آریا طاری

فوتبال عراق شاید همیشه درگیر مشکلات ریز و درشت باشد اما آنها به لحاظ استعدادهای فردی، شباهت‌های زیادی با فوتبال ایران دارند. بسیاری از ستاره‌های عراقی در دو دهه اخیر، در تیم‌های ایرانی به میدان رفته‌اند اما خاطره‌ای که از آنها به جا مانده، بیشتر به بدقولی‌های‌شان مربوط می‌شود. آنها جزو بی‌نظم‌ترین گروه خارجی‌های لیگ بوده‌اند و همیشه دیر به تیم‌های‌شان محلق شده‌اند اما به لحاظ فردی، قابلیت‌هایی انکارنشدنی داشته‌اند. قابلیت‌هایی که این فوتبالیست‌ها را روی سکوهای ورزشگاه‌های مختلف، به محبوبیت رسانده است.

مهند مهدی النداوی

او اولین آقای گل خارجی تاریخ فوتبال ایران بود. بازیکنی که پیراهن نفت آبادان را بر تن داشت و سال 79 با به ثمر رساندن 15 گل، آقای گلی لیگ را جشن گرفت. نداوی چهار فصل برای آبادانی‌ها به میدان رفت و در فوتبال ایران پیراهن هیچ باشگاه دیگری را بر تن نکرد. او سال 2007 استوک‌ها را آویخت و بازنشسته شد.

عبدالوهاب ابوالهیل

هواداران فوتبال ایران، او را از خود عراقی‌ها نیز بهتر می‌شناسند! عبدالوهاب 16 سال قبل از باشگاه الشعب امارات به استقلال اهواز پیوست. او در اهواز فوق‌العاده ظاهر شد و پس از سه سال درخشیدن در ترکیب استقلال، در لیست خرید سپاهان قرار گرفت. او یکی از مهره‌های تیمی بود که به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم رسید. تیمی که با لوکا بوناچیچ، در آسیا نمایش‌های دلچسبی ارائه کرد. پس از سه فصل بازی برای سپاهان، این هافبک راهی فولاد خوزستان شد. او پس از فولاد برای مدتی به الطلبه عراق رفت و همان‌جا به فوتبالش پایان داد.

عماد محمدرضا

عماد یکی از ستاره‌های نسلی بود که در المپیک 2004 آتن با رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی، چهره شدند. نسلی که سه سال بعد، فاتح جام ملت‌های آسیا نیز شد. فولاد خوزستان اولین باشگاه ایرانی عمادرضا به شمار می‌رفت. او سال 2005 به اهواز آمد و پیراهن باشگاه فولاد را بر تن کرد. این مهاجم گل‌زن پس از فولاد، چهار سال در عضویت باشگاه سپاهان بود و پس از مدتی دوباره به فوتبال ایران برگشت تا برای شاهین بوشهر و سپاهان به میدان برود. او با سپاهان لیگ برتر و جام حذفی را برد، به فینال آسیا و بازی در جام باشگاه‌های جهان رسید و یک دوره آقای گل لیگ برتر نیز شد.

جاسم کرار

از درگیری فیزیکی با مجتبی جباری تا سیلی زدن به داور، از زد و خورد با هم‌تیمی‌ها در رختکن تا غیبت طولانی‌ در اردوهای مختلف. هیچ‌کدام از فوتبالیست‌های عراقی در تاریخ لیگ، به اندازه جاسم جنجال نساخته‌اند. او به لحاظ فردی، یک فوتبالیست کم‌نظیر بود اما هیچ‌وقت نمی‌توانست خشمش را در زمین کنترل کند. یک دهه قبل، او در تراکتوری‌ که تازه لیگ برتری شده بود، خودی نشان داد و محبوبیت زیادی در یادگار امام به دست آورد. او در نهایت این باشگاه را به مقصد استقلال ترک کرد. کرار بعدها دوباره برای استقلال، تراکتور و نفت آبادان توپ زد اما حواشی او همواره از فوتبالش جلوتر بودند. حضور او در هیچ باشگاهی طولانی نمی‌شد، چراکه باشگاه‌ها به ندرت می‌توانستند رفتارهای او را برای مدتی طولانی تحمل کنند.

نور صبری

او دروازه‌بان تیم ملی عراق در جریان قهرمانی تاریخی و فراموش‌نشدنی جام ملت‌های آسیا بود و همان فصل، جذب مس کرمان شد. او در یک فصل 24 بازی برای مس انجام داد و در نهایت این باشگاه را ترک کرد. انتظار می‌رفت صبری به یکی از بهترین گلرهای آسیا تبدیل شود و حتی برای باشگاه‌های اروپایی به میدان برود اما او هرگز موفق به ترک قاره آسیا نشد.

علا عبدالزهرا

شهرت علا در فوتبال ایران، بیشتر به دیدار ایران و عراق در جام ملت‌های 2015 برمی‌گردد. جایی که گفته می‌شد او به صورت غیرقانونی برابر تیم ملی به میدان رفته اما این موضوع هرگز به اثبات نرسید. علا عبدالزهرا سال 2006 مدت کوتاهی را در مس کرمان گذراند و سال 2014 پیراهن باشگاه تراکتورسازی را بر تن کرد و البته خیلی زود به دلایل نامعلومی از این باشگاه جدا شد. بعدا مشخص شد که این دلیل نامعلوم «دوپینگ» بوده است!

هوار ملا محمد

قبل از آن‌که کریم باقری با آن شلیک تماشایی به دروازه استقلال به طلسم تساوی‌های یک-یک در دربی پایان بدهد، هوار ملا محمد توپ را به کریم رسانده بود. هواداران پرسپولیس، این صحنه خاص را از این فوتبالیست عراقی به خاطر سپرده‌اند. هوار که مدتی در فوتبال ایران سوژه شعارهای استادیومی بود، یک فصل برای پرسپولیس به میدان رفت و عملکرد نسبتا خوبی در این باشگاه داشت. او یک سال بعد، پیراهن باشگاه استقلال را بر تن کرد و سپس برای مدت کوتاهی در عضویت ذوب‌آهن قرار داشت.

طارق همام

طارق یک بازیکن محوری در تیم ملی عراق به شمار می‌رود اما او در استقلال، هرگز چنین فوتبالیستی نبود. وینفرد شفر علاقه زیادی به بازیکن عراقی تیمش داشت اما مصدومیت، بی‌نظمی و غیبت‌های طولانی درنهایت موجب شد استقلالی‌ها قید او را بزنند. به نظر می‌رسید او با تمام توان و علاقه در استقلال فوتبال بازی نمی‌کند.

بشار رسن

در این فصل نقش هافبک عراقی در پرسپولیس کمرنگ شده اما هواداران باشگاه هنوز علاقه بسیار زیادی به بشار رسن دارند. او در روزهای دشوار محرومیت باشگاه از نقل و انتقالات، نمایش‌های فوق‌العاده‌ای در تیم برانکو داشت و یکی از اصلی‌ترین عوامل صعود این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. بشار هنوز هم در لیگ ایران توپ می‌زند و امیدوار است جایگاهش را در پرسپولیس، پس بگیرد.