در فاصله چند روز به برگزاری سوپرجام این فصل فوتبال ایران، ورزشگاه میزبان این بازی چند بار تغییر کرده و به نظر می‌رسد هر دو تیم نیز از شرایط برگزاری بازی ناراضی هستند. این اصلا تجربه عجیبی نیست. چراکه بازی سوپرجام در فوتبال ایران همیشه حاشیه‌های خاص خودش را داشته و این هیچ‌وقت یک مسابقه شیک، منظم و معمولی برای فوتبال ایران نبوده است. این بازی همیشه پتانسیل عجیبی برای لغو شدن و یا به حاشیه کشیده شدن داشته و بعید نیست که دیدار بین استقلال و نساجی نیز به ماجراهای عجیب زیادی گره بخورد.

آریا   رهنورد

 

تکل مخوف!

سوپرجام در فوتبال ایران دقیقا همزمان با لیگ برتر شروع نشد. چند سال از آغاز لیگ حرفه‌ای می‌گذشت که سازمان لیگ تصمیم به برگزاری سوپرجام گرفت. نبردی بین فولاد که اولین قهرمانی‌اش در لیگ را به دست آورده بود با صباباتری که به تازگی قهرمان جام حذفی شده بود. بازی در استادیوم دستگردی برگزار شد و صبا در یک نمایش طولانی، فولاد افت کرده را با چهار گل شکست داد. بیشتر از هر صحنه دیگری از این بازی، تکل ایمان مبعلی روی علی دایی خبرساز شد. تکلی که شهریار را به شدت عصبانی کرد و موجب درگیری این دو بازیکن شد. رابطه این دو نفر هم برای همیشه دستخوش تغییر شد. چند سال بعد که علی دایی سرمربی تیم ملی شد، مبعلی در نفت تهران می‌درخشید. با این حال شهریار او را به تیم ملی دعوت نمی‌کرد. خیلی‌ها باور داشتند که همان تکل معروف، دلیل این تصمیم بوده است.

خاموشی مطلق

بعد از قهرمانی جنجالی صبا در اولین دوره، چیزی به برگزاری دومین دوره سوپرجام نمانده بود که ورزشگاه درخشان رباط کریم به عنوان میزبان این بازی انتخاب شد. همین مساله موجب اعتراض هر دو باشگاه شد. مدیرعامل وقت سپاهان حتی ادعا کرد که این تصمیم، توهینی به باشگاه او بوده است. قهرمان لیگ و جام حذفی در آن فصل از سوپرجام کنار کشیدند و این بازی نیز برگزار نشد. این شروعی برای از دست رفتن اهمیت سوپرجام در فوتبال ایران بود. این مسابقه برای 11 سال به تعطیلی کشیده شد و فدراسیون به همین سادگی از یک جام مهم در فوتبال ایران چشم پوشید. در بسیاری از موارد خود باشگاه‌ها نیز تمایلی به حضور در این مسابقه نداشتند و نمی‌خواستند در شروع فصل و قبل از رسیدن به آمادگی کامل، روبه‌روی تیم‌های رقیب قرار بگیرند.

بازگشت به زندگی

اولین دوره سوپرجام در سال 84 برگزار شده بود و دوره دوم به سال 95 موکول شد. این بار استقلال خوزستان که قهرمان شگفتی‌ساز لیگ برتر بود، روبه‌روی ذوب آهن قهرمان حذفی رفت. پرگل‌ترین بازی تاریخ سوپرجام در وقت‌های اضافه با برتری چهار-دو ذوب همراه شد تا این تیم برای اولین بار روی سکوی اول این جام برود. جالب اینکه برای دومین بار متوالی، این قهرمان‌های جام حذفی بودند که فاتح سوپرجام می‌شدند.

به سوی ترکیه

پرسپولیس برانکو در اولین حضور در سوپرجام، نفت تهران را شکست داد و این عنوان را تصاحب کرد. آنها باید مسابقه بعدی را روبه‌روی استقلال برگزار می‌کردند اما در این دوره، آبی‎ها با زمان برگزاری جام موافق نبودند و در همان مقطع به اردوی ترکیه رفتند. سازمان لیگ هم تصمیم گرفت زمان را تغییر ندهد و در نهایت کمیته انضباطی، پرسپولیس را قهرمان جام دانست. علی خطیر که آن روزها در تیم مدیریتی استقلال بود، از رقیب سنتی شکایت کرد و باور داشت که برنده این پرونده می‌شود. او اما در این ماجرا شکست خورد و در مجموع ضرر بزرگی را به استقلال تحمیل کرد.

هدیه سازمان لیگ

پرسپولیس برای دومین بار متوالی، بدون انجام بازی قهرمان سوپرجام شد. تجربه‌ای که خیلی از هواداران رقیب آن را به «جام اسنپی» تعبیر کردند. ماجرا از این قرار بود که سازمان لیگ با یک تصمیم عجیب و یک تفسیر خاص، مدعی شد که اگر تیمی همزمان لیگ و جام حذفی را ببرد به صورت اتوماتیک قهرمان سوپرجام خواهد شد. این در حالی است که در بسیاری از نقاط دنیا حتی برای دبل‌کنندگان بازی سوپرجام برگزار می‌شود و معمولا نایب قهرمان لیگ یا حذفی روبه‌روی آنها قرار می‌گیرد. فدراسیون ایران اما ساده‌ترین کار ممکن را انجام داد و تصمیم به لغو بازی و انتخاب تیم برنده گرفت!

سوپرجام انتهای فصل

زمان برگزاری سوپرجام در فوتبال ایران هم در نوع خودش عجیب است. دو سال قبل، قرار بود پرسپولیس و تراکتور در شروع فصل با هم بازی کنند که بازی به نیم‌فصل کشیده شد. در نهایت بازی حتی در نیم‌فصل نیز برگزار نشد و دو تیم در هفته بیست و چهارم لیگ و در حالی که عملا فصل رو به پایان بود، با هم روبه‌رو شدند. تنها گل این بازی را عیسی آل‌کثیر به ثمر رساند!

زمانی برای انتقال

آخرین دوره سوپرجام تا امروز، بین پرسپولیس و فولاد برگزار شده است. در این بازی که اولین دوره سوپرجام درشهر بی‌طرف بود، تیم نکو قهرمانی را به دست آورد. اخراج مهدی شیری در آن نبرد، عملا به دوران حضور او در پرسپولیس پایان داد. بازیکنی که مدتی بعد به تیم قهرمان سوپرجام ملحق شد.