با ورود لوکادیا و مانوئل فرناندز در این فصل، فوتبال ایران صاحب دو ستاره با رزومه‌ای بین‌المللی شده است. دو ستاره که سابقه بازی در لیگ انگلیس را به عنوان یکی از بهترین لیگ‌های دنیا دارند و حالا به دنبال درخشش در فوتبال ایران هستند. تجربه اما نشان می‌دهد که اساسا چنین بازیکن‌هایی در فوتبال ایران اصلا موفق نبودند. نفراتی که با اسم‌های بزرگ راهی فوتبال ایران شدند اما عملکرد خوبی در فوتبال ایران نداشتند و بعضی از آنها حتی بدون انجام یک بازی یا زدن یک گل، از فوتبال ایران خارج شدند.

آریا   رهنورد

 

رودی ژستد

آبی‌ها با امیدواری بسیار زیادی رودی ژستد را به خدمت گرفتند و فرهاد مجیدی امیدوار بود او به یک ستاره تمام‌عیار در این باشگاه تبدیل شود. او در تیم‌هایی مثل کاردیف و بلک‌برن به میدان رفته بود و حتی سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس با استون ویلا را داشت. ژستد روی کاغذ بازیکن فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رفت اما در زمین، عملکرد درخشانی برای استقلال نداشت. فرهاد البته تا آخرین روزها دست از حمایت از این بازیکن برنداشت. ژستد با وجود فصل نه‌چندان خوبش در استقلال، یک گل بسیار مهم برای این تیم زد. گل دیدنی او در دربی برگشت با پرسپولیس، نقش مهمی در حفظ صدرنشینی و نهایتا قهرمانی باشگاه داشت تا ژستد به عنوان یک ناکام مطلق از جمع آبی‌ها جدا نشود. او بعد از ترک استقلال هنوز مقصد دیگری را برای خودش در نظر نگرفته است.

آنتونی استوکس

بدون شک استوکس یکی از عجیب‌ترین بازیکنانی است که وارد فوتبال ایران شده‌اند. فوتبالیستی که اصلا هدفی به اسم فوتبال بازی کردن در ایران نداشت و برای پول درآوردن به این کشور آمده بود. استوکس ابتدا توسط تراکتورسازی جذب شد. هواداران باشگاه نیز از جذب او هیجان‌زده به نظر می‌رسیدند. چراکه این بازیکن در آکادمی آرسنال رشد کرده بود و سابقه درخشش زیادی در باشگاهی مثل سلتیک داشت. استوکس در اولین مقطع بعد از چند بازی ناگهان غیب شد و دیگر به تراکتور برنگشت. جالب اینکه او نه‌تنها محروم نشد، بلکه حتی توانست باشگاه تراکتور را نیز در پرونده شکایت در فیفا شکست بدهد. عجیب‌تر اینکه فوتبال ایران از این اتفاق درس نگرفت و بار دیگر به سراغ استوکس رفت. این بار باشگاه پرسپولیس با سروصدای زیادی این بازیکن را جذب کرد و باز همان اتفاق قبلی رخ داد. استوکس بعد از مدتی غیب شد و نه‌تنها با جریمه‌ای روبه‌رو نشد، بلکه حتی یک رقم قابل توجه در دادگاه از پرسپولیس دریافت کرد. او هنوز هم مشغول خوشگذرانی با پول‌هایی است که بدون انجام بازی از فوتبال ایران به دست آورده است.

لی هری اروین

او هم همزمان با استوکس راهی تراکتور شد و این اتفاق در حالی رخ داد که هنوز 24 ساله بود. لی اروین که یکی از سریع‌ترین هت‌تریک‌های فوتبال ایران را رقم زده، قبل از تراکتور در تیم‌هایی مثل لیدز و کیلمارناک به زمین رفته بود. او در لیگ برتر فقط 6 بازی برای تراکتور انجام داد و تصمیم به ترک فوتبال ایران گرفت. تصمیمی که باشگاه هیچوقت توضیح شفافی در مورد آن نداد. او بعد از جدا شدن از تراکتورسازی تبریز، به کشورش برگشت و برای تیم‌های راس کانتی و سن میرن بازی کرد. لی اروین حالا بازیکن تیم هاکا در لیگ فوتبال فنلاند است.

ایبای گومز

کم‌تر بازیکنی با استانداردهایی شبیه به او، وارد فوتبال ایران شده است. با این حال ایبای وقتی راهی فولاد خوزستان شد که دیگر رمقی در ساق‌هایش نماینده بود. ایبای ستاره سال‌های متمادی اتلتیک بیلبائو بود و حتی موفق شده بود با این تیم به فینال لیگ اروپا برسد. در مسیر رسیدن بیلبائو به آن فینال تاریخی، ایبای یکی از بهترین بازیکنان این تیم به شمار می‌رفت. با این حال خرید او برای فولاد فقط در ظاهر هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید. گومز تنها در چهار مسابقه لیگ قهرمانان برای فولاد بازی کرد و مجموع دقایق بازی‌اش برای این تیم به 90 دقیقه هم نرسید. او حتی قبل از اولین بازی‌اش در لیگ برتر ایران، فولاد را ترک کرد و به دیپورتیوولاکرونیا در سطوح پایین‌تر فوتبال اسپانیا رفت.

کوین کنستانت

خرید او برای فوتبال ایران، یک باتلاق واقعی بود. یک اتفاق تلخ که نشان از حرفه‌ای نبودن همه ارکان باشگاه تراکتور داشت. کنستانت که زمانی در سن سیرو به میدان می‌رفت و سابقه حضور ثابت در ترکیب میلان را داشت، حتی یک جلسه تمرین در تراکتور انجام نداد. باشگاه بعد از توافق با کنستانت متوجه مشکل قلبی او شد اما نتوانست قراردادش را به شکل قانونی فسخ کند. نتیجه امضای قرارداد قبل از تست پزشکی، ضرر یک میلیون یورویی باشگاه تراکتور از این انتقال بود. انتقالی که به شکل وحشتناکی به ضرر باشگاه تمام شد.

پائولو آلمیدا

اینکه بازیکنی با سابقه بازی در تیم ملی برزیل راهی ایران شود، تجربه نادری به نظر می‌رسید. پائولو آلمیدا در چنین شرایطی به صبای قم پیوست. همه انتظار داشتند بازیکن سابق سانتوس در این تیم غوغا کند و رقبا را به وحشت بیندازد اما در صبا هرگز از یک بازیکن معمولی فراتر نرفت و بعد از تنها یک فصل از این تیم جدا شد. او در سال‌های جوانی پنج بار برای تیم ملی برزیل به زمین رفته بود.

جی لوید ساموئل

ساموئل یکی از معدود بازیکنان رزومه‌داری بود که در فوتبال ایران نیز موفق شد. او که قبل از پیوستن به لیگ برتر در استون ویلا و بولتون به میدان رفته بود، در استقلال به عنوان الگوی نظم و حرفه‌ای‌گری شناخته می‌شد. بازیکنی که به سرعت هم مورد اعتماد هوادارها و هم‌تیمی‌ها قرار گرفت. ساموئل دوران خوبی در استقلال داشت و در دو پست مدافع چپ و هافبک میانی برای این تیم به زمین می‌رفت. ساموئل بعد از ترک استقلال مدتی هم برای پیکان به میدان رفت. او البته با یک داستان بسیار تلخ روبه‌رو شد و یک تصادف دردناک، به زندگی کوتاهش پایان داد.

نیلسون کوریا جونیور

قبل از پیوستن به پرسپولیس، گلر ثابت ویتوریاگیمارش بود و نزدیک به 200 بازی با لباس این تیم در کارنامه داشت. نیلسون به سرعت در پرسپولیس محبوب شد و سکوهای سرخ آنقدر دوستش داشتند که حتی به بازیکنان توصیه می‌کردند که پنالتی‌ها را نیز به او واگذار کنند! نیلسون روزهای خوبی را در پرسپولیس پشت سر گذاشت و حتی رکورد کلین‌شیت‌های پیاپی در دربی را جابه‌جا کرد اما چند اشتباه از او در بازی‌های بزرگ و به خصوص در دیدار فینال حذفی با سپاهان، ادامه حضورش در باشگاه را با مشکل مواجه کرد. نیلسون پایان خوبی در جمع قرمزها نداشت.

تاریبو وست

شاید عجیب‌ترین بازیکن خارجی که پیراهن یک باشگاه ایرانی را به تن کرده، تاریبو وست باشد. بازیکنی که البته در زمان ورود به ایران دیگر آن موهای عجیب سبزرنگ را نداشت اما سابقه بازی در اینتر و میلان را یدک می‌کشید. ستاره مشهور فوتبال نیجریه برای مدتی راهی پیکان شد و یک فصل برای این تیم بازی کرد. بعدها گفته می‌شد که این ستاره سن واقعی‌اش را دستکاری کرده و در زمان بازی در فوتبال ایران، به مراتب مسن‌تر از چیزی بوده که مدارکش نشان می‌دادند!

مایکل اومانا

بعد از درخشش خیره‌کننده کاستاریکا در جام جهانی 2014 و صدرنشینی این تیم در گروه مرگ، ستاره‌ای مثل کیلور ناواس از همین تیم راهی رئال مادرید شد. مدافع ثابت این تیم یعنی مایکل اومانا نیز به پرسپولیس پیوست. او اساسا مدافع خوب و کم‌اشتباهی بود اما هرگز به یک ستاره درخشان کامل برای این تیم تبدیل نشد. همین مساله موجب شد دوران حضور اومانا در فوتبال ایران چندان طولانی نشود.

هرویه میلیچ

او با سابقه حضور در تیمی مثل ناپولی به فوتبال ایران آمد. استراماچونی علاقه زیادی به جذب او داشت و میلیچ حتی یک فصل و نیم بیشتر از استراماچونی در فوتبال ایران باقی ماند. او در این مدت یکی از بهترین‌های استقلال بود و هنرش را هم روی ضربات ایستگاهی و هم روی بازی تک‌ضرب نشان می‌داد. هرویه که چهره‌اش نیز به مسی شباهت داشت، کلاس بازی بسیار متفاوتی را در فوتبال ایران به نمایش گذاشت.