دو تیم دیگر مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی امروز مشخص خواهند شد. یک روز جذاب که در آن ستاره‌های تیم ملی پرتغال روبه‌روی شگفتی‌سازان بزرگ جام قرار می‌گیرند و در دیدار دوم نیز دو تیم بسیار مدعی در آن به مصاف هم می‌روند. هر دو رقابت امروز حساس، تماشایی و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. دو رقابت دیدنی که حساسیت و جذابیت زیادی به همراه دارند و لحظاتی دیدنی و تکرارنشدنی برای هواداران فوتبال در سراسر جهان می‌سازند. رقابت‌هایی که فراموش نخواهند شد و تکلیف نیمه‌نهایی را کاملا مشخص خواهند کرد.

آریا رهنورد

 

پرتغال-مراکش؛ شگفتی‌ساز علیه شگفتی‌سازها!

مراکش بدون تردید شگفتی‌ساز اصلی این تورنمنت بوده است. تیمی که در دور گروهی بالاتر از کرواسی و بلژیک قرار گرفت و در مرحله حذفی نیز توانست تیم ملی اسپانیا را شکست بدهد. روبه‌روی این تیم، یک بازیکن شگفتی‌ساز نیز قرار خواهد گرفت. گونسالو راموس با نیمکت‌نشین کردن رونالدو در بازی قبلی و هت‌تریکی که در آن مسابقه انجام داد، یک شگفتی بزرگ خلق کرد و توجه همه را به طرف خودش کشاند. این سومین برخورد تاریخ دو کشور است. جالب اینکه هر دو دیدار قبلی نیز در جام جهانی رقم خورده‌اند. اولین بار در دور گروهی جام جهانی 1986 مکزیک، مراکش موفق شد پرتغال را با نتیجه سه بر یک شکست بدهد و دومین بار در دور گروهی جام جهانی 2018 این پرتغال بود که مراکش را با یک گل  برد. جالب اینکه مراکش در دیدار قبلی، با یکی از همگروهی‌ها در جام جهانی 2018 روبه‌رو شد و حالا در این مرحله نیز چنین سرنوشتی دارد.

ظاهرا زیاش و رفقا می‌خواهند به هر قیمتی در این جام از رقبای جام جهانی قبلی انتقام بگیرند! تا امروز 11 بار تیم‌های آفریقایی و اروپایی در مراحل حذفی جام جهانی با هم روبه‌رو شده‌اند که 9 بار تیم‌های اروپایی توانسته‌اند از این مرحله صعود کنند و فقط دو بار تیم‌های آفریقایی طعم صعود را چشیده‌اند. جالب است بدانید که برد مراکش برابر اسپانیا در مرحله قبلی، تنها دومین تجربه برد آفریقایی‌ها برابر اروپایی‌ها در دور حذفی جام جهانی بود! مراکش امروز در یک موقعیت تاریخی دیگر هم قرار دارد. این تیم اگر امروز برنده باشد، تبدیل به اولین تیم آفریقایی در تمام تاریخ می‌شود که توانسته خودش را به نیمه‌نهایی رقابت‌های جام جهانی برساند. تجربه‌ای که برای همیشه جاودانه خواهد بود. این سومین حضور تاریخ پرتغال در یک‌چهارم نهایی جام جهانی است. این تیم در هر دو تجربه قبلی توانسته از این مرحله به نیمه‌نهایی صعود کند. مراکش در پنج دیدار اخیرش در جام جهانی بازنده نبوده است. این یک رکورد ویژه برای آنها به شمار می‌رود. این تیم البته به دنبال این است که تعداد بازی‌های بدون شکستش در تاریخ جام جهانی را به عدد 6 برساند و رکوردش را ویژه‌تر کند.

انگلیس-فرانسه؛ فینال اول

این بدون شک بزرگ‌ترین بازی این مرحله خواهد بود. جایی که دو تیم مدعی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. دو تیمی که تا امروز در جام جهانی عالی بوده‌اند اما محکی چندان جدی هم در این تورنمنت نخورده‌اند و از این حیث در وضعیت خاصی هستند. در حقیقت تردیدهای زیادی نسبت به هر دو تیم وجود دارد و نگرانی‌های خاصی در مورد لغزش احتمالی آنها شکل خواهد گرفت. این بازی برخورد دو مربی موفق است که با وجود همه موفقیت‌های گذشته، همچنان با عشق و علاقه زیادی از سوی هواداران فوتبال در کشورشان روبه‌رو نمی‌شوند. دشان به عنوان بازیکن و مربی، جام جهانی را برده و ساوت گیت نیز به عنوان مربی، انگلیس را به مراحل پایانی چند رقابت مختلف رسانده است. این سومین برخورد دو تیم در تاریخ جام جهانی خواهد بود. در هر دو مورد اما تیم ملی انگلیس موفق به شکست دادن فرانسه شده است. آخرین برخورد دو تیم در جام جهانی به سال 82 بر می‌گردد و بعد از آن این دو تیم دیگر با هم روبه‌رو نشده‌اند. در هشت تقابل اخیر دو تیم اما فرانسه فقط یک بار بازنده بوده است. انگلیس از سال 2015 به بعد دیگر موفق به شکست دادن خروس‌ها نشده است. انگلیس در هشت برخورد اخیر با تیم‌‌های اروپایی در مراحل حذفی جام جهانی 6 بار شکست خورده و فقط دو بار به مرحله بعدی صعود کرده است. از سال 2006 به بعد، فرانسه اولین مدافع عنوان قهرمانی است که خودش را به یک‌چهارم نهایی تورنمنت می‌رساند. فرانسه رویاهای بزرگ‌تری در ذهن دارد و می‌خواهد خودش را تا نیمه‌نهایی نیز جلو ببرد. تا امروز هیچ‌کدام از مربیان انگلیس نتوانسته‌اند این تیم را به دو نیمه‌نهایی جام جهانی برسانند. اگر ساوت گیت موفق به انجام این کار شود، به عنوان اولین مربی تاریخ شناخته خواهد شد که دست به چنین کار بزرگی می‌زند و این‌چنین تاریخ را از نو می‌نویسد. این ماموریت بسیار بزرگی برای مرد اول نیمکت انگلیس در جام جهانی قطر خواهد بود.