پرتسپانیا!

مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی، امروز به پایان خواهد رسید. روی کاغذ، پرتغال و اسپانیا تیم‌هایی هستند که از بیشترین شانس برای عبور از این مرحله برخوردار خواهند بود. با این حال بازی‌های آخر هر دو تیم در دور گروهی جام جهانی نشان می‌دهد که هیچ اتفاقی ساده به دست نخواهد آمد. هر دو تیم در دیدار پایانی، با شگفتی‌هایی روبه‌رو شده‌اند و امیدوارند این اتفاق برای‌شان تکرار نشود. به نظر می‌رسد هر دو بازی امروز، دیدارهای سخت و نزدیکی خواهند بود. دیدارهایی که پیش‌بینی نتیجه‌‌شان چندان ساده نیست.

آریا رهنورد

 

اسپانیا-مراکش؛ جوانان علیه شگفتی‌سازها

به لحاظ فنی، اسپانیا و مراکش دو تیم بسیار خوب و استاندارد در جام جهانی بوده‌اند. مراکش با درخشش خیره‌کننده در دیدارهای گروهی، صدرنشین شد و به عنوان تیم اول به این مرحله رسید. تیمی که بعد از تساوی با کرواسی، دو برد پیاپی به دست آورد و با قدرت خودش را به این مرحله رساند. در مقابل اسپانیا نیز نمایش‌های بسیار جذابی در این جام داشت. تیمی که در بازی اول، هفت گل به کاستاریکا زد تا یکی از یک‌طرفه‌ترین بردهای تاریخ جام را از آن خودش کند. اسپانیا برابر آلمان نیز در یک قدمی برد قرار داشت اما در لحظات پایانی به تساوی دست پیدا کرد. عجیب‌ترین نتیجه برای اسپانیا اما شکست روبه‌روی ژاپن بود که موجب شد این تیم در روز پایانی صدرنشینی را از دست بدهد. این دومین برخورد دو تیم در جام جهانی خواهد بود. اولین برخورد دو تیم در جام جهانی، به سال 2018 و دور گروهی مربوط می‌شود. یک مسابقه جذاب و جنجالی که تا آخرین لحظات به سود مراکش بود اما با گل دیرهنگام آسپاس همه چیز به تساوی کشیده شد. اسپانیا در سه تقابل با مراکش، هرگز بازنده نبوده است. سه دیدار اخیر دو تیم با دو برد برای اسپانیا و یک تساوی روبه‌رو شده است. اسپانیا در مقدماتی جام جهانی 62 دو بار این حریف را شکست داد. چهار سال قبل، اسپانیا در همین مرحله مغلوب روسیه شد و رقابت‌های جام جهانی را ترک کرد. آخرین صعود اسپانیا از این مرحله به سال 2010 برمی‌گردد. تورنمنتی که در نهایت با قهرمانی لاروخا به اتمام رسید. این دومین تجربه حضور مراکش در مراحل حذفی جام جهانی است. اولین بار آنها در سال 1986 به این مرحله رسیدند و روبه‌روی تیم ملی آلمان با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند. اسپانیا تا امروز هرگز در مراحل حذفی جام جهانی با مراکش روبه‌رو نشده است. این تیم پنج بار در مراحل گروهی با تیم‌های آفریقایی بازی کرده و فقط یک بار شکست خورده است. تنها تیم آفریقایی که در جام جهانی اسپانیا را شکست داده، نیجریه بوده است. جالب اینکه در آن مسابقه لوئیس انریکه در ترکیب ابتدایی اسپانیا قرار داشت!

اسپانیا برابر آلمان نیز در یک قدمی برد قرار داشت اما در لحظات پایانی به تساوی دست پیدا کرد. عجیب‌ترین نتیجه برای اسپانیا اما شکست روبه‌روی ژاپن بود که موجب شد این تیم در روز پایانی صدرنشینی را از دست بدهد

پرتغال-سوئیس؛ کریس و دفاع آهنی

آخرین مسابقه این مرحله در استادیوم لوصیل بین پرتغال و سوئیس برگزار می‌شود. پرتغال در گروهش صدرنشین شد و حتی شکست عجیب روز آخر روبه‌روی کره نتوانست این صدرنشینی را از بین ببرد. سوئیس نیز پشت سر برزیل در این گروه دوم شد. تیمی که به جز برزیل، هر دو حریف دیگر را شکست داد و با 6 امتیاز به این مرجله رسید. سوئیس تنها با زدن یک گل دیگر، می‌توانست صدرنشینی را از برزیل بگیرد. این دو تیم در سال 2022 دو بار مقابل هم بازی کرده‌اند و هر دو بازی در لیگ ملت‌های اروپا انجام شده است. پرتغال در لیسبون چهار گل به سوئیس زد و در بازی برگشت این سوئیس بود که توانست در خانه خودش پرتغال را با یک گل شکست بدهد. در قرن بیست و یکم، دو تیم در ۶ بازی رسمی با هم روبه‌رو شده‌اند و جالب اینکه سهم هر تیم دقیقا سه برد بوده است. آخرین برخورد آنها در تورنمنت‌های مهم ملی اما به سال 2008 برمی‌گردد. جایی که در جام ملت‌های اروپا سوئیس با دو گل حریفش را از پیش رو برداشت. پرتغال در همه تاریخش فقط دو بار به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها رسیده و حالا قصد دارد این تجربه را تکرار کند. این تیم در پنج بازی حذفی اخیرش در این جام برنده نبوده و در هر چهار مسابقه اخیرش در این مراحل جام جهانی نیز شکست خورده است. این تیم چهار سال قبل در همین مرحله مغلوب اروگوئه شد و تورنمنت را ترک کرد. سوئیس تا امروز هرگز در تاریخ جام جهانی برنده سه مسابقه در یک دوره نشده است. اگر آنها پرتغال را شکست بدهند، برای اولین بار صاحب این رکورد خواهند شد و سه برد در یک دوره به دست خواهند آورد. پرتغال یک آمار بسیار جالب هم دارد. این تیم در هشت بازی از 9 مسابقه اخیرش در جام جهانی گل اول را وارد دروازه رقبا کرده است. آنها البته در دیدار با کره جنوبی نیز موفق به انجام این کار شدند اما برای اولین بار بعد از زدن گل اول در جام جهانی، نتیجه را واگذار کردند!