خوشبختی با دفاع سه نفره!

نگاه بدبینانه‌ای به پیروزی استقلال برابر فجر سپاسی وجود دارد که می‌‌گوید آبی‌ها برای دومین بار در این فصل، نتوانسته‌اند رقیب لیگ یکی‌شان را در ۹۰ دقیقه شکست بدهند اما نگاه خوشبینانه‌ای هم هست که می‌گوید آنها در سومین دیدار متوالی به پیروزی دست پیدا کردند و برای دومین هفته پیاپی، توانستند دروازه‌شان را بسته نگه دارند. تیمی که با کلین‌شیت بیگانه بود، حالا باز هم کلین‌شیت کرد و از آن مهم‌تر، موقعیت‌های زیاد و خطرناکی روی دروازه رقیب ساخت.

نقشه استراماچونی برای رساندن استقلال به شرایط ایده‌آل، درست شبیه نقشه آنتونیو کونته در اولین ماه‌های حضور در باشگاه چلسی است. البته این به معنای هم‌سطح بودن دو مربی نیست اما به نظر می‌رسد استراما برای نتیجه گرفتن در استقلال، روی فرمول کونته در چلسی حساب کرده است. کونته شروع درخشانی در باشگاه چلسی نداشت اما ناگهان تصمیم گرفت سیستم بازی تیمش را عوض کند و با سه مدافع به مصاف رقبا برود. این تغییر، اوضاع آبی‌های لندن را تغییر داد و آنها پس از سپری کردن یک فصل رویایی، در نهایت جام قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را بالای سر بردند. حالا استقلالی‌ها نیز امیدوارند با استراما، در این فصل حداقل یک جام را به دست بیاورند. تیمی که مدت‌ها در انتظار پیروزی بود، در رقابت‌های جام حذفی گل ریحان البرز را از پیش رو برداشت و بالاخره طلسم برنده‌ نشدن در رقابت‌های این فصل را شکست. آنها در لیگ برتر نیز گل گهر سیرجان را از پیش رو برداشتند و به دوران حضور وینگو بگوویچ روی نیمکت این تیم پایان دادند. استقلال در سومین بازی متوالی نیز فجر شهید سپاسی را کنار زد و به جمع هشت تیم برتر جام حذفی راه پیدا کرد. حالا این تیم تنها یک مسابقه با رسیدن به نیمه‌نهایی این تورنمنت و دو مسابقه تا فینال این جام فاصله دارد و قهرمانی در رقابت‌های حذفی، برای آبی‌ها اصلا دور از دسترس نخواهد بود. به نظر می‌رسد فصل برای تیم استراما تازه شروع شده و حالا آنها رفته رفته برای پشت سر گذاشتن چالش‌های مختلف، آماده می‌شوند. چالش‌هایی که دیر یا زود سر راه این تیم قرار خواهند گرفت.

«تحول» تیم استراما، با استفاده از سه مدافع مرکزی در این تیم رقم خورد. درست مثل همان نقشه‌ای که آنتونیو کونته در چلسی پیاده کرده بود. سرمربی ایتالیایی استقلال این روزها از حضور همزمان دانشگر، روزبه چشمی و عارف غلامی در قلب دفاع تیمش استفاده می‌کند. سیاوش یزدانی نیز می‌تواند در بازگشت به ترکیب تیم، به جای یکی از این سه نفر به میدان برود. استقلال در این فصل مدافعان میانی خوبی دارد و می‌تواند به خوبی از آنها در دیدارهای حساس استفاده کند. اولین فایده بزرگ بازی کردن با این ترکیب برای آبی‌ها، آزادتر شدن مدافعان کناری تیم است. آنها می‌توانند با عبور از خط دفاعی، به عنوان بال‌های چپ و راست تیم به میدان بروند. وریا غفوری بعد از سه نفره شدن خط دفاعی استقلال، آزادتر شده و اهمیت این موضوع را با درخشش برابر فجر به همه نشان داده است. در سمت چپ نیز میلیچ و یا زکی‌پور، آزادانه‌تر از گذشته نفوذ می‌کنند و در زمین، آزادی عمل به مراتب بیشتری دارند. در سیستم مدنظر سرمربی ایتالیایی، استقلال با دو مهاجم مرکزی فوتبال بازی می‌کند اما در عمل، مهاجم تخصصی در ترکیب ندارد. استراما تصمیم گرفته جای خالی دیاباته و نقش کمرنگ تبریزی را با استفاده از هافبک‌هایش در خط حمله جبران کند. تا همین چند هفته قبل، تصور می‌شد نیمکت ذخیره‌های استقلال نمی‌تواند در جریان بازی‌ها کمک چندانی برای این تیم باشد اما حالا سجاد آقایی جوان، به یکی از ذخیره‌های مهم تیم تبدیل شده و ردپای او، در پیروزی‌های اخیر استقلال به چشم می‌خورد. حضور استراما داریوش شجاعیان و فرشید اسماعیلی را نیز به بهترین سطح دوران بازی‌شان برگردانده و این موضوع نیز کمک بزرگی برای آبی‌ها به شمار می‌رود.

تا همین چند هفته قبل، تصور می‌شد نیمکت ذخیره‌های استقلال نمی‌تواند در جریان بازی‌ها کمک چندانی برای این تیم باشد اما حالا سجاد آقایی جوان، به یکی از ذخیره‌های مهم تیم تبدیل شده و ردپای او، در پیروزی‌های اخیر استقلال به چشم می‌خورد

 رسیدن به سه پیروزی متوالی با سه مدافع مرکزی، استقلال را از توفان عبور داده اما نباید فراموش کرد که آنها در این سه بازی، با تیم‌هایی مثل گل گهر، گل ریحان و فجر شهید سپاسی بازی کردند. 

دو تیم از این سه تیم، در لیگ یک توپ می‌زنند و تیم دیگر نیز در این فصل از لیگ برتر، برنده هیچ مسابقه‌ای نبوده است. ماموریت مهم بعدی سرمربی ایتالیایی، تزریق خودباوری به بازیکنان تیم برای پیاده کردن این نمایش‌ها در جدال‌های بزرگ‌تر است. البته که استقلال، هنوز کار چندان بزرگی انجام نداده اما نمی‌توان تحول شکل بازی این تیم را نادیده گرفت. موقعیت‌هایی که آنها برابر فجر ساختند و حرکات ترکیبی خاصی که در زمین پیاده کردند، تنها از یک تیم مدرن و جذاب برمی‌آمد. شاید تنها رسیدن به یک برد بزرگ کافی باشد تا همه، این استقلال را باور کنند. تیم استراماچونی، حالا دیگر نمی‌خواهد به هیچ قیمتی به روزهای شکست و ناکامی برگردد و از فرم خوبی که این روزها برای خودش رقم زده، فاصله بگیرد.