بازی آخر، جام اول

قرار گرفتن در مسابقه سوپرجام فوتبال ایران، موقعیت تازه‌ای برای استقلال و نساجی است. آبی‌ها با وجود چند قهرمانی در لیگ و جام حذفی، تا امروز هیچ‌وقت در این بازی حاضر نشده‌اند و تنها یک بار در آستانه برگزاری این بازی، قید شرکت در آن را زده‌اند. نساجی نیز تازه اولین جام تاریخش را به دست آورده است. مسابقه امروز می‌تواند اولین قهرمانی استقلال یا نساجی در این جام را رقم بزند. این همچنین می‌تواند اولین جام برای مربیان تازه‌وارد دو باشگاه نیز باشد.

آریا طاری

 

    

رسیدن استقلال و نساجی به بازی سوپرجام، توسط مربیان دیگری اتفاق افتاد. استقلال با فرهاد مجیدی بدون حتی یک شکست، قهرمان لیگ برتر شد تا به صورت اتوماتیک در سوپرجام فوتبال ایران شرکت کند. نساجی نیز بعد از 6 دهه، اولین جامش را در فوتبال ایران با قهرمانی فصل گذشته جام حذفی به دست آورد. ساکت الهامی و تیمش در مسیر این قهرمانی، استقلال را هم شکست دادند. حالا اما فرهاد به امارات رفته و ساکت در باشگاه هوادار حضور دارد. سوپرجام استقلال و نساجی نیز با حضور دو مربی دیگر برگزار می‌شود. دو مربی که قصد دارند امروز برای بردن اولین جام در باشگاه مبارزه کنند. ریکاردو ساپینتو به خوبی می‌داند که بردن این جام درست قبل از شروع تعطیلات، چقدر برای او و تیمش روحیه‌بخش خواهد بود. آنها در لیگ هم خوب نتیجه گرفته‌اند اما بردن یک جام، اتفاق بزرگ‌تر و جذاب‌تری برای این تیم خواهد بود. از آخرین جام دوران مربیگری ساپینتو زمان نسبتا زیادی گذشته و حالا او می‌تواند برای اولین بار در فوتبال ایران صاحب یک عنوان قهرمانی شود. این تجربه برای حمید مطهری حتی مهم‌تر نیز هست. چراکه او در اولین تجربه سرمربیگری به سر می‌برد و این می‌تواند به اولین جام رسمی در دوران مربیگری او بدل شود. جنگ این دو مربی در کرمان، جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. دو مربی که طرفدار فلسفه فوتبال مالکانه هستند و به هیچ وجه به سراغ دفاع نمی‌روند. دو مربی که برای برد به زمین می‌آیند و نقشه‌های بزرگی برای این نبرد در سر دارند.

سوپرجام استقلال و نساجی نیز با حضور دو مربی دیگر برگزار می‌شود. دو مربی که قصد دارند امروز برای بردن اولین جام در باشگاه مبارزه کنند

استقلال و نساجی این فصل در لیگ برتر با هم روبه‌رو شده‌اند. مسابقه‌ای که یک برد ساده و نسبتا کم‌دردسر را برای استقلال رقم زد. آبی‌ها در آن جدال کاملا برتر از حریف بودند اما درست بعد از آن مسابقه، شرایط تیم مطهری در لیگ برتر عوض شد. نساجی بعد از باختن به استقلال، گل گهر و فولاد خوزستان را شکست داد تا نتایجی درخشان و غافلگیرکننده به دست بیاورد. شکست سنگین این هفته در اراک اما درست قبل از بازی سوپرجام، هواداران این باشگاه را نگران کرده است. به نظر می‌رسد بخشی از تمرکز بازیکنان این تیم در آن مسابقه، معطوف به نبرد حساس با استقلال بود. مطهری برای این بازی، یکی از بازیکنان ثابت این فصل تیمش یعنی زامهران را در اختیار ندارد اما همه نفرات دیگر تیم او در دسترس هستند. استقلال در این فصل بعد از بردن نساجی، چند نتیجه خوب دیگر داشته اما هیچ‌وقت چندان جذاب بازی نکرده است. آنها بعد از بردن نساجی با سه گل، فقط در یک بازی توانسته‌اند بیشتر از یک گل بزنند. همه این نشانه‌ها ثابت می‌کنند که برخورد دو تیم در لیگ برتر، نباید معیاری برای قضاوت در این نبرد حساس تلقی شود. بزرگ‌ترین نگرانی ساپینتو برای این بازی، شرایط مهره‌های ملی‌پوش استقلال است. بازیکنانی که این اواخر بیشتر در اختیار تیم ملی بوده‌اند و جام‌ جهانی به اولویت کلیدی‌شان تبدیل شده است. به احتمال زیاد این مربی در این مسابقه نیز یامگا را در پست دفاع راست و سلمانی را در دفاع چپ قرار می‌دهد. او در خط حمله همچنان حساب ویژه‌ای روی محمد محبی باز می‌کند و بعید نیست که مهدی قایدی بعد از چند نمایش ضعیف، این بار مسابقه را از روی نیمکت شروع کند. این برای دومین بار است که بازی سوپرجام در یک شهر بی‌طرف برگزار می‌شود. انتخاب کرمان برای میزبانی این بازی اما مدیران هر دو باشگاه را کاملا ناراضی کرده است. جالب اینکه هر دو تیم مخالف انتخاب این شهر به عنوان میزبان بودند اما سازمان لیگ هیچ تغییری در برنامه بازی به وجود نیاورد. نکته تلخ دیگر در مورد این مسابقه، غیبت تماشاگران دو تیم است. بدون شک طرفداران نساجی و استقلال با حضورشان، جذابیت بیشتری به این بازی می‌بخشیدند. با این حال شکی وجود ندارد که چشم هواداران هر دو باشگاه به این نبرد دوخته شده است.

استقلال یا نساجی؟ مطهری یا ساپینتو؟ همه چیز در زمین مسابقه مشخص خواهد شد. این یک رقابت تماشایی خواهد بود. مسابقه دو تیم که تاکتیکی بازی کردن، یکی از اولویت‌های این فصل‌شان بوده‌ است. ساپینتو برای بردن این بازی، باید آرامش بیشتری روی نیمکت از خودش نشان بدهد. مطهری نیز باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند تا نشان بدهد که رویاهای بزرگی در قامت یک سرمربی خواهد داشت. اشتیاق و شور ساپینتو روبه‌روی جملات قصار مطهری، این آخرین بازی فوتبال ایران قبل از جام جهانی است.