جایی برای «توقف» نیست

پرسپولیس و تراکتور در شرایطی با هم روبه‌رو می‌شوند که بجز برد، به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند. پرسپولیس میزبان برای صدرنشینی و قهرمانی نیم‌فصل، به سه امتیاز این نبرد نیاز مبرمی دارد و سولدو هم برای حفظ شغلش در تبریز، چاره‌ای به جز کسب سه امتیاز پیش روی خودش نمی‌بیند. این مسابقه برای هر دو تیم، به شدت حساس به نظر می‌رسد. پرسپولیس بعد از چهار برد متوالی در لیگ و جام حذفی، با روحیه خوبی آماده این نبرد می‌شود. درست برخلاف تراکتور که در پنج هفته اخیر لیگ برتر، چهار بار زمین را در قامت تیم بازنده ترک کرده است.

آریا رهنورد

آن‌چه پرسپولیس و تراکتور را در هفته‌های گذشته از هم متمایز می‌کند، نحوه استفاده از موقعیت‌های گل‌زنی است. تیم گل‌محمدی در سه هفته گذشته تنها هشت شوت داشته اما 6 گل به ثمر رسانده و سه برد متوالی به دست آورده است. تراکتوری‌ها اما به تنهایی در مسابقه با ذوب‌آهن، 10 شوت داشتند و حتی موفق به زدن یک شوت درون چارچوب هم نشدند. دقت پایین، یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاق‌های این فصل برای سولدو و تیمش بوده است. پرسپولیس هفته گذشته بالاخره به میانگین امتیازی بیشتر از دو امتیاز به ازای هر مسابقه رسید و 25 امتیازی شد. تراکتور اما با تنها 11 امتیاز، حتی خطر سقوط را در این فصل نیز احساس می‌کند. این بدترین و ناامیدکننده‌ترین شروع این تیم در همه ادوار رقابت‌های لیگ برتر به حساب می‌آید. البته که آمار هجومی آنها با 10 گل زده، بهتر از همه تیم‌های نیمه پایین جدول به نظر می‌رسد اما تراکتور با 14 گل خورده، سومین خط دفاعی ضعیف این فصل به حساب می‌آید. این در حالی است که پرسپولیس با 17 گل زده، بهترین خط حمله مشترک لیگ و با هشت گل خورده، چهارمین خط دفاعی برتر این فصل به حساب می‌آید.

کلین‌شیت هفته گذشته روبه‌روی سپاهان، راه دفاع کردن را به یحیی و تیمش نشان داده و بعید است که این مربی برای جدال امروز، به ترکیب مسابقه قبلی دست بزند. علی نعمتی و سیدجلال حسینی در قلب دفاع و مهدی شیری و علی شجاعی در کناره‌های خط دفاعی، گزینه‌های اصلی یحیی به شمار می‌روند. کمال و سرلک هم در میانه میدان قرار می‌گیرند تا در نبردهای تن به تن برای تصاحب توپ به پرسپولیس کمک کنند. با توجه به غیبت قطعی امید عالیشاه در مسابقه امروز، باید در انتظار بازگشت دوباره مهدی ترابی به ترکیب اصلی باشیم. مهدی، سیامک نعمتی و وحید امیری احتمالا پشت سر تنها مهاجم تیم قرار می‌گیرند. بازیکنی که البته این اواخر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. عیسی با وجود ماجراهای دیدار با ذوب، باز هم در ترکیب ثابت تیم قرار گرفت اما روبه‌روی سپاهان هم کم‌فروغ بود و حالا شاید گل‌محمدی دوباره به مهدی عبدی برای بازی در نوک حمله اعتماد کند. غایب بزرگ تراکتوری‌ها برای این نبرد، اکبر ایمانی خواهد بود. هافبکی که در مسابقه قبلی چهار اخطاره شد و شانس حضور روبه‌روی پرسپولیس را از دست داد .تقابل محمد عباس‌زاده و رضا دهقانی با پرسپولیس هم در این نبرد تماشایی خواهد بود. عباس‌زاده تجربه پوشیدن پیراهن قرمز را دارد و دهقانی در شروع همین فصل پرسپولیس را به مقصد تراکتور ترک کرده است.

برای سرمربی تراکتور، این یک بازی بین مرگ و زندگی خواهد بود اما نباید تصور کرد که این مسابقه برای پرسپولیس اهمیت کم‌تری دارد. چراکه یحیی و تیمش به دنبال قهرمانی نیم‌فصل هستند و در فاصله سه امتیازی با تیم صدرنشین، نباید هیچ امتیازی را در سه هفته باقی‌مانده از دست بدهند

تجربه نشان می‌دهد تراکتوری‌ها در مواجهه با مربیان‌شان به شدت بی‌رحم هستند و اساسا اعتقاد چندانی به فرصت دادن به آنها ندارند. این باشگاه در چند سال گذشته با سرعت نور مربی تغییر داده و بعید است که قصد دست کشیدن از این روند تکراری را داشته باشد. به نظر می‌رسد نبرد امروز با پرسپولیس، آخرین شانس سولدو برای حفظ نیمکت تراکتور خواهد بود. بعد از استعفای هفته گذشته وحید فاضلی از هدایت این تیم، تیم تبریزی با تنش‌هایی روبه‌رو شده و باشگاه از همین حالا خودش را مهیای سناریوی برکناری سولدو کرده است. این مربی کروات برخلاف بسیاری از مربیان هموطنش، شروع خوبی در فوتبال ایران نداشته و بعید است بتواند در لیگ برتر ماندگار شود. با این حال او هنوز یک شانس کوچک دیگر برای دیدن برف تبریز دارد و آن، رسیدن به برتری برابر یکی از تیم‌های مدعی لیگ برتر است. مدیران باشگاه به این نشانه نیاز دارند تا به سولدو اعتماد کنند و یک تغییر دیگر روی نیمکت باشگاه به وجود نیاورند. برای سرمربی تراکتور، این یک بازی بین مرگ و زندگی خواهد بود اما نباید تصور کرد که این مسابقه برای پرسپولیس اهمیت کم‌تری دارد. چراکه یحیی و تیمش به دنبال قهرمانی نیم‌فصل هستند و در فاصله سه امتیازی با تیم صدرنشین، نباید هیچ امتیازی را در سه هفته باقی‌مانده از دست بدهند. پرسپولیس دو مسابقه بعدی‌اش را روبه‌روی پدیده و فجر برگزار می‌کند و به نظر می‌رسد جدال امروز، دشوارترین بازی باقی‌مانده برای این تیم تا نیم‌فصل خواهد بود. با توجه به نبرد دشوار استقلالی‌ها در اراک، این بازی می‌تواند پرسپولیس را در آستانه صدرنشینی لیگ برتر قرار بدهد. به همین خاطر است که آنها در اوج جدیت این نبرد را کلید خواهند زد.