مدعی مخفی!‌

در پایان پنجره نقل و انتقالات فصل گذشته، هیچ‌کس توقع نداشت استقلال مدعی شماره یک قهرمانی شود اما آنها مقتدرانه‌ترین قهرمانی تاریخ‌شان را جشن گرفتند. استقلال در این فصل هم دوباره یک مدعی مخفی است. تیمی که همچنان سوپراستار جذب نمی‌کند و تعادل و تناسبش را در مسیر موفقیت از دست نمی‌دهد. این تیم درست شبیه همان تیم فصل گذشته است. تنها تفاوت کلیدی دو تیم به دو مربی برمی‌گردد. سا پینتو هنوز شناخت چندانی از فوتبال ایران ندارد و شاید همین مساله در شروع فصل برای آبی‌ها کمی دردسرساز شود.

آریا   طاری

نگرانی درباره سرنوشت تیم در فصل نقل و انتقالات، یک عادت همیشگی در بین هواداران فوتبال ایران است اما برخلاف صحبت‌هایی که درباره شرایط وخیم استقلال در پنجره نقل و انتقالات به زبان می‌آید، این تیم به آرامی کارش را انجام می‌دهد و در مسیر درستی پیش می‌رود. استقلال فصل گذشته بدون داشتن سوپراستار و با یک ترکیب معمولی، قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. تیمی که آرامش‌اش از همیشه بیشتر و حواشی‌اش از همیشه کم‌تر بودند. این بار هم مدیران باشگاه همین سیاست را در پیش گرفته‌اند. آنها با دور شدن از هیاهوی همیشگی نقل و انتقالات، مشغول ترمیم تیم هستند و قصد دارند پازل این فصل‌شان را با مهره‌های جوان تکمیل کنند. استقلال در این فصل به یک تیم بسیار جوان تبدیل شده. نفراتی که می‌توانند برای چندین سال در کنار هم به میدان بروند و یک نسل درخشان برای استقلال بسازند. بازیکنانی که شاید «تیتر یک» نباشند اما می‌توانند تیتر یک‌های زیادی در این فصل خلق کنند. البته که جدایی فرهاد، کار را برای این باشگاه دشوار خواهد کرد اما مدیران استقلال همان سیاستی را دنبال می‌کنند که فصل گذشته به قهرمانی تیم در لیگ برتر انجامید.

نگرانی درباره سرنوشت تیم در فصل نقل و انتقالات، یک عادت همیشگی در بین هواداران فوتبال ایران است اما برخلاف صحبت‌هایی که درباره شرایط وخیم استقلال در پنجره نقل و انتقالات به زبان می‌آید، این تیم به آرامی کارش را انجام می‌دهد و در مسیر درستی پیش می‌رود

روی خط دروازه، هیچ تغییری در باشگاه به وجود نیامده است. سیدحسین حسینی که یکی از بهترین‌های فصل گذشته استقلال و حتی بهترین‌های فصل گذشته فوتبال ایران بود، همچنان به عنوان مرد شماره یک روی خط دروازه آبی‌ها دیده می‌شود. علیرضا رضایی جوان نیز ذخیره شایسته‌ای برای حسینی است و گلر اول آبی‌ها را به خوبی به چالش می‌کشد. در خط دفاعی، تا امروز فقط محمد دانشگر به صورت رسمی تیم را ترک کرده است. بازیکنی که در این سال‌ها چندین بار به دلایل مختلف از سوی باشگاه کنار گذاشته شده بود. احتمال جدایی وریا غفوری از تیم نیز به شدت بالا به نظر می‌رسد و او را باید در لباس تیم دیگری ببینیم. با وجود جدایی این دو نفر، خط دفاعی استقلال آسیب چندانی نخواهد دید. چراکه قرارداد مدافع خوبی مثل سیلوا تمدید شده، محمدحسین مرادمند به تیم برگشته و احتمالا سیاوش یزدانی نیز دوباره آبی‌پوش خواهد شد. باشگاه قرارداد روزبه چشمی را نیز تمدید کرده است. در حقیقت آنها همین حالا چندین مدافع میانی آماده را در اختیار دارند. در کناره‌های دفاع نیز حردانی و سلمانی، بازیکنان مستعد و بسیار خوبی به نظر می‌رسند و باشگاه به دنبال جذب محمد نادری نیز هست. رضا میرزایی نیز قابلیت بازی در سمت راست خط دفاعی تیم را دارد. در میانه میدان حفظ مهدی مهدی‌پور ماموریت مهمی برای باشگاه بود. بازیکنی که چند پیشنهاد خارجی هم داشت اما در نهایت در ترکیب استقلال باقی ماند. مهدی فصل بسیار خوبی را سپری کرد و حالا دوباره یک فصل تازه را در لباس آبی شروع خواهد کرد. هیچ‌کدام از هافبک‌های  فصل گذشته استقلال تا امروز به صورت رسمی از این تیم جدا نشده‌اند و تغییر خاصی در خط هافبک به وجود نیامده است. اضافه شدن امید حامدی‌فر و خریدهایی احتمالی مثل علی کریمی یا محسن آذرباد، استقلال را در این بخش از زمین تکمیل خواهد کرد. در خط حمله نیز تا امروز تنها جدایی رودی ژستد قطعی شده و حسین‌زاده نیز در مسیر جدایی است اما باشگاه سجاد شهباززاده را به خدمت گرفته و در حال مذاکره با کاوه رضایی است. این دو نفر در کنار هم می‌توانند یک خط حمله آرمانی برای استقلال بسازند. در نتیجه با هیچ متر و معیاری نمی‌توان گفت که استقلال در این فصل نسبت به فصل گذشته تضعیف شده است.

البته که «بهتر بودن» از فصل گذشته دلیل کافی برای قهرمانی لیگ نیست. چراکه بدون تردید پرسپولیس و سپاهان نسبت به فصل قبلی کاملا متحول شده‌اند. قرمزها ستاره‌های زیادی را به خدمت گرفته‌اند و با اضافه کردن چند بازیکن ملی‌پوش، در فرم متفاوتی دیده می‌شوند. سپاهانی‌ها نیز با جذب ژوزه مورایس سرشناس، آماده انجام کارهای بزرگی هستند. حتی تراکتور را با قربان بردی‌اف نباید کاملا خارج از کورس تصور کرد. پس بهتر بودن از فصل گذشته، نمی‌تواند موفقیت استقلال را تضمین کند اما اگر فرمولی در فصل گذشته به خوبی جواب داده، این بار هم می‌تواند موثر باشد. آبی‌ها ابزار کافی برای موفقیت در فوتبال ایران را در اختیار دارند. به شرطی که همانند فصل گذشته، هنر استفاده حداکثری از این ابزار را نیز بلد باشند.