الرونالدو!

وقتی برای اولین بار اسم رونالدو در اطراف باشگاه النصر به گوش رسید، خیلی‌ها باور داشتند که این فقط یک شوخی بزرگ و تاریخی است. عربستانی‌ها اما رد همین شوخی را گرفتند و آن را به واقعیت تبدیل کردند. حالا کریستیانو برای النصر به میدان خواهد رفت. بازیکنی که با یک مصاحبه طوفانی از یونایتد جدا شد، یک جام جهانی تلخ را پشت سر گذاشت و حالا قرار است در قاره دیگری فوتبال بازی کند. خیلی‌ها تصور می‌کردند کریس دوباره به پرتغال برگردد و یا به آمریکا برود اما تصمیم نهایی او، پذیرفتن دیوانه‌وارترین پیشنهاد با بالاترین رقم ممکن بود.

آریا رهنورد

 

پایانی که انتظارش را نداشتیم

«من تا پایان دوران فوتبالم در اروپا می‌مانم. من اهل رقابت هستم و به آمریکا، قطر یا دوبی نمی‌روم». این جملاتی بود که کریستیانو کمی بعد از آخرین فتح توپ طلا به زبان آورد. او آن روزها روی ابرها قدم می‌زد و اصلا به آخرین سال‌های دوران فوتبالش فکر نمی‌کرد. شاید هیچ‌کس، توقع رقم خوردن این پایان بین او و فوتبال اروپا را نداشت. کریس در شروع همین فصل در عضویت منچستریونایتد بود و برای یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال در دنیا بازی می‌کرد. با این حال مشکلات میان او و سرمربی تیم، اریک تن‌هاگ مدام جدی و جدی‌تر شدند و سرانجام همه چیز را به بن‌بست کشاندند. شاید اشتباه بزرگ او، بازگشت به یونایتد بود. تیمی که در دوران گذار قرار داشت و نمی‌توانست خواسته‌های سی آر سون را برآورده کند. او از زمان ترک رئال، همیشه در جست‌وجوی چالش تازه‌ای بوده اما مدام عقب‌گرد کرده است. کریس با یووه هرگز قهرمان اروپا نشد و با یونایتد نیز در بردن جام موفق نبود. اسپورتینگ لیسبون می‌توانست مقصد جالبی برای این بازیکن باشد تا او فوتبالش را درست در جایی که شروع کرده به پایان برساند اما او تصمیم دیگری گرفت و به پروژه النصر ملحق شد. پروژه‌ای که ظاهرا فوق‌ستاره پرتغالی را کاملا تحت تاثیر قرار داده است.

عربستانی‌ها نقشه مشابهی را نیز برای مسی دارند. بازیکنی که در چند سال گذشته سفیر تجاری و تبلیغاتی کشور عربستان بوده است. شاید او هم دیر یا زود برای باشگاه الهلال به میدان برود!

بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ

هیچ بازیکنی در تاریخ فوتبال حتی نزدیک به رقم دریافتی رونالدو از النصر نیز دستمزد دریافت نکرده است. او برای دو سال در عضویت باشگاه عربستانی خواهد بود و به ازای هر سال 200 میلیون یورو دریافت خواهد کرد. در حقیقت مجموع دریافتی او از این باشگاه عربستانی رقم حیرت‌آور 400 میلیون یورو است. رقمی که با آن می‌توان بعضی از باشگاه‌های فوتبال در بهترین لیگ‌های دنیا را هم خرید! کریس عملا بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال را امضا کرده و سنگین‌ترین دستمزد تاریخ این ورزش را هم دریافت خواهد کرد. کریس با این قرارداد، ماهانه 16 و نیم میلیون یورو دریافت می‌کند.

او روزانه 548 هزار یورو از باشگاه النصر می‌گیرد. در حقیقت رونالدو به ازای هر نفسی که در عربستان می‌کشد، درآمد قابل توجهی به دست می‌آورد و ثانیه به ثانیه به این قرارداد اضافه می‌شود. جالب اینکه این رقم بدون در نظر گرفتن مالیات و همچنین برنامه‌های تبلیغاتی است. با توجه به عطش برندها در عربستان برای استفاده تجاری از این اسم بزرگ، شاید درآمد او در این دو سال به یک میلیارد یورو نیز نزدیک شود. علاوه بر این، او نوعی از فعالیت‌های تجاری را در زمینه‌های مختلف مثل پوشاک دارد که بدون شک رفتن به یک کشور جدید، بازار تازه‌ای را برایش فراهم می‌کند. او به واحد پول ایران در هر ساعت 11 میلیارد از باشگاه عربستانی خواهد گرفت. رقمی که همه مرزها را در دنیای فوتبال جابه‌جا می‌کند.

هیچ بازیکنی در تاریخ فوتبال حتی نزدیک به رقم دریافتی رونالدو از النصر نیز دستمزد دریافت نکرده است. او برای دو سال در عضویت باشگاه عربستانی خواهد بود و به ازای هر سال 200 میلیون یورو دریافت خواهد کرد

چرا نیوکاسل نه؟  

شاید این سوال برای خیلی‌ها ایجاد شده باشد. اگر عربستانی‌ها قصد امضای قرارداد با رونالدو را داشتند، چرا تیمی مثل نیوکاسل را برای این کار انتخاب نکردند تا این بازیکن هم در لیگ انگلیس بماند و راهی فوتبال آسیا نشود؟ دلیل این سوال را باید در مساله‌ای به اسم فیرپلی مالی جست‌وجو کرد. نیوکاسل هرگز نمی‌توانست چنین رقمی به رونالدو پرداخت کند و بلافاصله از سوی یوفا محروم می‌شد. آنها حتی قادر نیستند یک‌چهارم این دستمزد را به کریستیانو بدهند. چراکه پرداخت‌ها در فوتبال اروپا باید با درآمد تیم‌ها متناسب باشد. در نتیجه چنین چیزی کاملا محال بود. کریس به لیگی رفت که چیزی به اسم بازی جوانمردانه مالی در آن وجود ندارد و این اواخر حتی سقف استفاده از مهره‌های خارجی در آن برداشته شده است. از طرف دیگر خود عربستانی‌ها نیز ترجیح می‌دادند کریس را در نمای نزدیک‌تری داشته باشند و از این فرصت تبلیغاتی برای کشورشان نیز بهره ببرند. آنها نقشه مشابهی را نیز برای مسی دارند. بازیکنی که در چند سال گذشته سفیر تجاری و تبلیغاتی کشور عربستان بوده است. شاید او هم دیر یا زود برای باشگاه الهلال به میدان برود!

پیام النصر به آسیایی‌ها

النصر با جذب کریستیانو رونالدو، زنگ خطر را برای همه تیم‌های آسیایی به صدا درآورده است. این تیم فصل گذشته رقابت قهرمانی در عربستان را به الهلال واگذار کرد و در رده سوم جدول قرار گرفت. این تیم در جام حذفی هم قهرمان نشد تا عملا بخشی از سهمیه فصل گذشته عربستان در لیگ قهرمانان نباشد. آنها در این فصل فعلا تیم دوم جدول هستند و امیدوارند در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان شرکت کنند. شاید تماشای کریس در لیگ قهرمانان، ایده‌ای است که ای.اف.سی نیز علاقه عجیبی به آن دارد. با این حال با داشتن بازیکنی در قواره‌های رونالدو، مهار النصر در آسیا تقریبا غیرممکن خواهد بود. او که پنج بار قهرمان رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شده، امیدوار است که بتواند دیر یا زود قهرمانی قاره جدید را هم به دست بیاورد. کاری که ستاره‌هایی مثل ریوالدو و ژاوی موفق به انجامش نشدند.

هیجانی که به اوج می‌رسد

به نظر می‌رسد این اصرار مداوم برای جذب رونالدو، تلاشی در جهت تداوم رقابت‌ بین دو کشور قطر و عربستان است. قطری‌ها به تازگی یک میزبانی باشکوه در جام جهانی داشته‌اند و عربستانی‌ها حالا با جذب کریس، نگاه‌ها را به طرف خودشان برگردانده‌اند. شاید قدم بعدی در این رقابت عجیب و جذاب، سهم قطری‌‎ها شود و آنها این بار یک بازیکن دیگر را در دنیای فوتبال به خدمت بگیرند. به هر حال به نظر می‌رسد که این رقابت در نهایت به سود فوتبال آسیا خواهد بود. فوتبالی که دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند به راحتی نادیده‌اش بگیرد. همین حالا خیلی از اهالی فوتبال در دنیا به دنبال خرید لباس جدید رونالدو در باشگاه النصر هستند. بدون شک بازی‌های این باشگاه نیز به مراتب بیشتر از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت. شاید عربستانی‌ها پول زیادی را در این زمینه هزینه کرده باشند اما در واقعیت آنها فایده‌های بسیار زیادی از این خرید بزرگ خواهند برد. جذب یکی از بهترین ستاره‌های تاریخ فوتبال، تجربه‌ای نیست که همیشه در دسترس باشد. کریس بدون شک بزرگ‌ترین بازیکنی است که در همه تاریخ برای بازی به قاره آسیا آمده است.

او تمام نشده است

کریس روزهای بسیار سختی را سپری کرده است. جدایی تلخ از یونایتد و اختلاف گسترده با مربیان و مدیران باشگاه از یک سو و نیمکت نشینی در جام جهانی و وداع اشک‌بار با این تورنمنت از سوی دیگر، همه چیز را برای او دشوار کرده است. رونالدو ناچار شده به تماشای قهرمانی مسی در جام جهانی نیز بنشیند و حالا فوتبال اروپا را هم ترک کرده است. شاید هر بازیکن دیگری با این همه ماجرای عجیب، دچار فروپاشی کامل می‌شد اما بدون شک رونالدو حالا کوهی از انگیزه است. شاید او حتی به سبک زلاتان بعد از مدتی دوباره به فوتبال اروپا برگردد. هیچ چیز از این ستاره بزرگ بعید نیست. هیچ چیز هم برای رونالدو غیرممکن نخواهد بود.

ما هیچ، ما نگاه!

این انتقال بزرگ در فاصله نزدیک با ایران آن هم مدتی بعد از جدایی لوکادیا از پرسپولیس، معنای خاص خودش را دارد. فاصله فوتبال ایران و فوتبال در برخی کشورهای عربی، در حال تبدیل شدن به یک فاصله جبران‌نشدنی است. لیگ عربستان روی بهترین چمن‌ها، در استادیوم‌هایی پر و با تصویربرداری در حد بهترین استانداردهای اروپایی و حالا با حضور یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ برگزار می‌شود. دیگر محال است که باشگاه‌های ایرانی با این شرایط مالی بتوانند رقابتی برابر با این رقبا داشته باشند.