آریا رهنورد

جام جهانی 2022 پس از سال‌ها انتظار امروز به صورت رسمی آغاز خواهد شد. تورنمنتی که قطری‌ها برای سال‌های زیادی مشغول برنامه‌ریزی‌اش بوده‌اند و حالا بالاخره کلید خواهد خورد. جام جهانی بعد از دو دهه، دوباره به آسیا برگشته و انتظار می‌رود یک رقابت جذاب و هیجان‌انگیز برای هواداران فوتبال بسازد. برای یک ماه بعدی، دوحه پایتخت دنیای فوتبال خواهد بود. آخرین جام جهانی 32 تیمی تاریخ، هیجان زیادی خواهد داشت. رقابتی که بین بهترین‌های دنیا برگزار می‌شود و خاطره‌اش را برای همیشه در تاریخ فوتبال به یادگار می‌گذارد.

اولین تجربه تاریخ قطر در جام جهانی، امشب روبه‌روی اکوادور رقم می‌خورد. قطری‌ها هشتادمین تیم تاریخ هستند که سرانجام از برگزاری جام جهانی سهمی خواهند داشت. همه چیز به دقت کنار هم قرار داده شده تا این کشور، از جام جهانی میزبانی کند و یکی از میزبانی‌های باشکوه جام را رقم بزند. هرچند که حرف و حدیث‌ها در مورد شرایط این کشور در نوع خودش پیچیده خواهد بود. قطر میزبان، اولین مسابقه‌اش در این جام را روبه‌روی اکوادور برگزار می‌کند. این دو کشور قبلا سه بار در قطر با هم مسابقه داده‌اند و در هر سه مسابقه، قطر میزبان بوده است. جالب اینکه همه چیز بین دو تیم کاملا برابر به نظر می‌رسد. هر دو تیم در جدال‌های رودررو یک بار شکست خورده‌اند، یک بار به تساوی رسیده‌اند، یک بار برنده شده‌اند و 6 گل هم به ثمر رسانده‌اند. آخرین بازی دو تیم در سال 2018 برگزار شده است. با این وجود تا امروز نبردهای دو تیم هرگز به این میزان تماشاگر نداشته و به این اندازه مورد توجه همه هواداران فوتبال در دنیا نبوده است. قطر برای اولین بار در جام جهانی به میدان می‌رود و همچنین اولین کشور عرب زبانی است که از تورنمنت میزبانی می‌کند. آنها اصلا دوست ندارند به دومین کشور میزبان در تاریخ جام جهانی بدل شوند که نتوانسته از دور اول صعود کند. تا امروز آفریقایی جنوبی، تنها میزبان تاریخ جام است که نتوانسته از دور اول رقابت‌ها به مرحله بعدی صعود کند. قطری‌ها اصلا دوست ندارند این رکورد شوم را با آفریقای جنوبی سهیم شوند. افتتاحیه جام جهانی در سال‌های گذشته، معمولا جذاب بوده است. چهار افتتاحیه اخیر جام جهانی روی هم 17 گل داشته که از رکورد چهار گل به ازای هر مسابقه نیز عبور می‌کند. بازی افتتاحیه یک آمار جالب دیگر هم دارد. برای اولین بار از سال 1982 به بعد، جام جهانی در روز یکشنبه شروع می‌شود. آخرین بار این اتفاق در جام جهانی اسپانیا رخ داده بود.

اولین تجربه تاریخ قطر در جام جهانی، امشب روبه‌روی اکوادور رقم می‌خورد. قطری‌ها هشتادمین تیم تاریخ هستند که سرانجام از برگزاری جام جهانی سهمی خواهند داشت. همه چیز به دقت کنار هم قرار داده شده تا این کشور، از جام جهانی میزبانی کند و یکی از میزبانی‌های باشکوه جام را رقم بزند

آخرین باری که یک تیم بازی اولش در تاریخ جام جهانی را با برد پشت سر گذاشت، تقویم‌ها هنوز عدد 2002 را نشان می‌دادند. این اتفاق آخرین بار در جام جهانی کره و ژاپن داد. در آن دوره سنگال اولین بازی‌اش در جام را روبه‌روی فرانسه با برد سپری کرد. این اولین برد تاریخ سنگال در جام‌های جهانی در اولین حضور این تیم در جام‌های جهانی بود. در دو دهه گذشته هیچ‌کس این اتفاق را تکرار نکرد و حالا قطر به دنبال رقم زدن دوباره این اتفاق خواهد بود. این بازی در استادیوم البیت برگزار می‌شود. قطر هر سه مسابقه گذشته‌اش در این ورزشگاه را با پیروزی پشت سر گذاشته است. عنابی‌ها در سه دیدارشان در استادیوم، 9 گل زده‌اند و حتی یک گل دریافت نکرده‌اند. استادیوم البیت یکی از نمادهای بسیار مهم این جام است. نمادی که درست مثل یک خیمه برای چادرنشین‌ها طراحی شده تا هویت و فرهنگ و تاریخ کشور قطر را به تصویر بکشد. جالب اینکه قبل از شروع این بازی، خیلی‌ها شانس برتری اکوادور را بیشتر از حریف می‌دانند. اکوادور روی کاغذ تیم قدرتمندتری به نظر می‌رسد اما نباید فراموش کرد که قطر در این نبرد حمایت تماشاگرانش را خواهد داشت. قطری‌ها 220 میلیارد دلار هزینه نکرده‌اند تا در اولین حضور تاریخ‌شان در جام جهانی برنده نشوند. قطر در هر چهار بازی آخرش قبل از جام جهانی برنده شده و اکوادور در این چهار بازی سه تساوی و یک باخت را پشت سر گذاشته است. انتظار می‌رود همه ستاره‌های سرشناس فوتبال قطر در این نبرد به میدان بروند. از سعید الشیب روی خط دروازه تا پدرو میگل و عبدالکریم حسن در دفاع و کریم بوضیاف، اکرم عفیف، حسن الهیدوس و موئز علی در فاز هجومی. این شاید بهترین نسل تاریخ فوتبال قطر باشد و حالا یک موقعیت رویایی را زندگی می‌کند. در مقابل اکوادور نیز با کایسدو، والنسیا و پلاتا، تیم خطرناکی به نظر می‌رسد.

وضعیت قطر در روزهای منتهی به جام جهانی، وضعیت نسبتا عجیبی بوده است. ماجرای ممنوعیت الکل با وجود توافق اولیه با فیفا، برخی هواداران فوتبال را عصبانی کرده و حالا همه نگاه‌ها به قطر دوخته شده است. کشوری که یک آزمون بسیار بزرگ را پشت سر خواهد گذاشت. یک امتحان کلیدی که شاید شرایط آینده فوتبال آسیا نیز به آن بستگی خواهد داشت.