یکه‌تازی با یک‌-هیچ!

برای قهرمان ‌شدن لازم نیست همیشه خوب بازی کنید. برای قهرمان‌ شدن لازم نیست همیشه سرگرم‌کننده باشید. برای قهرمان ‌شدن، لازم نیست همیشه خوش‌شانس باشید و برای قهرمان ‌شدن، لازم نیست همه تصمیم‌های داوری به نفع شما رقم بخورند. پرسپولیسی‌ها بیشتر از هر تیم دیگری، با این اصول آشنا هستند. آنها این هفته نیز روبه‌روی شاهین بوشهر، به هیچ وجه شمایل یک تیم استثنایی را نداشتند اما «برنده‌ شدن» در دیدارهای نزدیک و حتی با یک اخراجی، دیگر به مهارت آنها در فوتبال ایران تبدیل شده‌ است. قرمزها در این فصل، تقریبا نیمی از پیروزی‌های‌شان را با نتیجه یک بر صفر تصاحب کرده‌اند.

آریا رهنورد

فرصت‌طلبی، مهم‌ترین ویژگی مهدی ترابی است. یک خاصیت کلیدی که در این فصل، بارها و بارها به کمک پرسپولیس آمده و ورق بازی‌ها را به نفع این تیم برگردانده است. ترابی در جریان هر بازی، بارها در موقعیت گل‌زنی قرار نمی‌گیرد. فرصت خاصی را هم هدر نمی‌دهد. او به اندازه کافی صبر می‌کند تا یک فرصت ایده‌آل به دست بیاورد و سپس به بهترین شکل ممکن، از آن فرصت برای گل‌زنی بهره می‌برد. این درست همان کاری بود که او در جدال با شاهین بوشهر نیز انجام داد. ترابی منتظر ماند تا صاحب یک بخت گل‌زنی مطلوب شود و سپس به خوبی از اشتباه مدافع شاهین استفاده کرد تا تیمش را به یک پیروزی حساس برساند. البته که او، تنها بازیکن موثر در زمینه رقم خوردن این پیروزی نبود. واکنش پرسپولیسی‌ها به اخراج کمال کامیابی‌نیا از زمین در انتهای نیمه اول، همان اتفاقی بود که آنها را روبه‌روی شاهین برنده کرد.

پرسپولیس هافبک میانی‌اش را از دست داد و تصمیم داور نیز بیش از حد سختگیرانه به نظر می‌رسید اما اعضای کادر فنی به جای جنجال درست کردن و بیرون کشیدن تیم و یا رفتن به درون زمین، به آرامی اعتراض کردند و در همان لحظات، بازیکنان‌شان را به حفظ انگیزه برای دوندگی بیشتر فراخواندند.

ستاره‌های تیم هم به نوعی جور هافبک میانی‌شان را کشیدند و غیبت کمال را تا حدود زیادی جبران کردند. شاید هر تیم دیگری پس از یک اخراج جنجالی و البته پس گرفته‌ شدن پنالتی‌اش توسط داور، از لحاظ روحی به مرحله فروپاشی می‌رسید اما پرسپولیس با وجود همه این اتفاق‌ها، شانس رسیدن به هفدهمین پیروزی فصل را از دست نداد. این تیم از زمان پایان تعطیلات، از دو بازی با دو حریف پایین جدولی 6 امتیاز گرفته و با تمام سرعت به طرف فتح جام پیش می‌رود. آنها این هفته هم لغزشی نداشتند و اجازه نزدیک‌تر شدن رقبا را ندادند.

پس گرفته ‌شدن پنالتی توسط داور و پیروزی با تک گل مهدی ترابی. این تصویر برای پرسپولیسی‌ها بیش از حد آشنا به نظر می‌رسد. مشابه همین اتفاق در زمین پارس جنوبی جم نیز رخ داده بود. جایی که داور پنالتی را از این تیم پس گرفت اما مهدی ترابی در آخرین ثانیه‌ها، گل پیروزی‌بخش مسابقه را به ثمر رساند. پرسپولیس در اولین هفته از لیگ برتر نوزدهم نیز، پارس جنوبی را در یک نبرد بسیار نزدیک و گره خورده، با ضربه دیدنی ترابی شکست داد.

پرسپولیسی‌ها این هفته نیز روبه‌روی شاهین بوشهر، به هیچ وجه شمایل یک تیم استثنایی را نداشتند اما «برنده‌ شدن» در دیدارهای نزدیک و حتی با یک اخراجی، دیگر به مهارت آنها در فوتبال ایران تبدیل شده‌ است

همین نتیجه در دیدار هفته سوم با صنعت نفت، این بار به کمک شوت دیدنی کنعانی‌زادگان تکرار شد. تنها یک هفته بعد، پرسپولیس این بار با تک‌گل مهدی عبدی، استقلال را در دربی پایتخت یک بر صفر شکست داد و یک پیروزی بسیار روحیه‌بخش به دست آورد. در هفته دهم روبه‌روی فولاد، کار پرسپولیسی‌ها بسیار سخت به نظر می‌رسید. آنها در فولاد آره‌نا با این حریف مسابقه می‌دادند و این بار هم با تنها گل ترابی، از پس تیم آماده و منظم جواد نکونام برآمدند. همین تیم در هفته دوازدهم، نساجی را نیز با نتیجه مشابه یک بر صفر از پیش رو برداشت. جالب اینکه در آن مسابقه، پرسپولیس با اخراج محسن ربیع‌خواه از دقیقه 58 بازی 10 نفره شده بود. تکرار پیروزی‌های 10 نفره، این اعتماد به نفس را به پرسپولیسی‌ها داده که حتی پس از اخراج بازیکنان‌شان، دست از جست‌وجوی برد برندارند. پیش از مسابقه این هفته با شاهین، آخرین برد یک بر صفر پرسپولیس روبه‌روی صنعت نفت آبادان با تک گل احمد نوراللهی رقم خورده بود. آنها پس از زدن 11 گل در چهار هفته متوالی، دوباره به نتیجه محبوب‌شان برگشتند و یک پیروزی دیگر را نیز به پیروزی‌های قبلی‌شان اضافه کردند. یک برد دیگر که نشان می‌داد این تیم خیال کنار کشیدن از مسیر رسیدن به چهارمین قهرمانی متوالی را ندارد.

در بین 17 پیروزی این فصل پرسپولیس، «هشت» نتیجه یک بر صفر دیده می‌شود. فرق پرسپولیس با سایر رقبا نیز شاید در همین موضوع خلاصه شود. آنها حتی وقتی برتری محسوسی به رقیب ندارند نیز برنده می‌شوند. آنها حتی زمین بازی‌های بسیار نزدیک و نفس‌گیر را نیز با برد ترک می‌کنند.

در بسیاری از این بازی‌ها، نقش محوری مهدی ترابی انکارنشدنی به نظر می‌رسد. بازیکنی که انگار برای عوض کردن تساوی‌های صفر - صفر متولد شده است. پرسپولیس در لیگ نوزدهم، زیباترین پرسپولیسی که دیده‌ایم نبود. آنها چندان شورانگیز و میخکوب‌کننده بازی نمی‌کردند اما برنده می‌شدند. حتی وقتی هافبک میانی و ضربه پنالتی در یک بازی از آنها گرفته می‌شد.