هر قاره یک نماینده

از روز گذشته، تمام تیم‌های حاضر در جام جهانی، دومین مرحله مسابقات‌شان را در دور گروهی آغاز کردند. در همین راستا، نگاهی خواهیم داشت به چهار مسابقه‌ای که امروز برگزار می‌شوند.

آریا طاری

 

دور دنیا در یک روز!

دیدارهای امروز جام جهانی یک نکته ویژه دارند. در این دیدارها هر قاره حداقل یک نماینده خواهد داشت. در مسابقه اول، نماینده‌ای از آفریقا روبه‌روی تیمی از اقیانوسیه قرار می‌گیرد. در مسابقه دوم، تیمی از اروپا با تیمی از آسیا برخورد می‌کند. در مسابقه سوم دو تیم اروپایی با هم روبه‌رو می‌شوند و در مسابقه چهارم نیز دو تیم از آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی با هم جدال خواهند کرد. مهم نیست که طرفدار فوتبال کدام قاره باشید. تمام قاره‌های دنیا از دیدارهای امروز جام جهانی

سهم دارند.

تونس-استرالیا (13:30)

تیم‌های آفریقایی شروع خوبی در این دوره جام جهانی نداشتند اما تونس عملکرد نسبتا خوبی داشت و توانست در بازی اول دانمارک را متوقف کند. آنها امروز به مصاف یکی از بازنده‌های هفته اول می‌روند. این دو تیم تا امروز تنها دو بار با هم مسابقه داده‌اند و سهم هر کدام‌شان در این نبردها، یک برد بوده است. استرالیا تا امروز فقط یک بار در جام‌های جهانی با حریفی آفریقایی مسابقه داده و آن نبرد با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. تونس در حالی مهیای این نبرد می‌شود که در دیدار قبلی روبه‌روی دانمارک، دومین کلین شیت تاریخش در جام جهانی را به ثبت رسانده است. استرالیا نیز در هفت دیدار اخیرش در این تورنمنت 6 بار شکست خورده و اخیرا به هیچ وجه آمار خوبی در این جام نداشته است. اگر تونس امروز بازنده نباشد، برای اولین بار در همه تاریخش در سه دیدار متوالی جام جهانی هیچ شکستی را تجربه نکرده است.

لهستان-عربستان (16:30)

بعد از شگفتی بزرگ هفته اول روبه‌روی آرژانتین، حالا همه در انتظار تماشای دوباره عربستان در جام جهانی هستند. تیم رنار می‌تواند شگفتی‌ساز بزرگ این دوره باشد. آنها در صورت رسیدن به پیروزی در این مسابقه، به دور بعدی رقابت‌ها صعود خواهند کرد. این تیم بعد از شکست دادن مسی، حالا به دنبال کنار زدن لواندوفسکی است. آخرین دیدار دو تیم در سال 2006 با برتری لهستان به پایان رسیده است. لهستان در طول تاریخ جام دو بار با تیم‌های آسیایی بازی کرده و یک پیروزی و یک شکست در این نبردها داشته است.

عربستان در تیم‌های اروپایی در جام جهانی، اصلا آمار خوبی ندارد. این تیم در 9 بازی از 10 جدال اخیر با اروپایی‌ها در جام جهانی بازنده بوده است. لهستان توانسته در هر دو مسابقه آخرش در جام جهانی کلین‌شیت کند. آنها امروز به دنبال بسته نگه داشتن دروازه برای سومین مسابقه متوالی خواهند بود. عربستان حالا عملا هر دو بازی آخرش در جام جهانی را برده است. آن هم در حالی که در 15 بازی قبل از آن، فقط دو برد داشت. در حقیقت عربستان از جام جهانی 1998 برای مدت‌ها طعم برد در جام را نچشیده بود اما حالا این تیم دیگر یک تیم برنده به شمار می‌رود که آخرین بازی‌اش در دوره قبل و اولین بازی‌اش در این دوره را با برد پشت سر

گذاشته است.

فرانسه-دانمارک (19:30)

هرچقدر که فرانسه در مسابقه اول جام شبیه تیم‌های مدعی نشان داد، دانمارک اصلا در قواره‌های خودش ظاهر نشد. مثلث خط میانی دانمارک هم نتوانست عملکرد خوبی از خودش نشان بدهد. فرانسه اما کاملا در حد و اندازه‌های یک تیم مدعی ظاهر شد و عملکرد بسیار خوبی در مسابقه با استرالیا داشت. این چهارمین برخورد فرانسه و دانمارک در جام جهانی است. هر سه مسابقه قبلی نیز در دور گروهی جام رقم خورده‌اند. جالب است بدانید فرانسه در دو دوره بعد از همگروهی با دانمارک قهرمان جام شده و در یک دوره نیز از دور گروهی کنار رفته است! دانمارک با اعتماد به نفس خوبی روبه‌روی فرانسه قرار خواهد گرفت. چراکه توانسته این تیم را در هر دو مسابقه اخیر لیگ ملت‌ها شکست بدهد. دانمارک تا امروز دو بار با مدافعان عنوان قهرمانی جام جهانی روبه‌رو شده و در این نبردها یک باخت و یک برد را تجربه کرده است. فرانسه با فرم بسیار خوبی به این بازی می‌رسد. این تیم در هر پنج مسابقه آخرش در جام جهانی برنده بوده است. دانمارک اما آمار عجیبی دارد. این تیم در هر چهار مسابقه آخرش در جام جهانی، نتیجه‌ای بهتر از تساوی به دست نیاورده است.

آرژانتین-مکزیک (22:30)

بعد از 36 بازی بدون شکست در همه جام‌ها، آرژانتین یک باخت عجیب و وحشتناک را مقابل عربستان تجربه کرد. شکستی که آرژانتین را در یک قدمی حذف از جام جهانی قرار داده است. حالا لئو مسی و رفقا به یک راه نجات برابر مکزیک فکر می‌کنند. آرژانتین در 10 مسابقه اخیر روبه‌روی مکزیک، هفت بار برنده بوده و هرگز شکست نخورده است. مکزیک در هر سه مسابقه اخیرش برابر آرژانتین در جام جهانی، بازنده بوده است. آرژانتین بعد از جام جهانی 90 هرگز در این تورنمنت به یک تیم غیراروپایی نباخته بود اما عربستان به این روند پایان داد. آرژانتین تا امروز در طول تاریخ، هرگز در دو دیدار متوالی در جام جهانی بازنده نبوده است. آنها برای فرار از دومین ناکامی، در جست‌وجوی بازگشت هستند.