مدیرعامل باشگاه استقلال در روزهای بعد از برکناری وینفرد شفر، دائما در مورد قرارداد «نجومی» و یک‌طرفه مدیران سابق باشگاه با سرمربی آلمانی اظهارنظر کرده اما آیا این قرارداد، واقعا در شرایطی غیرعادی و با مبالغی باورنکردنی امضا شده است؟ آن‌چه موجب موضع گیری در مورد دستمزد بیش از یک میلیون دلاری وینفرد شفر می‎شود، نتایج نه چندان خوب او در باشگاه استقلال است. بدون تردید اگر شفر بازی‌های بیشتری را می‌برد و جام‌های بیشتری به دست می‌آورد، هیچ حساسیتی روی دستمزد این مربی وجود نداشت. چرا که همین حالا برانکو ایوانکوویچ حقوق بیشتری دریافت می‌کند اما شرایط پرسپولیس در این چند سال آنقدر ایده‌آل بوده که هیچکس تردیدی در مورد لزوم پرداخت این مبلغ به مرد کروات نداشته باشد. نکته مهم دیگری که موجب شده قرارداد شفر به قراردادی «فضایی» تشبیه شود، وضعیت فعلی دلار و شرایط کلی بازار ارز است. اگر دلار هنوز نرخ ثابت‌اش را حفظ می‌کرد و قیمت فعلی این ارز در بازار به همان «دلار جهانگیری» برمی‌گشت، این قرارداد دیگر چندان زیادی به نظر نمی‌رسید. در واقع در شرایطی که مربیان شناخته‌شده ایرانی برای هدایت یک تیم در یک فصل دستمزدی حدودی 2 میلیارد تومان دریافت می‌کنند، دستمزد یک میلیون دلاری شفر با قیمت قبلی ارز رقمی در حدود 4 میلیارد تومان می‌شود که عدد چندان بالایی نیست. با این وجود شرایط فعلی دلار این رقم را به 14 میلیارد تومان می‌رساند. ارزش پول دریافتی اما برای خود شفر، ابدا تغییری نمی‌کند. این رقم در مقایسه با دستمزد مربیان باشگاهی در لیگ‌های درجه یک، به هیچ وجه عدد بالایی به نظر نمی‌رسد. در واقع مبلغ قرارداد وینفرد شفر به خودی خود، رقمی گزاف و باورنکردنی نیست اما این مربی موفق نشده در باشگاه به نتایج مطلوب دست پیدا کند و به همین خاطر، همه او را به دریافت حقوق زیاد متهم می‌کنند.  

امیرحسین فتحی، جدی‌ترین منتقد دستمزد سرمربی پیشین استقلال به شمار می‌رود اما سوال بزرگ اینجاست که آیا خود او می‌تواند در آینده با یک مربی خارجی قرارداد ارزان‌تری به امضا برساند؟ او روی جذب یک مربی باکیفیت و صاحب سبک خارجی تاکید دارد اما آیا یک مربی با چنین مشخصاتی، کم‌تر از یک میلیون دلار از باشگاه دریافت خواهد کرد؟ شاید مبلغ جذب مربی در اولین سال، کم‌تر از این رقم‌ها باشد اما اگر او نیز به مانند شفر در اولین فصل تیمش را به موفقیتی مثل قهرمانی در جام حذفی برساند، بدون تردید مبلغ قراردادش را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد. این، چالشی است که امیرحسین فتحی دیر یا زود در باشگاه با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. 

او می‌تواند امروز از موضع منتقد به قرارداد شفر بپردازد اما تاریخ درباره عملکرد خود او نیز قضاوت خواهد کرد. به نظر می‌رسد وضعیت امروز بازار ارز و نوسان همیشگی در این بازار، فوتبال ایران را در شرایط دشواری برای امضای قراردادهای خارجی قرار داده است. قراردادهایی که به واسطه اختلاف شدید میان ارزش پول ایران و قیمت دلار، گرانقیمت‌تر از آن چیزی که هستند به نظر می‌رسند.