آریا طاری

امروز، یکی از جذاب‌ترین روزهای مرحله گروهی جام ملت‌های 2020 خواهد بود. جایی که تیم‌های بزرگی مثل فرانسه، پرتغال، آلمان و اسپانیا همگی به مصاف رقبا می‌روند تا بدون تردید یکی از پرستاره‌ترین روزهای یورو رقم بخورد. در مرحله گروهی رقابت‌ها، شاید این پربیننده‌ترین روز یورو نیز باشد. چراکه ستاره‌های زیادی در ترکیب تیم‌ها در جدال‌های امروز و امشب، وارد زمین مسابقه خواهند شد. فرانسه و پرتغال برای ادامه روند دلچسب هفته اول و آلمان و اسپانیا برای جبران کردن اوضاع، نبردهای امشب را آغاز می‌کنند. دوئل‌هایی که تاثیر زیادی در سرنوشت صعود به مرحله بعدی خواهند داشت.

مجارستان-فرانسه

(17:30/ استادیوم فرانس پوشکاش)

تا هشت دقیقه قبل از پایان مسابقه با پرتغال، مجارستانی‌ها به خوبی برابر این حریف مقاومت کردند اما این مقاومت، سرانجام در هم شکست و آنها نشان دادند که با دریافت گل اول، همه نظم و انسجام‌شان را از دست می‌دهند. درست برخلاف آنها، فرانسه در نبرد اول روبه‌روی آلمان کنترل دقیق و جذابی در تمام دقایق مسابقه داشت. تیم دشان به جز تنها گلی که با اشتباه هوملس به ثمر رساند، دو بار دیگر توسط بنزما و امباپه دروازه حریف را باز کرد اما هر دو گل از سوی کمک‌داور ویدئویی مردود شدند. صعود از این گروه تنها برای قهرمان جام جهانی 2018 کافی به نظر نمی‌رسد. آنها به دنبال صدرنشینی هستند و از آن‌جایی که پرتغال سه بار دروازه مجارستان را باز کرده، فرانسه نیز به یک پیروزی پرگل روبه‌روی این تیم فکر می‌کند. مجارها نیز بدون تردید، بدشانس‌ترین تیم این رقابت‌ها هستند. آنها در گروهی قرار گرفته‌اند که حتی شانسی برای صعود به عنوان تیم سوم جدول در اختیارشان قرار نمی‌دهد. ستاره کلیدی فرانسه در اولین مسابقه یورو، بدون تردید پل پوگبا بود. بازیکنی که انگار برای بازی کردن در «رده ملی» ساخته شده است. او در ترکیب یونایتد فقط یک فوتبالیست خوب است اما وقتی به تیم ملی فرانسه می‌رسد، به بهترین هافبک دنیا تبدیل می‌شود. در این تورنمنت انتظارها از فرانسه بسیار بالاست. فینالیست شکست خورده دوره قبلی، حالا باید در بوداپست دومین مسابقه‌اش را روبه‌روی تیم ملی مجارستان برگزار کند.

آلمان-پرتغال (20:30/ استادیوم آلیانز آره‌نا)

کریستیانو رونالدو این روزها به شدت در کانون توجه قرار داد. او اولین بازیکنی بود که پنالتی‌اش در یورو را تبدیل به گل کرد و در کنار پاتریک شیک و روملو لوکاکو، تبدیل به یکی از اولین ستاره‌هایی شد که در یورو 2020 دبل کرده‌اند. این اتفاق‌ها اما دلیل توجه رسانه‌ها به رونالدو نبودند. او با برداشتن بطری‌های کوکاکولا از مقابلش در کنفرانس خبری، سروصدای زیادی به راه انداخت. کریس به هوادارانش توصیه کرد که به جای کوکا، آب بنوشند. توصیه‌ای که با واکنش مثبت بسیاری از اهالی فوتبال در دنیا روبه‌رو شد و البته یک ضرر چهار میلیارد دلاری به کوکاکولا زد! البته که سرمربی روسیه هم با باز کردن نوشابه و خوردن آن در سالن کنفرانس، پاسخ رونالدو را داد! بهترین گل‌زن تاریخ جام ملت‌های اروپا، امشب در این تورنمنت روبه‌روی آلمان قرار خواهد گرفت. پرتغال برای قطعی کردن صعودش به یک برد نیاز دارد و شکست در این مسابقه، آلمان را در آستانه حذف شدن قرار خواهد داد. تیم یوگی لوو در مسابقه اول عملکرد بدی نداشت اما در فاز هجومی تیم زهرداری به نظر نمی‌رسید. قدرت تهاجمی کم آلمان، اتفاقی بود که موجب انتقاد گسترده از این تیم شد. حالا باید منتظر ماند و دید که آنها برای جدال حساس و سرنوشت‌ساز امشب، در فاز حمله چه نقشه‌هایی در سر دارند. بدون شک آلمان نمی‌تواند بی‌مهابا به طرف دروازه پرتغال برود. چراکه پرتغالی‌ها با داشتن ستاره‌هایی مثل برونو فرناندز و رونالدو، همیشه می‌توانند ضدحمله‌های مرگباری را علیه این تیم طراحی کنند.

اسپانیا-لهستان (23:30/ ورزشگاه المپیک سویا)

تیم لوئیس انریکه در اولین مسابقه‌اش در جام ملت‌ها، رکورد رد و بدل شدن پاس در یک مسابقه یورو را شکست. آنها بیشتر از 900 بار به هم پاس دادند اما حتی یک بار هم موفق به گل‌زنی نشدند. فرصت فوق‌العاده‌ای که موراتا در نیمه اول از دست داد، بزرگ‌ترین مانع در مسیر رسیدن لاروخا به پیروزی روبه‌روی تیم تدافعی سوئد بود. اسپانیا با یکی از کم‌ستاره‌ترین تیم‌های تمام تاریخش به جام ملت‌ها قدم گذاشته است. سرخیو بوسکتس هم همچنان به دلیل ابتلا به کرونا جایی در ترکیب تیم ندارد و بازوبند کاپیتانی روی بازوی جوردی آلبا باقی خواهد ماند. احتمالا انریکه برای این جدال یک تغییر در ترکیب اصلی‌اش به وجود بیاورد و به جای آلوارو موراتا از جرارد مورنو استفاده کند. احتمالا فیکس شدن نفراتی مثل تیاگو و آداما ترائوره نیز در این نبرد وجود خواهد داشت. لهستان هم این تورنمنت را اصلا خوب شروع نکرده و در اولین مسابقه، مغلوب اسلواکی شد. آنها حالا زیر تیغ هستند و به هیچ وجه نمی‌خواهند در دو مسابقه متوالی در یورو، بازنده باشند. برای هر دو تیم، این بازی چیزی شبیه مرگ و زندگی خواهد بود. اسپانیا باز هم تلاش می‌کند تا فوتبال مالکانه‌اش را به نمایش بگذارد و مثل گذشته بزرگ‌ترین امید لهستانی‌ها به رابرت لواندوفسکی دوخته خواهد شد.