روبرتو و هانسی، تلاشی برای زنده ماندن!

سرنوشت چهار تیم صعودکننده و البته چهار تیم حذف شده دیگر از رقابت‌های جام جهانی، امشب مشخص خواهد شد. در دیدارهای امشب، صعود مراکش و اسپانیا بسیار محتمل است و تیم‌هایی مثل آلمان، ژاپن، کاستاریکا، بلژیک و کرواسی برای باقی ماندن در جام تلاش خواهند کرد. دیدارهای امشب بسیار تماشایی خواهد بود. به طور کلی بازی‌های این دو گروه از شروع جام دیدنی و جذاب بوده و این بار نیز چنین اتفاقی تکرار خواهد شد. همه چیز برای انجام چند دیدار سرنوشت‌ساز و پرتماشاگر در قطر مهیا به نظر می‌رسد.

آریا رهنورد

 

بلژیک و کرواسی، یک تیم قربانی می‌شود

دیدارهای گروه F جام جهانی از ساعت 18:30 عصر امروز برگزار می‌شوند. نکته جالب در مورد این دیدارها، احتمال حذف یکی از دو تیم پرستاره این گروه است. مراکش بعد از تساوی با کرواسی و شکست دادن بلژیک، چهار امتیاز دارد و از شانس خوبی برای صعود برخوردار است. اگر آنها بتوانند کانادا را شکست بدهند، راهی مرحله بعدی خواهند شد. حذف کانادا بعد از دو شکست متوالی در دو دیدار گذشته قطعی شده است.

به نظر می‌رسد مراکش کار راحتی برای صعود از این گروه دارد. اگر مراکش برنده این دیدار شود، شرایط دشواری برای بلژیک و کرواسی شکل خواهد گرفت. آن وقت برنده این مسابقه به مرحله بعد می‌رود و تیم بازنده خیلی زود حذف می‌شود. اگر هم بازی مساوی شود، کرواسی با یک امتیاز بیشتر به مرحله بعدی خواهد رفت. حذف هر کدام از این دو تیم یک شگفتی در جام جهانی خواهد بود.

اگر کرواسی حذف شود، نایب قهرمان دوره قبلی جام جهانی از رقابت‌ها کنار رفته و اگر بلژیک حذف شود، یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های جام حذف شده است. این دو تیم در نیمه‌نهایی دوره قبلی جام حاضر بودند اما حالا اصلا شرایط خوبی ندارند. کرواسی یک تیم مسن را به جام آورده و دالیچ به این خاطر به شدت تحت فشار قرار گرفته است. اگر تیم نتیجه نگیرد و در همین دور گروهی حذف شود، احتمال برکناری دالیچ بسیار زیاد خواهد بود. در مقابل بلژیک هم تیمی بسیار کهکشانی در اختیار دارد اما از مربی مقتدری برخوردار نیست. حذف این تیم نیز برکناری قطعی مارتینز را رقم می‌زد. شرایط اردوی این تیم هم اصلا جالب نیست و اخیرا بازیکنان بلژیک در رختکن نیز درگیر شده‌اند.

همین چند روز قبل، کوین دی بروینه اعلام کرده بود که بلژیک اصلا مدعی قهرمانی جام نیست و شرایط خوبی ندارد. با این وجود شاید حتی خود او نیز حدس نمی‌زد که بلژیک به همین سرعت در آستانه حذف شدن از جام جهانی قرار بگیرد. شیاطین سرخ برای ماندن در جام، فقط به برد در این بازی نیاز خواهند داشت.

آلمان به دنبال فرار از کابوس

در گروه دیگری که بازی‌هایش امشب برگزار می‌شود، اوضاع آلمان چندان جالب نیست. تیمی که البته به لطف شکست ژاپن روبه‌روی کاستاریکا، فعلا در جام باقی مانده است. آلمان با یک شروع بسیار ضعیف، فعلا در دو بازی اول جام فقط یک امتیاز کسب کرده و شرایط نگران‌کننده‌ای دارد. این تیم در صورت نبردن در دیدار امشب به طور حتم از جام جهانی کنار خواهد رفت.

 اگر آلمان برنده بازی امروز شود و ژاپن نتواند از اسپانیا امتیاز بگیرد، سامورایی‌ها از جام کنار می‌روند و مانشافت خودش را به مرحله بعدی می‌رساند. در غیر این صورت، شرایط دشواری رقم می‌خورد. اگر ژاپن بازی‌اش را مساوی کند و آلمان برنده بازی، هر دو تیم چهار امتیازی می‌شوند اما ژاپن در بازی مستقیم آلمان را برده است. این وسط کاستاریکا هم هنوز شانس صعود دارد و شاید حتی بتواند با مساوی به دور بعدی برسد. به هر حال، هر چهار تیم این گروه شانس صعود و حتی شانس صدرنشینی را دارند و این موضوع، دیدارهای امشب این گروه را بسیار هیجان‌انگیز خواهد کرد.

هانسی فلیک به خوبی می‌داند که این بازی چقدر برای کارنامه کاری‌اش مهم خواهد بود. اگر او بازنده این مسابقه باشد، دیگر روی نیمکت آلمان دیده نخواهد شد. آلمان چهار سال قبل نیز از دور گروهی کنار رفت و تکرار دوباره این اتفاق، یک فاجعه خواهد بود. آلمان آخرین بار در دیدار افتتاحیه جام جهانی 2006 روبه‌روی کاستاریکا قرار گرفت و این تیم را با چهار گل شکست داد. کاستاریکا تنها در یک مسابقه از 11 دیدار اخیرش با اروپایی‌ها در جام جهانی به پیروزی دست پیدا کرده و آمار کاملا به ضرر این تیم است.

این تیم فقط یک بار توانسته دو دیدار متوالی را در جام جهانی ببرد و حالا دوباره به دنبال تکرار این اتفاق است. آلمان فلیک در بازی قبلی فقط 35 درصد از مالکیت توپ را در اختیار داشت. این ضعیف‌ترین آمار این تیم در یک مسابقه در تاریخ جام جهانی بود. انتظار می‌رود که آنها در دیدار امشب اما مالکیت بیشتری داشته باشند و به هر قیمتی برای رسیدن به برد تلاش کنند.