آریا طاری

امروز هم همانند روزهای گذشته در جام جهانی چهار مسابقه خواهیم داشت. چهار مسابقه که سرنوشت دو گروه را تا حدودی روشن می‌کنند. بازگشت دوباره ژاپنی‌ها به زمین بعد از برد بزرگ در دیدار قبلی، نبرد بلژیک و مراکش با ستاره‌های پرشمار در ترکیب دو تیم، حضور دوباره مودریچ در زمین فوتبال و البته نبرد تماشایی اسپانیا و آلمان نیز، بخش مهمی از جذابیت‌های نبردهای امشب هستند. این هفته از جام جهانی بسیار کلیدی به نظر می‌رسد. چراکه بعضی تیم‌ها را به صعود نزدیک می‌کند و برخی دیگر را در یک قدمی حذف قرار می‌دهد.

ژاپن-کاستاریکا (13:30)

سامورایی‌ها یکی از بهترین تیم‌های هفته اول جام جهانی بودند. تیمی که در نبرد با آلمان فوق‌العاده ظاهر شد و در همه دقایق بازی بدون نقص بود. شاگردان هاجیمه موریاسو، روبه‌روی آلمان استثنایی بودند. آنها حالا در استادیوم احمد بن علی با کاستاریکا مسابقه می‌دهند. ژاپن تا امروز چهار بار با کاستاریکا بازی کرده و هرگز بازنده نبوده است. با این حال کاستاریکا در تنها تقابل تاریخش با تیم‌های آسیایی در جام جهانی برنده بوده است. جالب اینکه آنها اتفاقا در یک جام جهانی آسیایی برنده این مسابقه شده‌اند. ژاپن از سال 2002 به بعد هرگز نتوانسته دو دیدار متوالی در جام جهانی را ببرد. این تیم در طول تاریخش نیز هرگز یک دوره جام جهانی را با دو برد شروع نکرده است. کاستاریکا در جدال قبلی هفت گل از اسپانیا خورد و به معنی واقعی کلمه تحقیر شد. آنها قبل از روبه‌رو شدن با ماتادورها در هشت دیدار متوالی جام جهانی روی هم هفت گل خورده بودند. کاستاریکا در هفت بازی اخیرش در جام جهانی نیز برنده نبوده و طعم پنج شکست را چشیده است. قبل از شروع این بازی، آمار کاملا به سود سامورایی‌ها به نظر می‌رسد.

بلژیک-مراکش (16:30)

بعد از سال 1994 این اولین بار است که بلژیک و مراکش در جام جهانی با هم برخورد می‌کنند. مسابقه قبلی با برتری یک بر صفر بلژیکی‌ها به پایان رسیده است. با این حال در آخرین مسابقه تیم‌های ملی دو کشور در همه رقابت‌ها، این مراکش بوده که توانسته بلژیک را شکست بدهد. بلژیکی‌ها تا امروز هرگز در جام جهانی به یک حریف آفریقایی نباخته‌اند و اصلا دوست ندارند این رکورد از بین برود. این پنجاهمین مسابقه بلژیک در جام جهانی به حساب می‌آید. بلژیک در این بازی تبدیل به دوازدهمین کشور تاریخ با این آمار خواهد شد. از 11 کشور دیگری که به این آمار دست پیدا کردند، فقط دو تیم در مسابقه شماره 50 بازنده شدند. بلژیک در هر هشت مسابقه اخیرش در مرحله گروهی جام جهانی به پیروزی رسیده است. اگر آنها امروز برنده باشند، تبدیل به اولین تیم در تمام تاریخ می‌شوند که هر 9 مسابقه متوالی در مرحله گروهی جام جهانی را با پیروزی سپری کرده‌اند.

کرواسی-کانادا (19:30)

خراب کردن پنالتی در مسابقه اول روبه‌روی بلژیک، فشار زیادی روی شانه‌های آلفونسو دیویس گذاشته است. بازیکنی که مقصر اصلی شکست تیمش روبه‌روی بلژیک به شمار می‌رفت. آلفونسو و تیمش امروز با کرواسی مسابقه می‌دهند. این دو کشور تا امروز هرگز برابر هم قرار نگرفته‌‌اند. کرواسی از دو تقابل اخیر در جام جهانی با تیم‌های آمریکای مرکزی و شمالی خاطرات خوبی ندارد و هر دو بار به مکزیک باخته است. کانادا اما آمار به مراتب بدتری دارد. این تیم در هر چهار مسابقه آخرش در جام جهانی بازنده شده و هنوز اولین گل تاریخش در این تورنمنت را نیز به ثمر نرسانده است. کرواسی قبل از تساوی بدون گل در دیدار قبلی، در 11 بازی متوالی در جام جهانی گل زده بود. این تیم در طول تاریخش فقط یک بار در دو مسابقه متوالی در جام جهانی گل نزده است. کانادا اساسا تیم شوت‌زنی به نظر می‌‌رسد اما در شوت ‌زدن اصلا دقیق نیست. این تیم در دیدار قبلی، 22 شوت زد اما فقط سه شوت درون چارچوب داشت و حتی با این آمار سنگین شوت‌زنی، حتی نتوانست یک گل نیز به ثمر برساند.

اسپانیا-آلمان (22:30)

بدون شک دیدنی‌ترین دیدار امروز، برخورد این دو تیم خواهد بود. یک طرف این نبرد، تیمی است که در دیدار قبلی با هفت گل برنده شده و در یک قدمی صعود قرار دارد و طرف دیگر، تیمی است که در دیدار قبلی شکست خورده و شاید برای دومین دوره متوالی از مرحله گروهی جام کنار برود. این پنجمین برخورد دو تیم در تاریخ جام جهانی است. اسپانیا در سه مسابقه اول روبه‌روی آلمان برنده نشد اما نبرد چهارم را در نیمه نهایی برد تا خودش را به مسابقه فینال برساند. در هفت تقابل اخیر دو تیم اما آلمان فقط یک بار موفق به شکست دادن اسپانیا شده است. اسپانیا هفته گذشته به رکورد بهترین برد در جام جهانی رسید و هفت بار دروازه کاستاریکا را باز کرد. این تیم اما فقط در سه دوره جام جهانی هر دو مسابقه اولش در این تورنمنت را برده است. آلمان در حالی خودش را برای این جدال مهیا می‌کند که تا امروز هرگز جام جهانی را با دو باخت پیاپی شروع نکرده است.