مردی که دنیا را تکان داد!

در شروع جام جهانی، این درخشش اکوادور بود که بیشتر از هر چیزی به چشم آمد. تیمی که در دیدار افتتاحیه، میزبان رقابت‌ها را شکست داد و یک نتیجه دور از انتظار خلق کرد. کاری که اکوادور روبه‌روی قطر انجام داد، فوق‌العاده به نظر می‌رسید. تیمی که به خوبی نبض بازی را در دست گرفت و از همان دقایق ابتدایی فشار وحشتناکی به حریف وارد کرد. اکوادور در همه دقایق این نبرد تیم برتر زمین به نظر می‌رسید و در نهایت هم به راحتی و بدون کوچک‌ترین دردسری حریف را شکست داد. آنها با همین نتیجه، از همین حالا مدعی جدی صعود از این گروه هستند.

 آریا طاری

 

از وی.ای.آر تا پنالتی، اولین‌های جام

دو اتفاق مهم از اولین‌های جام در همین مسابقه رقم خورد. اولین استفاده از وی.ای.آر خیلی زود از راه رسید و گروه داوری، گل اول بازی را مردود اعلام کرد. شیوه اعلام این اتفاق نیز در نوع خودش جالب به نظر می‌رسید. چراکه این اتفاق با سرعت بسیار زیادی رخ داد. علاوه بر این نمایش تصویر سه بعدی نیز هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید و هواداران فوتبال را به وجد آورد.

این بازی یک «اولین» دیگر هم داشت. این اولین افتتاحیه تاریخ جام جهانی بود که اولین گلش با یک ضربه پنالتی به ثمر می‌رسید. در همه دوره‌های قبلی هرگز اولین گل جام با یک پنالتی رقم نخورده بود. این اتفاق برای اولین بار در جام رخ می‌داد. انر والنسیا پشت این ضربه قرار گرفت و توپ را به تور دروازه سعد الشیب رساند. اکوادوری‌ها با این گل، جام جهانی را رویایی شروع کردند.

گوستاوو؛ مردی برای تحول

کاری که گوستاوو آلفارو با تیم ملی اکوادور انجام داده، حقیقتا تحسین برانگیز به نظر می‌رسد. او تیمی ساخته که می‌تواند هر حریفی را به دردسر بیندازد. به یاد بیاورید که این تیم در مرحله گروهی کوپا آمه‌ریکا روبه‌روی برزیل شکست نخورد و در مرحله مقدماتی جام جهانی هم عملکرد بسیار خوبی داشت.

او نشان داده که چه مربی آماده و مستعدی است. مردی که یک نسل خوب از فوتبال اکوادور را به خوبی کنار هم جمع کرده و حالا می‌خواهد این تیم را به مراحل بالاتری برساند. به نظر می‌رسد تیم او پتانسیل صعود از این مرحله را خواهد داشت. تیمی که در دفاع بسیار مستحکم است و در خط حمله نیز با داشتن مهره‌ای مثل انر والنسیا، بسیار خطرناک به نظر می‌رسد.

انر والنسیا، شکار و شاهکار

گلزنی در جام جهانی، یک تخصص بسیار مهم برای انر والنسیا به حساب می‌آید. بازیکنی که تا امروز پنج بار در جام جهانی گل زده است. جالب اینجاست که او هر پنج گل آخر تیمش در جام جهانی را به ثمر رسانده است. از این حیث فقط سه بازیکن آماری بهتر از انر داشته‌اند. انر صاحب یک آمار درخشان دیگر هم هست. او توانسته از 10 شوت اولش در جام پنج تا را به تور دروازه رقبا بچسباند. آماری که در همه دنیا نظیر ندارد.

والنسیا اولین فوتبالیست تاریخ است که نیمی از شوت‌های اولش در جام جهانی را به گل تبدیل می‌کند. آقای گل این فصل ترکیه، با آمادگی بسیار بالایی به جام جهانی رسیده و این جام، می‌تواند جام او باشد. والنسیا همین حالا با این دو گل، یک گزینه جدی برای آقای گلی جام به حساب می‌اید. چراکه تجربه نشان می‌دهد زدن پنج یا 6 گل می‌تواند هر بازیکنی را به کفش طلای جام جهانی برساند.

والنسیا سال‌های سختی را پشت سر گذاشته است. او کودکی دشواری داشته و یک تجربه ناموفق را هم در فوتبال انگلیس سپری کرده است. با این حال او حالا در 33 سالگی، 33 گل ملی دارد و جام جهانی قطر را به بهترین شکل ممکن شروع کرده است.

این تیم صعود می‌کند

بعید به نظر می‌رسد اکوادور تیمی باشد که در مرحله گروهی جام جهانی متوقف شود. این تیم برای صعود همه چیز دارد. یک دفاع بسیار خوب و یک حمله زهردار. البته احتمالا همه تیم‌های این گروه، قطر را خواهند برد.

پس این نتیجه به تنهایی برای صعود اکوادور کافی به نظر نمی‌رسد. آنها برای صعود باید یک نتیجه خوب روبه‌روی سنگال به دست بیاورند. اگر سادیو مانه در سنگال حضور داشت، کار اکوادور سخت می‌شد اما حالا که سادیو هم نیست، اکوادور می‌تواند به رویاپردازی ادامه بدهد.

این تیم قابلیت لازم برای رد شدن از این مرحله را خواهد داشت. به نظر می‌رسد اکوادور را باید در کنار هلند یکی از دو تیم صعودکننده از این گروه بدانیم. آنها تیم پرانگیزه‌ای هستند و اگر بتوانند این فرم را حفظ کنند، به دور بعدی خواهند رفت. تیته سرمربی برزیل، پیش‌بینی کرده است که اکوادور یکی از بهترین‌های این دوره جام خواهد شد. با نمایش‌هایی که از این تیم دیده‌ایم، به نظر می‌رسد این پیش‌بینی خیلی زود به حقیقت تبدیل شود.