اولین نماینده قاره آسیا در یک‌هشتم نهایی جام جهانی از مسابقه‌ها کنار رفت اما روبه‌روی آرژانتین، فوق‌العاده ظاهر شد و نمایش‌های بسیار خوبی داشت. شاید امروز کره هم مقابل برزیل، به چنین پایانی فکر کند. کنار زدن برزیل احتمالا ممکن نیست اما درخشیدن برابر این تیم دور از ذهن نخواهد بود. در دیدار دیگر امروز اما ژاپنی‌ها فقط به ارائه یک نمایش خوب فکر نمی‌کنند. آنها به دنبال شکست دادن کرواسی و خلق یک شگفتی بزرگ برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر تورنمنت هستند. این کار برای ژاپنی‌ها به هیچ وجه غیرممکن نخواهد بود. اساسا برای تیمی که اسپانیا و آلمان را شکست داده، هیچ چیز غیرممکن نیست.

آریا رهنورد

 

ژاپن-کرواسی؛ سامورایی علیه پیرمرد

تیم ملی ژاپن بدون تردید یکی از بهترین تیم‌های دور گروهی بود. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد این تیم بتواند از گروه اسپانیا و آلمان صعود کند و تصور صدرنشینی این تیم در این گروه حتی از این هم محال‌تر بود. به هر حال ژاپن از گروهش به مرحله بعدی رسید و این تجربه را به عنوان صدرنشین به دست آورد. در مقابل، کرواسی که تیم دوم جدول گروهش شده و به سختی به دور حذفی رسیده بود، حالا باید خودش را برای یک نبرد سخت آماده کند. یک طرف این بازی، تیم دونده و پرانگیزه ژاپن است که ستاره‌های جوان زیادی دارد و طرف دیگر، تیم مسن کرواسی که تا اینجا ضعف‌های زیادی در این جام از خودش نشان داده اما نسبت به ژاپن، ستاره‌های بین‌المللی بیشتری در اختیار دارد. این سومین برخورد دو کشور در تاریخ جام جهانی خواهد بود. سامورایی‌ها در دو برخورد گذشته با کرواسی نه بردی داشته‌اند و نه توانسته‌اند گلی به ثمر برسانند. دیدار اول در جام جهانی 98 با برتری یک بر صفر کرواسی همراه شد و دیدار دوم در جام جهانی 2006 با تساوی صفر-صفر به پایان رسید. جالب اینکه هر دو بازی در دور گروهی بودند و اساسا این اولین برخورد دو کشور در مراحل حذفی جام جهانی به شمار می‌رود. کرواسی به جز این هرگز با تیم آسیایی دیگری در جام جهانی برخورد نداشته است. ژاپن در این جام دو حریف اروپایی را شکست داده است. این موفقیت در حالی رقم خورده که قبل از این، سامورایی‌‌ها در همه تاریخ حضور در این جام، فقط دو برد روبه‌روی اروپایی‌ها داشتند! این بازی برای ژاپن، بسیار تاریخی به نظر می‌رسد. چراکه این تیم برای چهارمین بار به این مرحله رسیده اما هرگز نتوانسته بخشی از یک‌چهارم نهایی جام جهانی باشد. کرواسی اما دو بار به این مرحله رسیده و هر دو بار توانسته به دور بعدی راه پیدا کند. کرواسی در هشت دیدار اخیرش در مراحل حذفی جام جهانی، فقط دو بار شکست خورده و این بار نیز با روحیه خوبی به مصاف ژاپن خواهد رفت.

کره جنوبی-برزیل؛ به خاطر پله

برزیل بعد از بردن دو بازی اول در این جام، با نفرات ذخیره به استقبال بازی سوم رفت. این تیم با 9 تغییر در بازی سوم قرار گرفت که یک رکورد عجیب در جام به حساب می‌آمد. برزیلی‌ها در این نبرد بعد از 17 بازی یک دیدار گروهی در جام جهانی را باختند. با این وجود همه ستاره‌های اصلی این تیم به خوبی برای این جدال استراحت کردند. در مقابل، کره جنوبی یک بازی بسیار سخت با پرتغال داشت و در آخرین لحظات به این بازی و به جام برگشت. این هشتمین تقابل تاریخ دو کشور است اما جالب است بدانید که هر هفت بازی قبلی دو تیم دوستانه بوده‌اند! در حقیقت این اولین بار است که برزیل و کره در یک صحنه رسمی با هم روبه‌رو می‌شوند. در هفت بازی با کره جنوبی، برزیل 6 بار برنده شده و یک بار نیز شکست خورده است. در حقیقت دیدار این دو تیم تا امروز هرگز به تساوی نینجامیده است. کره جنوبی تا امروز 6 بار با تیم‌های آمریکای جنوبی در جام جهانی روبه‌رو شده و هرگز نتوانسته نمایندگان این قاره را شکست بدهد. کره چهار بار به رقبای این منطقه باخته و دو بار نیز روبه‌روی این رقبا به تساوی دست پیدا کرده است. برزیلی‌ها البته یک آمار بد هم دارند. تیمی که در 10 بازی اخیرش در این جام، چهار بار زمین را با شکست ترک کرده است. رکوردی که برای برزیل، اصلا دوست داشتنی به نظر نمی‌رسد. این اولین بازی کره جنوبی در مراحل حذفی جام از سال 2010 خواهد بود. برزیل هیچ‌وقت در این مرحله به مشکل نخورده و تقریبا همیشه از این دور رد شده است. بعید به نظر می‌رسد این تیم در این مرحله نیز به مشکل بخورد. آنها بازی ساده‌ای در پیش ندارند اما از شانس بسیار زیادی برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر برخوردار هستند. برزیل نه فقط با رسیدن به این مرحله، بلکه با قهرمانی جام راضی خواهد شد. این تنها هدف بزرگ برزیل در این تورنمنت خواهد بود. تیمی که برای قهرمانی در این جام دست به هر کاری می‌زند.