آریا طاری

فوتبال ایران این روزها در محاصره اخبار تلخی قرار گرفته است. ماجرای مجوز حرفه‌ای هم به همه ثابت کرده که این فوتبال با تمام قدرت به سمت آماتور شدن پیش می‌رود. این حقیقت را هم نباید از یاد برد که برخلاف همه وعده‌ها، تنها و تنها «دو مسابقه» در این فصل تماشاگر داشتند. همانند تماشاگرها، از وی.ای.آر هم خبری نیست اما با وجود همه این مسائل ناخوشایند، حالا نیم‌فصل اول لیگ به ایستگاه پایانی‌اش رسیده و هوادارها هیجان زیادی برای تماشای دیدارهای حساس امروز دارند. این را هم فراموش نکنیم که سازمان لیگ با این اصرار عجیب و باورنکردنی به قرار دادن تک تک دیدارها در یک روز و یک باکس زمانی بسیار فشرده، فرصت دیدن بازی‌ها را از تماشاگرها می‌گیرد.

نفت مسجدسلیمان-استقلال؛ در انتظار قهرمانی

حتی یک امتیاز در مسابقه امروز با نفت مسجدسلیمان، قهرمانی استقلال در نیم‌فصل را قطعی خواهد کرد. با توجه به اختلاف تفاضل گل این تیم با پرسپولیس، استقلال حتی در صورت شکست در این مسابقه هم به احتمال زیاد قهرمان نیم‌فصل می‌شود. تیم فرهاد امروز یک هدف بزرگ دیگر هم دارد و آن بی‌شکست ماندن در تمام هفته‌های نیم‌فصل اول است. اتفاقی که می‌تواند یک تجربه تاریخی برای این تیم تلقی شود. استقلال که در 6 دیدار اخیرش در لیگ برتر پنج برد و یک تساوی را تجربه کرده، امروز در زمین حریفی به میدان می‌رود که در 6 دیدار اخیر فقط یک بار برنده بوده و سه شکست را هم پشت سر گذاشته است. برخورد فرهاد با دستیار سابقش در استقلال یعنی کمالوند، هنوز در هاله‌ای از ابهام است. چراکه فراز از هدایت نفتی‌ها استعفا داده اما این استعفا هنوز پذیرفته نشده است. در آستانه نبرد امروز، وریا غفوری بار دیگر آسیب دیده و بابک مرادی هم رسما از استقلال جدا شده است. سایر نفرات آبی‌ها اما برای این جدال کاملا آماده به نظر می‌رسند. در سمت مقابل بعد از حمله لیدرها به رختکن نفت مسجدسلیمان، شرایط این تیم کمی به هم ریخته و چند بازیکن نفت در آستانه جدایی از باشگاه هستند. استقلال این فصل یک بار در جنوب به میدان رفته و به تساوی برابر نفت آبادان رضایت داده. آنها برای مسابقه امروز روبه‌روی یکی از نامزدهای سقوط اما، به هیچ چیز به جز رسیدن به برد فکر نمی‌کنند.

حتی یک امتیاز در مسابقه امروز با نفت مسجدسلیمان، قهرمانی استقلال در نیم‌فصل را قطعی خواهد کرد. با توجه به اختلاف تفاضل گل این تیم با پرسپولیس، استقلال حتی در صورت شکست در این مسابقه هم به احتمال زیاد قهرمان نیم‌فصل می‌شود

پرسپولیس-فجرسپاسی؛ نبرد با شگفتی

شاگردان یحیی در مسابقه هفته گذشته با پدیده، چیزی مهم‌تر از دو امتیاز را از دست دادند. آنها با مصدومیت جدی عیسی آل‌کثیر روبه‌رو شدند تا این نبرد، به یکی از بدترین نبردهای این فصل‌شان تبدیل شود. پرسپولیس در مسابقه امروز، میزبان یکی از تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر خواهد بود. تیم میزبان در صورت رسیدن به برد در این مسابقه، شانسش را برای قهرمانی نیم‌فصل محک می‌زند و البته مطمئن می‌شود که از رده دوم جدول پایین‌تر نخواهد آمد. قبل از شروع این جدال، پرسپولیس مشکلات بسیار بزرگی دارد. ماجرای لغو مجوز حرفه‌ای و از دست دادن آسیا در کنار استعفای صدری از مدیریت باشگاه، تیم را در اوج بلاتکلیفی رها کرده است. باشگاه شرایط نگران‌کننده‌ای دارد و بعید نیست تاثیر این اتفاق در نبرد امروز با فجرسپاسی مشخص شود. حریف امروز پرسپولیس باید با سه غایب در آزادی به میدان برود. سیروان قربانی، حمید نعمتی و رضا آقابابایی نفراتی هستند که نمی‌توانند تیم‌شان را در نبرد امروز با پرسپولیس همراهی کنند. رویارویی ایمان صادقی با تیم سابقش هم اتفاق جذابی خواهد بود. پرسپولیس در این فصل فقط یک بار شکست خورده و فجر در این فصل، فقط دو بار برنده بوده است. با این وجود مساوی گرفتن از استقلال، فولاد تراکتور و مس رفسنجان و شکست دادن پیکان، نشان می‌دهد که فجر همیشه برای رقم زدن شگفتی آماده خواهد بود.

پرسپولیس در مسابقه امروز، میزبان یکی از تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر خواهد بود. تیم میزبان در صورت رسیدن به برد در این مسابقه، شانسش را برای قهرمانی نیم‌فصل محک می‌زند و البته مطمئن می‌شود که از رده دوم جدول پایین‌تر نخواهد آمد

آلومینیوم-سپاهان؛ از این داغ‌تر نمی‌شود

مهیج‌ترین مسابقه این هفته لیگ برتر را محرم نویدکیا و رسول خطیبی برگزار می‌کنند. یک جدال بزرگ بین تیم‌هایی که به لحاظ فنی، در این فصل قابلیت‌های زیادی از خودشان نشان داده‌اند. سپاهان با محرم، فصل پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. آنها در 9 هفته اول لیگ برتر (با احتساب رای جنجالی گل گهر) هفت پیروزی به دست آوردند اما در سه مسابقه متوالی شکست خوردند. خیلی‌ها تصور می‌کردند این تیم در بحران قرار گرفته اما سپاهان با دو نمایش بسیار جذاب و دو برد متوالی، به لیگ برتر برگشت. آلومینیوم هم در این فصل، فقط یک شکست را تجربه کرده و فصل درخشانی را پشت سر گذاشته است. آنها به جز صنعت نفت، روبه‌روی هیچ حریف دیگری شکست نخورده‌اند و توانسته‌اند پرسپولیس را شکست بدهند و از استقلال و گل‌گهر هم امتیاز بگیرند. نکته‌ نگران‌کننده در مورد تیم خطیبی، فاصله گرفتن این تیم از کلین‌شیت در سه هفته متوالی است که با توجه به کیفیت دفاعی آلومینیوم در شروع فصل عجیب به نظر می‌رسد. سپاهان و آلومینیوم با فاصله پنج امتیاز، تیم‌های سوم و چهارم جدول رده‌بندی لیگ برتر هستند. هر دو تیم این فصل به لحاظ تاکتیکی، نمایش‌های خوبی داشته‌اند و انتظار می‌رود این مسابقه هم ظرافت‌های فنی خاصی به همراه بیاورد.

تراکتور-نساجی؛ ساکت و تیم سابق

آخرین جام تراکتورسازی در فوتبال ایران، با هدایت ساکت الهامی به دست آمده و حالا این مربی روبه‌روی تیم سابقش قرار خواهد گرفت. تراکتور در شرایطی کاملا بحرانی به سر می‌برد. تیمی که در چهار مسابقه گذشته فقط یک امتیاز تصاحب کرده و در هشت هفته اخیر فقط یک بار به عنوان تیم برنده از زمین خارج شده است. اگر زنوزی قصد واگذار کردن مالکیت این باشگاه را نداشت، تا امروز چند بار سولدو را برکنار کرده بود. این اما خوش‌شانسی مربی کروات است که با این نتایج فاجعه‌بار همچنان روی نیمکت تیمش باقی مانده است. حریف امروز تراکتور، تیمی فقط با یک شکست در هفت هفته گذشته لیگ برتر است. تیمی که ریتم دلخواهش را پیدا کرده و فوتبال موردعلاقه الهامی را به نمایش گذاشته است. نساجی در این فصل ثبات نسبتا خوبی پیدا کرده و به یک تیم میانه جدولی تبدیل شده است. تیمی که دیگر برخلاف دو فصل گذشته، اصلا خطر سقوط را احساس نمی‌کند. تراکتور اما شرایط نگران‌کننده‌ای دارد و در فاصله یک امتیازی منطقه سقوط قرار گرفته است. اگر شرایط این باشگاه تغییر نکند، بعید نیست آنها هم به مرور زمان به سرنوشت ماشین‌سازی دچار شوند.

هوادار-صنعت نفت آبادان؛ دو آبی در یک قاب

علیرضا منصوریان و رضا عنایتی، از محبوب‌ترین ستاره‌های دهه‌های گذشته استقلال هستند. یک هافبک شماره 10 و یک مهاجم گل‌زن که در تاریخ لیگ برتر بیشتر از هر بازیکنی موفق به عبور دادن توپ از خط دروازه‌ها شده است. این دو نفر در مسابقه امروز، روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. هوادار و صنعت در این فصل، یک وجه اشتراک نسبتا مهم دارند. هر دو تیم فوتبال خوبی بازی می‌کنند اما معمولا تاثیر این فوتبال خوب را در نتیجه‌ها نمی‌بینند. هر دو تیم البته چند نتیجه بسیار درخشان در این فصل داشته‌اند. تساوی هوادار با پرسپولیس در آزادی و تساوی نفت با استقلال در آبادان، کیفیت دو تیم را نشان داد. کیفیتی که حالا این دو مربی در انتظار تماشایش برای مسابقه امروز هستند. نفت در رده یازدهم جدول لیگ برتر دیده می‌شود و هوادار در جایگاه دوازدهم ایستاده است.

مس رفسنجان-پیکان؛ یک برخورد تاکتیکی

اصلا نمی‌توان انکار کرد که تیم‌های محمد ربیعی و مجتبی حسینی در این فصل فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. تیم‌هایی که نشان داده‌اند می‌توان با کم‌ترین هیاهو و تکیه کردن به جنبه‌های فنی فوتبال، کارهای جذابی انجام داد. قرار گرفتن آنها در بین 6 تیم بالای جدول و ایستادن آنها بالاتر از تیم‌هایی مثل گل گهر و فولاد، در نوع خودش جالب توجه به نظر می‌رسد. هر دو تیم این فصل نتایج خوبی به دست آورده‌اند و امیدوار به حفظ این روند در دیدار حساس امروز هستند. اگر این مسابقه برنده داشته باشد و تیم رسول خطیبی در مسابقه همزمان به برتری دست پیدا نکند، برنده این بازی در رده چهارم جدول پایانی نیم‌فصل اول فوتبال ایران قرار خواهد گرفت.

ذوب‌آهن- گل گهر سیرجان؛ شوت‌باران

ذوب در مسابقه هفته گذشته‌اش روبه‌روی نساجی، شکست خورد اما با زدن 18 شوت به طرف دروازه، فراتر از استانداردهای فوتبال ایران عمل کرد. به طور کلی تیم مهدی تارتار در دسته تیم‌هایی از لیگ بیست و یکم قرار می‌گیرد که به خوبی خلق موقعیت می‌کنند اما نمی‌توانند به بهترین شکل از این موقعیت‌ها بهره ببرند. حریف امروز ذوب در آخرین مسابقه نیم‌فصل، تیم امیر قلعه‌نویی خواهد بود. تیمی که اگر آن ماجرای عجیب انضباطی را تجربه نمی‌کرد، حالا با 27 امتیاز یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رفت و با ایستادن در رده سوم، فقط دو امتیاز با صدرنشین لیگ برتر فاصله داشت. هم ذوب و هم گل گهر تا این جای فصل از هدف‌گذاری‌شان در شروع رقابت‌ها عقب‌تر هستند و همین موضوع انگیزه آنها را برای درخشیدن در این جدال به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

فولاد-پدیده؛ چوب خطی که پر شد

دو شکست روبه‌روی استقلال و سپاهان در هفته‌های گذشته، شرایط فولاد را نگران‌کننده کرده است. این تیم قبل از ورود نکو هم با ویسی به پرسپولیس باخته بود تا عملا 9 امتیاز کامل را در جدال با تیم‌های بالانشین و مدعی قهرمانی از دست داده باشد. فولاد نکو مشکلات زیادی دارد و به خصوص در خط دفاعی، بی‌نقص عمل نمی‌کند. به همین خاطر است که این مربی تصمیم به تقویت تیم در پنجره نقل و انتقالات پیش رو گرفته است. قرار گرفتن در رده نهم جدول، اتفاقی نیست که برای فولاد خوشایند باشد. آنها باید از مسابقه امروز با پدیده نهایت استفاده را ببرند و خودشان را در جدول کمی بالا بکشند. پدیده هفته گذشته دست به یک کار بزرگ زد و پرسپولیس را متوقف کرد. با این حال آنها در 14 هفته این فصل حتی یک برد هم به دست نیاورده‌اند و امروز هم شانس چندانی برای پایان دادن به این طلسم بزرگ پیش روی خود نمی‌بینند.