سابقه قهرمانی جام را داشته‌اند. ایتالیا نیز تنها تیم قهرمان در تاریخ جام بوده که نتوانسته در این دوره از جام به میدان برود. ایتالیایی‌ها برای دومین بار متوالی جام جهانی را از دست داده‌اند.

11: برزیلی‌ها تنها تیم تاریخ جام جهانی هستند که تا امروز حتی یک دوره از جام را هم از دست نداده‌اند. این تیم در همه دوره‌های تاریخ این تورنمنت حضور داشته و به میدان رفته است. برزیلی‌ها یک رکورد بسیار جذاب دیگر هم دارند. این تیم در 11 دوره نیمه‌نهایی جام جهانی حاضر بوده و از این حیث صاحب یک رکورد جذاب دیگر شده است.

16: مکزیکی‌ها هم با آمار عجیبی به این جام وارد می‌شوند. مکزیک 16 بار در جام جهانی شرکت کرده اما هرگز قهرمان این تورنمنت نشده است. در واقع مکزیکی‌ها تنها کشوری هستند که با این سابقه بسیار طولانی و گسترده در جام جهانی، هرگز نتوانسته‌اند قهرمانی این رقابت‌ها را به دست بیاورند.

17: هفده بازیکن از بایرن مونیخ در جام جهانی حضور دارند. تا امروز هیچ باشگاهی این همه نماینده در یک دوره از جام جهانی نداشته‌ است. 17 ستاره بایرن ‌مونیخ در هشت تیم مختلف جام جهانی به میدان می‌روند. در حقیقت گسترده‌ترین حضور بازیکنان باشگاهی در این دوره جام جهانی مربوط به بایرن‌ مونیخ است.

22: هیچ عددی برای جام جهانی قطر مهم‌تر از این نیست. این جام در سال 2022 برگزار می‌شود و بیست و دومین دوره جام نیز به شمار می‌رود. دوره‌ای بسیار مهم که یک آزمون کلیدی برای قطری‌ها به حساب می‌آید. آنها دست به هر کاری می‌زنند تا یک میزبانی بی‌نقص را پشت سر بگذارند و به همه نشان بدهند که توانایی برگزاری این دوره از جام را دارند. اخیرا سپ بلاتر با اظهارنظر علیه برگزاری جام جهانی در قطر، خبرساز شده اما قطری‌ها اصلا نمی‌خواهند در همین راستا حرکت کنند و می‌خواهند تصویر کاملا متفاوتی از خودشان به دنیا نشان بدهند.

25: تیم ملی آمریکا با میانگین سنی 25، جوان‌ترین تیم این دوره از جام جهانی به شمار می‌رود. تیمی که با یک نسل کاملا جدید به مسابقه‌ها قدم گذاشته است. جالب اینکه پیرترین تیم مسابقه‌ها نیز در گروه آمریکا قرار دارد. ایران با میانگین سنی بیشتر از 28 سال، مسن‌ترین تیم این رقابت‌ها به حساب می‌آید. رکوردی که برای فوتبال ایران چندان جالب نخواهد بود.

26: فهرست‌های این دوره از جام جهانی برای اولین بار 26 نفره شده است. اتفاقی که موجب شده مربیان بتوانند با خیال راحت‌تر و شرایط مطلوب‌تر تیم ‌نهایی‌شان را برای جام جهانی انتخاب کنند. اضافه شدن سه بازیکن به فهرست نهایی جام جهانی، موجب شد جنجال‌ها و حواشی در مورد این فهرست‌ها به حداقل برسد.

این اولین دوره جام جهانی در خاورمیانه و اولین دوره جام جهانی در غرب آسیا به شمار می‌رود. علاوه بر این، قطر اولین کشور عرب‌زبان تاریخ نیز هست که میزبان یک دوره از جام جهانی می‌شود

80: این دوره فقط یک تیم جدید در تورنمنت حاضر است و همه 32 تیم قبلی پیش از این در جام شرکت کرده‌اند. قطر در این دوره تبدیل به هشتادمین تیمی می‌شود که تا امروز در رقابت‌های جام جهانی به میدان رفته است. این یک تجربه جذاب برای تیم ملی قطر خواهد بود.

220: قطر برای این دوره از جام جهانی 220 میلیارد دلار هزینه کرده است. این در حالی است که در دوره قبلی این رقابت‌ها تنها 16 میلیارد دلار هزینه شده بود. در واقع هزینه برگزاری این جام نسبت به دوره گذشته به مراتب بیشتر از 10 برابر شده است. حتی 6 دوره قبلی جام روی هم بیشتر از 60 میلیارد دلار هزینه نداشته‌اند. کاری که قطری‌ها برای این جام کرده‌اند، حیرت‌آور به نظر می‌رسد. در حقیقت آنها قصد داشتند همه چیز را برای این جام از نو بسازند.

4468: این وسعت کشور قطر به متر مربع است. با این وسعت، قطر به کوچک‌ترین کشوری تبدیل می‌شود که میزبان یک دوره از جام جهانی بوده است. وسعت قطر آنقدر کم است که تیم‌ها برای اولین بار در جام جهانی حتی ناچار به انجام یک پرواز کوتاه هم نیستند و دائما با اتوبوس جا به جا می‌شوند. در حقیقت انگار جام جهانی به یک دهکده کوچک آمده و تیم‌ها نیز در کنار هم برای حضور در این دهکده کمپ زده‌اند. یک دورهمی که بزرگ‌ترین تورنمنت ملی دنیای فوتبال را می‌سازد.

قطر برای این دوره از جام جهانی 220 میلیارد دلار هزینه کرده است. این در حالی است که در دوره قبلی این رقابت‌ها تنها 16 میلیارد دلار هزینه شده بود. در واقع هزینه برگزاری این جام نسبت به دوره گذشته به مراتب بیشتر از 10 برابر شده است

80 هزار: این ظرفیت بزرگ‌ترین استادیوم این دوره جام جهانی است. فینال جام جهانی در استادیوم لوصیل با ظرفیت 80 هزار نفر برگزار خواهد شد. این استادیوم البته بعد از پایان جام تغییر ظرفیت می‌دهد و ظرفیت آن نصف خواهد شد. با این وجود حضور 80 هزار تماشاگر روی سکوهای یک استادیوم در قطر، رکوردی تاریخی و باورنکردنی برای فوتبال این کشور به حساب می‌آید. رکوردی که شاید دیگر هیچ‌وقت در قطر تکرار نشود.

1.5 میلیون: پیش‌بینی می‌شود که در طول برگزاری جام جهانی یک و نیم میلیون نفر از قطر بازدید کنند. این آمار البته نسبت به دوره قبلی رقابت‌ها و روسیه کم‌تر است. در روسیه سه میلیون نفر به این کشور سفر کردند تا جام جهانی را از نزدیک ببینند. با این حال برای کشوری مثل قطر که فقط 3 میلیون جمعیت دارد، یک و نیم میلیون بازدیدکننده عدد بسیار زیادی به نظر می‌رسد. مثلا تصور کنید که برای برگزاری یک جام در ایران، 40 میلیون نفر به کشورمان سفر کنند! جمعیت قطر در دوران برگزاری جام جهانی 50 درصد بیشتر خواهد شد!

3.2 میلیون: حدود سه و دو دهم میلیون بلیت برای رقابت‌های جام جهانی قطر برای فروش در دسترس مردم قرار گرفته است. بخشی از این بلیت‌ها البته به اسپانسرها و فدراسیون‌ها اهدا شده است. بر اساس اعلام فیفا تا اواخر ماه اکتبر حدود 2.8 میلیون بلیت به فروش رسیده بود.

5 میلیارد: بر اساس پیش‌بینی فیفا پنج میلیارد نفر رقابت‌های این دوره جام جهانی را تماشا خواهند کرد. این بار برای پخش تلویزیونی برنامه‌ها، تدابیر زیادی اندیشیده شده است. گفته می‌شود که فیفا قصد دارد بیشترین میزان تماشای مسابقه‌های جام جهانی را رقم بزند. اتفاقی که برای قطری‌ها نیز بسیار مهم و کلیدی خواهد بود. آنها می‌خواهند جام جهانی 2022 را به یکی از جهانی‌ترین دوره‌های جام تبدیل کنند.