آریا طاری

چهار هفته قبل از پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر، نبرد تیم‌ها برای قهرمانی نیم‌فصل شدت گرفته است. تا همین چند هفته قبل گل گهر سیرجان یکی از جدی‌ترین مدعیان لیگ بود اما این تیم به واسطه رای انضباطی، فعلا از کورس فاصله گرفته است. در کنار استقلال، سپاهان، پرسپولیس، آلومینیوم و مس رفسنجان که پنج تیم بالای جدول لیگ بیست و یکم به شمار می‌روند، پیکان هم روی کاغذ برای بردن نیم‌فصل شانس دارد اما به نظر می‌رسد قهرمان نیمه اول لیگ برتر، یکی از همان پنج تیم خواهد بود. پنج تیم با پنج سرمربی جوان داخلی که انگیزه‌های بسیار زیادی برای رقم زدن یک پایان درخشان در نیم‌فصل اول لیگ برتر بیست و یکم دارند.

استقلال؛ نمی‌بازم، پس هستم

تیم فرهاد مجیدی روبه‌روی پدیده، نشان داد که به نقطه اوج بی‌رحمی‌اش در این فصل رسیده است. این برد یک‌طرفه البته قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید. چراکه حریف استقلال در 10 مسابقه قبلی‌اش روی هم فقط دو امتیاز گرفته بود. با این وجود نمایش پسران مجیدی در این مسابقه بسیار قابل قبول بود. گل‌زنی دوباره آرمان رمضانی و البته درخشش تکراری جعفر سلمانی هم از نکات جالب توجه این نتیجه بودند. واقعا معلوم نیست دراگان اسکوچیچ چرا این بازیکن با چنین قابلیتی برای درخشش در سمت چپ خط دفاعی را در پست دفاع راست در تیم ملی به بازی می‌گرفت. استقلال به لحاظ فنی، شرایط بسیار خوب و باثباتی پیدا کرده و این اواخر نتایج بسیار ایده‌آلی گرفته است. با این وجود برنامه بازی‌های صدرنشین این فصل لیگ برتر تا پایان نیم‌فصل، کمی سخت به نظر می‌رسد. استقلال این هفته میزبان فولاد خواهد بود، سپس به اراک می‌رود تا با آلومینیوم مسابقه بدهد، مس رفسنجان و نفت مسجدسلیمان هم رقبای بعدی این تیم در ادامه راه هستند. در حقیقت تیم فرهاد در سه مسابقه بعدی با سه حریف بسیار خوب روبه‌رو خواهد شد. این سه نبرد تا حدود زیادی عیار این فصل استقلال را نشان خواهند داد.

سپاهان؛ پی‌اس‌جی در لیگ برتر

در شروع این فصل، خیلی‌ها گل گهر را با پی‌اس‌جی مقایسه می‌کردند اما ظاهرا سپاهان، پاریس واقعی لیگ بیست و یکم است. شرایط آنها تا حدودی به شرایط تیم پوچتینو شباهت دارد. تیم محرم در شروع فصل، به شدت خودش را تقویت کرد اما به نظر می‌رسد جذب نفرات در این تیم بر اساس نیازهای واقعی صورت نگرفته است. برای مثال آنها در خط حمله، آقای گل فصل گذشته لیگ برتر یعنی سجاد شهباززاده را در اختیار داشتند اما به سراغ شهریار مغانلو رفتند و این بازیکن را هم به خدمت گرفتند. خریدی که تا اینجا اصلا در سپاهان موفق نبوده و روند ناامیدکننده‌ای در این تیم داشته است. سپاهان در پست وینگر هم چندین بازیکن مختلف دارد اما برای مثال، در عمق دفاع به خوبی تقویت نشده و آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. تیم محرم هم مثل پاریس پوچتینو، نتایج بدی نگرفته و همچنان یک تیم بالانشین به حساب می‌آید اما عملکرد این روزهای آنها، نشان از پیشرفت محسوسی نسبت به فصل گذشته ندارد. حتی تا اینجا می‌توان گفت که سپاهان در فصل گذشته نسبت به سپاهان امسال با وجود داشتن ستاره‌های کم‌تر، تیم بهتر، یکدست‌تر و فنی‌تری بوده است. محرم برای رسیدن به هدف بزرگی مثل قهرمانی لیگ برتر، نباید روبه‌روی حریفی مثل پیکان شکست بخورد. برنامه سپاهان هم تا پایان نیم‌فصل بسیار نفس‌گیر به نظر می‌رسد. تیم 22 امتیازی نویدکیا در ادامه نیم‌فصل باید با پرسپولیس، پدیده، آلومینیوم و مس رفسنجان روبه‌رو شود. سه مسابقه از چهار مسابقه این تیم، روبه‌روی تیم‌های بالانشین جدول رده‌بندی لیگ برتر خواهد بود.

استقلال به لحاظ فنی، شرایط بسیار خوب و باثباتی پیدا کرده و این اواخر نتایج بسیار ایده‌آلی گرفته است. با این وجود برنامه بازی‌های صدرنشین این فصل لیگ برتر تا پایان نیم‌فصل، کمی سخت به نظر می‌رسد

پرسپولیس؛ مدعی اما کسل‌کننده  

خصوصیت مهم این روزهای تیم یحیی، این است که قرمزها حتی وقتی خوب بازی نمی‌کنند، توانایی شکست دادن حریف را دارند. این اتفاق در مسابقه با ذوب، بیشتر از همیشه به چشم آمد. چراکه پرسپولیس در این جدال اصلا خوب بازی نکرد اما حریف را با دو گل شکست داد. شاید اگر فقط به نتیجه نگاه کنیم، زدن دو گل به تیم مهدی تارتار یک موفقیت است اما یک گل به خودی و یک پنالتی مشکوک، پرسپولیس را در چنین مسابقه‌ای به برتری رسانده‌اند. به هر حال این تیم فقط سه امتیاز با صدر جدول فاصله دارد و همچنان یک مدعی بسیار جدی به حساب می‌آید. تیمی که ثابت کرده هیچ‌وقت از رقابت برای قهرمانی لیگ برتر به سادگی دست نمی‌کشد. پرسپولیس در سه مسابقه گذشته‌اش برنده بوده و روی هم هفت گل به ثمر رسانده است. برنامه بازی‌های باقی مانده پرسپولیس تا نیم‌فصل نسبت به دو حریف بالاتر در جدول یعنی استقلال و سپاهان ساده‌تر به نظر می‌رسد. پرسپولیس بعد از روبه‌رو شدن با سپاهان در جدال حساس این هفته، سه مسابقه بعدی را با تراکتور، پدیده و فجر برگزار می‌کند که این فصل اصلا تیم‌های شکست‌ناپذیری نبوده‌اند. در نتیجه به نظر می‌رسد برنامه بازی‌های باقی مانده نیم‌فصل، فاکتور بسیار مثبتی برای سبقت گرفتن رقبا از قرمزها خواهد بود.

خصوصیت مهم این روزهای تیم یحیی، این است که قرمزها حتی وقتی خوب بازی نمی‌کنند، توانایی شکست دادن حریف را دارند. این اتفاق در مسابقه با ذوب، بیشتر از همیشه به چشم آمد

آلومینیوم؛ غافلگیرکننده‌ها

بدون شکست ماندن بعد از 11 هفته برای تیمی مثل استقلال، یک دستاورد فنی قابل توجه است اما برای آلومینیوم، یک معجزه به شمار می‌رود. هیچ‌کس در این فصل انتظار نداشت تیم خطیبی، این‌چنین آماده و فوق‌العاده نشان بدهد. تیمی که این هفته با گل گهر به تساوی بدون گل رسید تا خط تیره از مقابل شکست‌هایش در این فصل پاک نشود. آلو در دقایق پایانی هم یک توپ را به تیر دروازه کوبید تا شانس بردن گل گهر را از دست بدهد. گل گهر به لحاظ دفاعی، یکی از بهترین و منسجم‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. تیمی که به شدت هوشمندانه دفاع می‌کند و به سادگی مقابل هیچ طرح و برنامه‌ای تسلیم نمی‌شود. ادامه نیم‌فصل برای آلومینیوم 21 امتیازی، کمی دشوار خواهد بود. این تیم این هفته در آبادان روبه‌روی نفت قرار می‌گیرد. بعد از جنگ جذاب خطیبی با علیمنصور، آلومینیومی‌ها در اراک میزبان استقلال خواهند بود. پیکان و سپاهان هم دو حریف بعدی این تیم در رقابت‌های لیگ بیست و یکم تا پایان نیم‌فصل اول هستند. در حقیقت تیم خطیبی در چهار هفته باقی مانده از نیم‌فصل، روبه‌روی تیم‌های اول، دوم و ششم جدول قرار خواهد گرفت. یک برنامه بسیار سخت برای تیمی که البته نشان داده در بازی‌های بزرگ و سخت، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مس رفسنجان؛ سلاطین پنالتی

تیم محمد ربیعی در شروع فصل چندان آماده نبود اما به مرور زمان توانست فرم دلخواهش را پیدا کند. آنها تا پایان هفته پنجم، فقط در یک مسابقه برنده شدند و آن هم مسابقه‌ای بود که به خاطر غیبت باشگاه پدیده، اصلا برگزار نشد. مس اما در چهار هفته بعدی، چهار برد متوالی به دست آورد و در هر چهار مسابقه هم صاحب پنالتی شد. بعد از یک هفته توقف روبه‌روی فجرسپاسی، روند اعلام پنالتی به سود این تیم در لیگ برتر روبه‌روی نساجی هم تکرار شد اما این بار مس رفسنجان به اندازه کافی قدر این فرصت را ندانست و مقابل حریف شمالی‌اش شکست خورد. این سومین شکست فصل آنها بعد از سپری کردن هفت هفته بدون باخت بود. گادوین منشا تا اینجای فصل پنج بار برای تیمش پنالتی زده و به کمک همین پنالتی‌ها، صدرنشین جدول گل‌زنان لیگ برتر به شمار می‌رود. مس در چهار هفته باقی مانده، چهار جدال چالش‌‌برانگیز را سپری خواهد کرد. این تیم این هفته با گل گهر سیرجان روبه‌رو می‌شود، سپس در زمین خودش از صنعت نفت پذیرایی می‌کند، آنها در بازی سوم مهمان استقلال و سپس میزبان پیکان هستند. اگر مس بتواند در دو مسابقه اول به برتری برسد، بدون شک شانس خوبی برای قهرمانی نیم‌فصل در هفته پایانی پیدا می‌کند. تیم‌هایی که روبه‌روی مس قرار می‌گیرند، باید هر هفته منتظر اعلام پنالتی به سود این تیم هم باشند. تا اینجا پنالتی‌ها مهم‌ترین راه برای به گل رسیدن تیم محمد ربیعی در رقابت‌های لیگ برتر بیست و یکم فوتبال ایران بوده‌اند. روشی که این تیم را به یک مدعی در رقابت‌های این فصل تبدیل کرده است.