نقـطـه یـامگـا!

نبرد استقلال و گل گهر با همه ماجراها و پیش‌زمینه‌های جنجالی‌اش، سرانجام برگزار شد و البته درگیری‌ها و حواشی زیادی هم داشت. یک بار در نیمه اول بازیکنان دو تیم با هم درگیر شدند و درگیری بزرگ‌تر اواخر مسابقه اتفاق افتاد. در این بازی که نسبتا پایاپای به نظر می‌رسید، استقلالی‌ها به کمک یک ضربه پنالتی لحظه آخری برنده شدند. کوین یامگا باز هم پشت پنالتی‌ها مطمئن نشان داد و یک ضربه مهارنشدنی به توپ زد. او روی پنالتی‌ها آنقدر مسلط نشان می‌دهد که می‌توان نام نقطه پنالتی را نقطه یامگا گذاشت!

آریا طاری

 

سناریویی که تکرار شد

آن‌چه در این مسابقه بین گل گهر و استقلال اتفاق افتاد، درست شبیه همان ماجرای دیدار برگشت دو تیم در فصل گذشته بود. در این مسابقه هم استقلال به گل اول رسید، گل گهر فشار آورد و بازی را مساوی کرد و درست در لحظاتی که همه تصور می‌کردند بازی با تساوی تمام می‌شود، یک پنالتی لحظه آخری اتفاق افتاد و جنجال بزرگی در بازی به وجود آورد. امیر قلعه‌نویی باز هم با یک پنالتی مغلوب آبی‌ها شد. این کابوس ظاهرا قرار نیست دست از سر این مربی بردارد. او از چند فصل قبل و حضور در سپاهان، همواره با پنالتی روبه‌روی استقلال بازنده شده و این اتفاق حالا از فصل گذشته به این فصل هم سرایت کرده است. شکست خوردن در این مسابقه، برای قلعه‌نویی و تیمش ناامیدکننده بود. آنها یکی از تیم‌های بی‌شکست این فصل لیگ برتر به شمار می‌رفتند و در 15 مسابقه گذشته در لیگ نیز هیچ شکستی را در کارنامه نداشتند. رکورد خوب امیر و شاگردها اما با این پنالتی خراب شد. مقصر اصلی این ماجرا نیز امین قاسمی‌نژاد بود که بدترین روش ممکن را برای دفع کردن توپ درون محوطه جریمه انتخاب کرد.

اریک باز هم نشان داد که مطمئن‌ترین پنالتی‌زن این سال‌های استقلال است. او به کمک همین پنالتی‌ها توانسته تعداد گل‌هایش در استقلال را افزایش بدهد

مربی محبوب فوتبال ایران!

مهم نیست نتیجه مسابقه چه باشد، ساپینتو اساسا همیشه آماده است تا در کنار زمین توجه دوربین‌ها را به خودش جلب کند. بزرگ‌ترین جنجال‌های این فصل او نیز در جریان دو برد استقلال روبه‌روی ملوان و حالا گل گهر اتفاق افتاده‌اند. او در لحظات پایانی مسابقه به تصمیم داور معترض بود و به خاطر این اعتراض با کارت قرمز روبه‌رو شد. ساپینتو در این لحظات به نقطه انفجار رسید و تا یک قدمی کتک زدن داور هم پیش رفت. عصبانیت وحشتناک این مربی در کنار زمین، محرومیت تعلیقی او را نیز فعال کرد تا او حداقل دو جلسه از همراهی تیمش محروم شود. این در حالی است که احتمال دارد کمیته انضباطی به پرونده این مسابقه ورود کند و محرومیت سنگین‌تری برای این مربی در نظر بگیرد. ساپینتو شاید مربی محبوب کمیته انضباطی نباشد اما تجربه اسکوچیچ نشان می‌دهد که مربیانی مثل او در فوتبال ایران به مرور زمان محبوب می‌شوند. اینجا هیچ‌کس به مربیان بی‌سروصدا علاقه‌ای ندارد و شاید به همین خاطر است که میزان استفاده از مربیان پرتغالی تا این اندازه در فوتبال ایران بالا رفته است. مربیانی که همواره پتانسیل عجیبی برای عصبانی شدن و درگیر شدن دارند. مربیانی که همیشه کنار زمین آماده برخورد با داورها و حتی نیمکت حریف هستند.

اریک و انتقام ناتمام

اریک بایناما که فصل گذشته تیمش را عملا روبه‌روی استقلال سه بر صفر بازنده کرده بود، این بار مقابل آبی‌ها به میدان رفت و چیز خاصی نشان نداد. خیلی‌ها در انتظار انتقام اریک بودند اما او در این مسابقه عملکرد چندان خوبی نداشت. بایناما شاید بازیکن بدی نباشد اما معلوم نیست چرا گل گهری‌ها تا این حد اصرار به استفاده از این بازیکن دارند. این اصرار در فصل گذشته برای آنها به شدت گران تمام شد و شرایطی را فراهم کرد که عملا سرنوشت فصل برای گل گهر تغییر کند. آنها ناگهان هفت امتیاز از دست دادند و در جدول دچار یک سقوط تلخ و عجیب شدند. این بازیکن برای مدتی به تاجیکستان رفت و این بار در قامت یک بازیکن مجاز به فوتبال ایران برگشت. با این وجود تجربه حضور او در گل گهر تا امروز چندان موفق نبوده است. او تا این هفته از فصل حتی موفق به زدن یک گل برای تیمش نیز نشده است.

کوین؛ او پنالتی خراب نمی‌کند

در هر دقیقه‌ای از هر مسابقه‌، کوین یامگا این آمادگی را دارد که با یک پنالتی عالی ورق بازی را به سود استقلال برگرداند. او این بار هم در دقیقه 98 نبرد با گل گهر روبه‌روی گلر پنالتی‌گیری مثل محسن فروزان عالی عمل کرد و توپ را به جایی فرستاد که مهارش برای این سنگربان ممکن نبود. اریک باز هم نشان داد که مطمئن‌ترین پنالتی‌زن این سال‌های استقلال است. او به کمک همین پنالتی‌ها توانسته تعداد گل‌هایش در استقلال را افزایش بدهد. شاید به همین خاطر باشد که ساپینتو او را تعویض نمی‌کند. این مربی به خوبی می‌داند که هیچ بازیکنی در تیمش به خوبی یامگا پنالتی نمی‌زند و مثل او شرایط را به سود آبی‌ها تغییر نمی‌دهد. این بازیکن یک بار دیگر در نقش ناجی برای آبی‌ها قرار گرفت.