نگار رشیدی

لید: لیگ برتر بیست‌ودوم به هفته سوم رسیده است. در دو هفته گذشته تنها هشت تیم توانستند به برد دست پیدا کنند و تنها تیمی که در هر دو بازی به پیروزی رسید، سپاهان است. حالا در هفته سوم، تیم‌ها برای اینکه در همین ابتدای راه امتیازات بیشتری جمع کنند و در رده‌های بالا قرار بگیرند، به مصاف همدیگر می‌روند.

امروز، استقلال به مصاف مس کرمانی می‌رود که از لیگ یک آمده و هفته پیش توانسته پیکان را از پیش رو بردارد. ذوب آهن و مس رفسنجان هم که در حال حاضر در رده‌های نهم و دهم با هم همسایه هستند، با دو تساوی در دو هفته نخست امروز مقابل یکدیگر به میدان می‌روند. در ادامه بازی‌های امروز، نفت مسجد سلیمان با پیکان بازی دارد و نساجی مازندران از ملوان میزبانی می‌کند تا در همین اوایل فصل شاهد تقابل شمالی‌های لیگ باشیم. در مسابقات روز جمعه هم هوادار میزبان صنعت نفت آبادان است، آلومینیوم اراک با پرسپولیس بازی می‌کند، گل‌گهر سیرجان در خانه به مصاف سپاهان می‌رود و تراکتور مهمان فولاد است.

از بازی‌های هفته سوم که عبور کنیم، باید به روی زشت فوتبال برسیم که برای نشان دادن خود در فصل جدید زمان زیادی را صبر نکرد. اتفاقات زشت در لیگ بیست‌ودوم از همین هفته‌های نخست رقم خورد تا باز هم امیدها برای تماشای یک فصل فوتبالی و هیجان‌انگیز با حاشیه‌های کم از بین برود. در این فصل، هم مسئولان برگزاری مسابقات هرچه در توان داشتند را به کار بردند تا هواداران از فوتبال لذت نبرند و هم خود تیم‌ها و طرفداران‌شان برای تکمیل زشتی‌های فوتبال پیش‌قدم شدند.

دعوا قبل از شروع لیگ!

اگر پیش از این زد و خوردها طی مسابقات لیگ انجام می‌شد، حالا برخی تیم‌ها دست به کار شدند و قبل از اینکه سوت اولین بازی به صدا دربیاید، درگیری‌های فیزیکی را کلید زدند. ماجرا به اردوی آماده‌سازی تیم‌های هوادار و نساجی در ترکیه برمی‌گردد که کادر فنی دو تیم در حاشیه اردو با هم درگیر شدند و کار تا جایی پیش رفت که پای پلیس ترکیه هم به ماجرا باز شد. ساکت الهامی که سال گذشته در حاشیه فینال جام حذفی با کادر فنی آلومینیوم درگیر شده بود، به جای اینکه تیمش را برای زدن اولین گل لیگ آماده کند، ترجیح داد اولین دعوای مسابقات را به نام خود بزند.

 

شعبده سامانه بلیت‌فروشی

اگر به شعبده‌بازی علاقه‌مند هستید، کافی است برای خرید بلیت مسابقه تیم محبوب‌تان اقدام کنید. وقتی هواداران در تب و تاب خرید بلیت تیم محبوب‌شان در هفته اول رقابت‌ها بودند، سازمان لیگ در فاصله 48 ساعت تا بازی افتتاحیه که بین استقلال و سپاهان برگزار می‌شد، اعلام کرد بازی‌های هفته اول به دلیل اختلال در سامانه بلیت‌فروشی بدون تماشاگر خواهد بود! سامانه‌ای که درست چند لحظه قبل از این تصمیم بدون مشکل بلیت می‌فروخت و ناگهان با اخلال مواجه شد تا یکی از شعبده‌های فوتبال را نمایش بدهد.

 

داوری، داوری و باز هم داوری...

مگر می‌شود لیگی آغاز شود و در آن مشکلات داوری در راس اخبار قرار نگیرد؟! امسال هم مثل هر سال مشکلات داوری طبق روال در حال انجام است و دو هفته نخست نشان داده تا آخر مسابقات باید شاهد تکرار این موضوع باشیم. برای نمونه این بحث باید به سپاهان اشاره کرد که هر دو بازی‌اش با مشکلات داوری همراه بود. در بازی دوم این تیم اشتباه داور در اخراج نکردن دروازه‌بان تیم اصفهانی آنقدر روشن بود که جای هیچ توجیهی باقی نگذاشت. مس رفسنجان هم برخلاف فصل گذشته که روی خوش داوری را زیاد دیدند و پنالتی‌های زیادی به دست آوردند، امسال از داوری در دو هفته اول ضرر کرده‌ است. در بازی اول این تیم، گل سالم مسی‌ها مردود اعلام شد و در بازی دوم هم دو پنالتی‌ واضح‌شان گرفته نشد. البته اگر پای صحبت‌های مربیان بنشینید اشتباهات به مراتب بیشتر هم خواهد بود. البته اگر تصور می‌کنید این موضوع باعث می‌شود که وی.ای.آر زودتر به فوتبال ایران راه پیدا کند، سخت در اشتباه هستید...

 

اولین شکایت و بیانیه

حجم زیاد شکایت و بیانیه‌نویسی هم از دیگر زشتی‌های فوتبال ایران است که در هر فصل پرقدرت دیده می‌شود و امسال بازارش از همین ابتدای مسابقات حسابی داغ شده است. سال گذشته که شکایت و بیانیه‌نویسی به اوج خود رسیده بود، هفت بازی لیگ برتر با حکم انضباطی سه بر صفر شد، سه بازی اصلا برگزار نشد، یک بازی‌ نیمه‌تمام ماند و سه بازی گل‌گهر هم سه بر صفر شد تا این تیم ضرر سنگینی را متحمل شود. 

امسال هم این فولاد بود که چراغ شکایت را روشن کرد. فولادی‌ها بعد از تساوی با پرسپولیس، از رقیب خود بابت بازی دادن به سینا اسدبیگی شکایت کردند تا شانس یکی از پیروزی‌های سه بر صفر با رای کمیته انضباطی را برای خود بخرند. نکته جالب در این ماجرا اما واکنش سرخپوشان پایتخت بود. آنها با انتشار یک بیانیه از شکایت فولادی‌ها شکایت کردند! اگر سرخ‌ها به قانونی بودن استفاده از بازیکن‌شان اطمینان دارند، چه نیازی به بیانیه‌نویسی و شکایت بود؟!

 

سکویی برای انتقام

یکی دیگر از اتفاقات تلخی که در ابتدای لیگ رقم خورد، در بازی پرسپولیس و فولاد بود. جایی که فحش‌های هواداران پرسپولیس بیشتر از تشویق‌ها و حمایت‌شان از سرخپوشان دیده شد و تقریبا کسی نماند که از فحش‌های سکوها در امان بماند. اگر این اتفاق فقط و مشخصا بابت خصومت دیرینه با مهدی هاشمی‌نسب یا نارضایتی از بازی پرسپولیس بود، می‌شد امیدوار بود که در ادامه فصل اوضاع روی سکوها بهتر خواهد شد.

 

مرد پرحاشیه نیمکت استقلال

روزی که نام ساپینتو برای هدایت آبی‌های تهران مطرح شد، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که او به یکی از وزنه‌های سنگین حواشی لیگ ایران تبدیل شود. این مربی پرتغالی در هفته اول فقط به داور اعتراض کرد اما در هفته دوم دایره اعتراضاتش بسیار وسیع شد و درنهایت برانکارد هلال احمر با لگدی که از ساپینتو خورد، تاوان اعتراضات او را داد. این لگد البته دردسرهایی را برای باشگاه به دنبال داشت. مسئولان هلال احمر خیلی زود بابت این رفتار شکایت کردند و خواهان عذرخواهی باشگاه استقلال و سرمربی‌اش شدند. اگر ساپینتو بخواهد در همین مسیر گام بردارد، استقلالی‌ها احتمالا باید در چند بازی بدون سرمربی وارد زمین شوند.

ماجراهای ساپینتو اما به همین جا ختم نمی‌شود. دیروز خبر رسید او با یک دردسر بزرگ جدید روبه‌رو شده است. طبق اعلام نشریه «فوتبال 365» پرتغال، شورای انضباطی (CD) فدراسیون فوتبال پرتغال (FPF) مجازات یک ماه زندان ریکاردو ساپینتو سرمربی سابق موریرنیزه را به دلیل اظهاراتی که در مورد یک سرباز ارتش پرتغال در ماه مه انجام داد، تایید کرد. اتهامی که به ساپینتو وارد شده «آسیب به آبرو و تهمت زدن» است. گویا او خطاب به فرمانده ارتش پرتغال لفظ «دروغگو» را به کار برده و نتیجه این حرف به صدور حکم یک ماه حبس منجر شده است.

 

خبر خوب در میان زشتی‌ها

بعد از همه این زشتی‌ها و تلخی‌های لیگ، باز شدن درهای استادیوم برای بانوان خبر و اتفاق مهم هفته سوم مسابقات است در بازی امروز استقلال و مس کرمان 500 هوادار خانم می‌توانند وارد ورزشگاه شوند و به حمایت از تیم‌شان بپردازند. البته که قطعا بانوان بیشتری خواهان حضور در استادیوم هستند اما باید امیدوار بود که این اتفاق هرچه زودتر رقم بخورد و شاهد حضور پررنگ خانم‌ها و خانواده‌ها در تمامی ورزشگاه‌ها باشیم. به خصوص که تجربه نشان داده حضور بانوان در بهتر شدن جو ورزشگاه بسیار اثرگذار است.

 

 

سوتیتر 1: امسال هم مثل هر سال مشکلات داوری طبق روال در حال انجام است و دو هفته نخست نشان داده تا آخر مسابقات باید شاهد تکرار این موضوع باشیم

 

سوتیتر 2: حجم زیاد شکایت و بیانیه‌نویسی هم از دیگر زشتی‌های فوتبال ایران است که در هر فصل پرقدرت دیده می‌شود و امسال بازارش از همین ابتدای مسابقات حسابی داغ شده است