آریا رهنورد

با نزدیک شدن اردوی ارزیابی فنی تیم ملی به روزهای پایانی، تقریبا مشخص شده که هیچ مهاجمی از لیگ برتر ایران در جام جهانی حضور نخواهد داشت. کارلوس کی‌روش تصمیم نهایی‌اش را گرفته و سردار آزمون، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد را به عنوان مهاجم با خودش به قطر خواهد برد. با توجه به بازی کردن مهدی در کناره‌ها در تیم کی‌روش، به نظر می‌رسد ایران عملا دو مهاجم مرکزی در قطر خواهد داشت. نبود نماینده‌ای از مهاجمان لیگ برتر در این لیست و همچنین غیبت بازیکنان جوان و آینده‌دار در این پست، نشانه‌هایی هستند که باید جدی گرفته شوند. موضوعی که نشان می‌دهد فوتبال ایران به خصوص در سطح لیگ برتر، در ساختن مهاجم مشکلاتی جدی دارد.

 محمد محبی

در بین بازیکنان خط خورده از تیم ملی در خط حمله، او نزدیک‌ترین بازیکن به جام جهانی بود. محبی این تابستان به استقلال برگشت و خیلی زود درخشش در این تیم را شروع کرد. با این حال او در اردوی اتریش غایب بود و پس از آن با تداوم نمایش‌های خوب در استقلال، مورد توجه کی‌روش قرار گرفت. این ستاره تا مسابقه سوپرجام در فهرست تیم ملی قرار داشت اما پس از آن دیگر به این اردو دعوت نشد تا آخرین شانس برای رفتن به قطر را از دست بدهد. به نظر می‌رسد نیمکت‌نشینی در فوتبال پرتغال لطمه بزرگی به محمد زده است. شاید اگر او فصل گذشته به استقلال ملحق می‌شد و این سطح از آمادگی را از خودش نشان می‌داد، زودتر به تیم ملی می‌رسید و حالا در آستانه جام جهانی هنوز بخشی از این تیم بود. محبی البته نباید امیدش را از دست بدهد. چراکه با خداحافظی احتمالی کریم انصاری‌فرد، احتمالا خیلی زود جایی در تیم ملی برای او باز خواهد شد.

مهدی قایدی

اگر رفتن به پرتغال و نیمکت‌نشینی در این کشور محبی را از تیم ملی دور کرد، رفتن به الاهلی برای یک فصل همه چیز را از قایدی گرفت. او در بهترین فرم ممکن راهی لیگ امارات شد و در بازگشت به فوتبال ایران، هنوز نتوانسته خودش را پیدا کند. مهدی در دور انتخابی تقریبا همیشه به تیم ملی دعوت می‌شد اما بعد از دوخته شدن به نیمکت الاهلی، در فهرست‌های اسکوچیچ نیز قرار نگرفت. کارلوس کی‌روش نیز از همان روز اول این بازیکن را به اردو دعوت نکرد. کی‌روش اساسا به بازیکنان ریزنقش و فانتزی علاقه زیادی ندارد. به طور کلی تا زمانی که کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران باشد، کار قایدی برای رسیدن به اردو دشوار خواهد بود. مگر آن‌که او در تیم باشگاهی‌اش آنقدر بدرخشد که هیچ‌کس نتواند این ستاره مستعد را از تیم ملی کنار بگذارد. قایدی باید هرچه زودتر همه تمرکزش را روی فوتبال قرار بدهد و دوباره همان بازیکنی شود که استقلالی‌ها می‌شناختند.

 نبود نماینده‌ای از مهاجمان لیگ برتر در لیست جام‌جهانی  و همچنین غیبت بازیکنان جوان و آینده‌دار در این پست، نشانه‌هایی هستند که باید جدی گرفته شوند. زیرا   نشان می‌دهند فوتبال ایران به خصوص در سطح لیگ برتر، در ساختن مهاجم مشکلاتی جدی دارد

اللهیار صیادمنش

همه چیز آماده بود تا صیادمنش بخشی از رقابت‌های جام جهانی 2022 باشد. مصدومیت بدموقع در هال‌سیتی اما این فرصت بزرگ را از او گرفت. اللهیار می‌توانست در اوج جوانی به تیم ملی ملحق شود و تجربه اولین جام جهانی را به دست بیاورد. شرایط در انگلیس اما برای این بازیکن بااستعداد خوب پیش نرفت. صیادمنش که این اواخر انتخاب‌های خوبی داشته، به صورت قرضی به هال سیتی رفت و با درخشش در این تیم، کاری کرد که باشگاه قراردادش را به سرعت دائمی کند. او تنها چند هفته بعد از شروع این فصل اما دچار آسیب‌دیدگی شد و در نهایت برای مدت زیادی از فوتبال فاصله گرفت. صیادمنش بعد از جام جهانی دوباره به زمین فوتبال برمی‌گردد. او باید روحیه‌اش را به بهترین شکل حفظ کند. چراکه هنوز تجربه‌های جذاب‌تر و جام‌های جهانی دیگری در انتظار این بازیکن خواهند بود.

کاوه رضایی

در پنجره نقل و انتقالات، کاوه رضایی یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌های ممکن را تجربه کرد. بازیکنی که با استقلال به توافق رسید اما در نهایت به دلیل پر شدن این فهرست، ناچار شد به باشگاه دیگری برود. کاوه هنوز در تراکتور جا نیفتاده و فقط یک گل برای این تیم به ثمر رسانده است. ماجرای جابه‌جایی از بلژیک به ایران، بخش مهمی از تمرکز رضایی را از بین برد و باعث شد این بازیکن نتواند خودش را به جام جهانی برساند. در این حالی بود که بازگشت به ایران و توافق با استقلال، با انگیزه حضور در جام جهانی برای او اتفاق افتاده بود.

علی علیپور

علی علیپور همه راه‌های ممکن را برای رسیدن به تیم ملی امتحان کرد اما نتوانست به این رویای قدیمی برسد. آقای گلی با پرسپولیس در لیگ برتر برای ملی‌پوش شدن او کافی نبود و حتی رفتن به پرتغال هم نتوانست این بازیکن را عضو ثابت اردوهای تیم ملی کند. علی این اواخر از سوی اسکوچیچ به تیم ملی دعوت می‌شد اما بعد از ورود کی‌روش، دیگر شانسی برای همراهی ایران نداشت. او مثل تورنمنت‌های دیگر، در جام جهانی 2022 قطر نیز غایب خواهد بود.