دربی هوایی!

کم‌تر از ۴۸ ساعت بعد از فینال دراماتیک و استثنایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، هواداران فوتبال در ایران به تماشای دربی پایتخت نشستند. مسابقه‌ای که گل‌های زیادی داشت اما چندان جذاب نبود و این گل‌های زیادی نیز بیشتر آسیب‌پذیری خطوط دفاعی روی تک موقعیت‌ها را به نمایش گذاشتند. به هر حال در تهران، استقلال و پرسپولیس امتیازها را تقسیم کردند. این یک دربی دیگر روبه‌روی سکوهای خالی بود و بدون شک غیبت تماشاگرها نقش بسیار مهمی در سردی این مسابقه ایفا کرد. اولین برخورد یحیی و ساپینتو در فوتبال ایران، برنده نداشت و شرایط بالای جدول را نیز نزدیک و پیچیده کرد.

آریا طاری

 

اولین گل‌های فصل

نکته جالب در مورد گلزنان دربی، رقم خوردن اولین گل‌های فصل دو نفر از آنها در این مسابقه بود. گئورگی گولسیانی در حالی اولین گل مسابقه را به ثمر رساند که پیش از این هرگز موفق به گلزنی با لباس پرسپولیس نشده بود. در حقیقت او برای زدن اولین گل برای باشگاه 12 هفته صبر کرد و سپس این گل را در دربی جشن گرفت. گئورگی البته بعد از این گل متوقف نشد و در لحظات پایانی که عملا نقش مهاجم را برای پرسپولیس بازی می‌کرد، یک بار دیگر توپ را از خط دروازه آبی‌ها عبور داد. این یکی از بهترین نمایش‌های فردی یک مدافع در شهرآورد بود و همه را به یاد نمایش‌های جذاب مهدی هاشمی‌نسب انداخت. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد در غیاب لوکادیا، وظایف هجومی تیم یحیی در دقایق پایانی به یک مدافع سپرده شود. با این حال گولسیانی نشان داد که روی کارهای هوایی بازیکن بسیار خطرناکی است. در سمت مقابل هم روزبه چشمی اولین گل فصلش را برای استقلال زد. او که ظاهرا بعد از باز کردن دروازه ولز به شدت روحیه گرفته، با یک ضربه تماشایی توپ را از خط دروازه بیرو عبور داد. جالب اینکه سه گل از چهار گل این مسابقه روی هوا به ثمر رسید تا آسیب‌پذیری هر دو خط دفاعی دو تیم روی ارسال‌ها آشکار شود. گلزن دیگر این مسابقه نیز ارسلان مطهری بود.

بازگشت به سبک امیرارسلان

استقلال در شروع این فصل، دوجین مهاجم گرانقیمت خرید تا ترکیب خوبی برای خط حمله‌اش بسازد اما حتی یکی از آن مهاجم نوک‌ها این روزها برای این تیم بازی نمی‌کند. جالب اینکه از بین همه خریدهای پرشمار آبی‌ها برای خط حمله، فقط محبی در این تیم فیکس شده و حتی مهدی قایدی نیز روی نیمکت می‌نشیند. در چنین شرایطی، مطهری یک بازگشت بزرگ را به ترکیب تیم تجربه کرده است. بازیکنی که همین چند ماه قبل در آستانه ترک اجباری استقلال بود و باشگاه قصد داشت به هر قیمتی قراردادش را فسخ کند، حالا دوباره در دربی دروازه پرسپولیس را باز کرده است. هوادارانی که آن روزها از رفتار ارسلان انتقاد می‌کردند و معتقد بودند که او باید به هر قیمتی از تیم برود، حالا متوجه شده‌اند که اصرار این بازیکن برای ماندن یک دلیل مهم داشته است. مطهری تلاش کرد جایگاهش را در تیم حفظ کند و حالا نیز ساپینتو به شدت روی او حساب باز می‌کند. او دوباره جایگاهش در ترکیب آبی‌ها را پس گرفته است.

کسی هم لذت برد؟

آیا واقعا کسی از تماشای بازی در چنین شرایطی لذت برد؟ خیلی‌ها حتی نمی‌دانستند که دربی در حال برگزاری است. برگزاری این بازی در این شرایط اوج بدسلیقگی تصمیم‌سازان فوتبال ایران بود و برگزاری بازی در ورزشگاه خالی نیز همه چیز را بدتر کرد. حتی بازیکنان دو تیم هم از بودن در چنین شرایطی لذت نبردند. در حقیقت شهرآورد برگزار شد که فقط برگزار شده باشد. فدراسیون به هر قیمتی قصد داشت پرونده این بازی را ببندد و هیچ‌کس هم از این نبرد لذت نبرد.

یحیی و داستان عجیب مهاجم‌ها

داستان یحیی و مهاجمان پرسپولیس هم داستان عجیبی است. او در شروع فصل مدام از نداشتن مهاجم گلایه می‌کرد و باشگاه دو مهاجم خارجی برایش خرید. حالا یکی از این دو نفر از ایران رفته و دیگری نیز مصدوم شده است. جالب اینکه گل‌محمدی حتی در چنین شرایطی از ابتدا به مهدی عبدی بازی نداده تا ثابت کند که اعتقادش به این بازیکن را کاملا از دست داده است. به جای عبدی، عالیشاه در این بازی مهاجم نوک قرمزها بود. گل‌محمدی به خاطر غیبت مهاجم‌ها سیستم بازی‌اش را نیز عوض کرد و با روش چهار-سه-سه به استقبال این مسابقه حساس رفت. موضوعی که موجب نیمکت‌نشینی سروش رفیعی نیز شد.

در تب و تاب جام جهانی

به نظر می‌رسید بعضی از بازیکنان دو تیم هنوز در تب و تاب جام جهانی هستند. به خصوص سیدحسین حسینی که روی صحنه رقم خوردن گل دوم، یک اشتباه کلیدی انجام داد. سیدحسین در جام جهانی عملکرد خوبی داشت و توانست روبه‌روی ولز به خوبی دروازه ایران را بسته نگه دارد. او در این بازی بسیار خوب ظاهر شد و شاید هنوز نتوانسته بود از حس و حال آن روزها خارج شود. به هر حال این دربی برای مرد اول دروازه استقلال و کاپیتان این تیم، اصلا خوب

پیش نرفت.